استانی

در گفتگو با یک نویسنده و کارگردان تئاتر مطرح شد؛

در شهرستان‌ها با فقر آموزش در تئاتر مواجه هستیم

کد خبر : 49368

احسان عاقل، نویسنده و کارگردان تئاتر کاشمر گفت: در شهرستان‌ها با فقر حوزه آموزش مواجه هستیم. اگر آموزش نباشد تئاتری هم وجود ندارد، باید قبول کرد که هنر تئاتر در دنیا به سرعت در حالِ رشد است بنابراین باید خیلی روی آموزش تمرکز کنیم. پیشکسوتان و افرادی که سی سال تئاتر کار کرده‌اند نباید تئاتر را مثل گذشته ببینند.

به گزارش صبح مشهد، احسان عاقل، نویسنده و کارگردان جوان و نام‌آشنای تئاتر کاشمر در گفتگو با خبرنگار ستاد خبری سی و دومین جشنواره تئاتر استان گفت: اگر قرار باشد که آثار نمایشی تنها با هدف اجرا در جشنواره تولید شوند، به نظر من بهتر است جشنواره تعطیل شود چرا که دیگر ارزشی ندارد، تئاتر فرآیندی طولانی دارد که جشنواره، تنها بخشی از آن است. وی افزود: جشنواره نباید علت تولید نمایش باشد بلکه باید در مسیر تئاتر قرار بگیرد اما الان تئاتر در مسیر جشنواره قرار گرفته یعنی برخی گروه‌ها به خاطر جشنواره یک اثر نمایشی را تولید می‌کنند و این اشتباه است.

کارگردان نمایش «هتل تایگا» ادامه داد: انجمن هنرهای نمایش باید ترتیبی دهد تا در طول سال بازرسی‌های متعددی از گروه‌های نمایشی انجام شود تا گروه‌ها طی تمرین‌هایی درست و زمانِ استانداردی در طول سال، نمایش‌های پخته‌ای را به جشنواره برسانند.

وی با بیان اینکه کیفیت جشنواره‌ی استانی و فجر درسال‌های اخیر پایین آمده، اظهار کرد: این دو جشنواره چند سالی است که در یک روندِ اداری گیر افتاده‌اند طوری که انگار قرار است تنها برگزارکنندگان آن، بودجه ای بگیرند و گزارشی رد کنند، در واقع برگزاری آن صرفا انجام وظیفه شده است.

احسان عاقل با تاکید بر اهمیت و ضرورت بخش آموزش در جشنواره عنوان کرد: هزینه اصلی جشنواره باید صرف آموزش بشود، یعنی اساتیدی که برای جشنواره استانی از پایتخت و دیگر شهرها برای آموزش به مشهد می‌آیند باید سطح کیفی بالایی داشته باشند تا شرکت‌کنندگان جشنواره که از شهرستان‌های استان خراسان‌رضوی به بهانه جشنواره به مشهد می‌آیند، از این کلاس‌های نهایت بهره را ببرند و با دست پر برگردند.

احسان عاقل با بیان اینکه در شهرستان‌ها با فقر حوزه آموزش مواجه هستیم، ادامه داد: اگر آموزش نباشد تئاتری هم وجود ندارد، باید قبول کرد که هنر تئاتر در دنیا به سرعت در حالِ رشد است بنابراین باید خیلی روی آموزش تمرکز کنیم. پیشکسوتان و افرادی که سی‌سال تئاتر کار کرده‌اند نباید تئاتر را مثل گذشته ببینند.

شیوه‌ها و گونه‌های مختلف اجرای تئاتر را باید پذیرفت، متاسفانه این مسئله باب میل پیشکسوتان تئاتر استان نیست چراکه وقتی با شیوه جدیدی در اجرا مواجه می‌شوند آن را نمی‌پذیرند و از آن حمایت نمی‌کنند.

کارگردان نمایش «صدای سکوت» با اشاره به اینکه شهرستان‌ها علاقه‌ای به دیگر عناصر دیگر تشکیل‌دهنده تئاتر ندارند، اظهار کرد: بچه‌های شهرستان به گریم و طراحی‌لباس و.. اهمیت نمی‌دهند، هنوز به این باور نرسیده‌اند که یک طراحی‌لباسِ با کیفیت، چه تاثیری در ارتقا سطح کیفی یک اثر نمایشی دارد، لذا باید در ایام جشنواره این کلاس‌های آموزشی هدف‌مندتر از قبل برگزار شود.

این نویسنده و کارگردان تئاتر کاشمر با اشاره به اهمیت داوری در جشنواره گفت: انتخاب داوران جشنواره خیلی مهم است، هم هیات بازبینی و هم داوران اصلی جشنواره. بسیار مهم است که این داوران از نظر علمی در چه سطحی هستند، باید این افراد کارنامه درخشانی در سطح استان داشته باشند، در جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی همواره در این حوزه ضعف داشته‌ایم. یک داور با دادن جایزه‌ی اشتباه به برخی از گروه‌ها مسیر تئاتر را عوض می‌کند.

وی با بیان اینکه انجمن هنرهای نمایشی باید از ماه‌ها قبل از جشنواره، تیمی تحقیقاتی داشته باشد، گفت: این تیم باید سرمایه‌‌های تئاتر را بشناسد و بداند چه افرادی از دل و جان برای تئاتر مایه می‌گذارند. لابی‌، پارتی‌بازی و این بده‌ و بستان‌ها دارد تئاتر شهرستان‌ها را از بین می‌برد. جوانان در شهرستان‌ها نبوغ‌شان از بین می‌رود چراکه باور همه این است که کارِ پیشکسوتان باید بیشتر دیده شود! لذا شایسته‌سالاری جای‌اَش را به دوستی و لابی‌گری داده است.

این کارگردان تئاتر بیان کرد: دبیرجشنواره هرکسی که باشد توفیری به حال تئاتر ندارد، به دلیل ارتباطی که مسئولان شهرستان با استان دارند، هرنمایش انگار باید از فیلتر به خصوصی رد شود، یعنی اگر این فیلتر و این افراد به‌خصوص نباشند و یک گروه را نپذیرند، آن نمایش به جشنواره راه پیدا نمی‌کند! این یک حقیقتِ صد در صد است، این اتفاق یعنی حذف دبیر جشنواره یا هیات انتخاب آثار. خیلی کم پیش می‌آید که گروهی شانس بیاورد و نظر بازبین‌ها را به خود جلب کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده + دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن