زندگی

برادرم منزوی اما پولدار است و راضی به ازدواج نمی‌شود!

کد خبر : 41294

مادری دارم که هر روز با برادر ۲۷ ساله‌ام جروبحث می‌کند که چرا ازدواج نمی کنی.خیلی او را سرزنش می‌کند و به او می‌گوید حالا که هم شغل داری و هم پولداری، سریع‌تر داماد شو. برادرم کم حرف و منزوی است و تمایلی به ازدواج ندارد. چه کنم؟

صبح مشهد– مخاطب‌ گرامی، آن‌طور که از متن پیامک‌تان متوجه شدم، مشکل اصلی شما با این مسئله ناتوانی در قانع کردن برادرتان برای ازدواج است. گفته‌اید که ۲۷ ساله است اما باید توجه داشته باشید که این نکته لزوماً به این معنا نیست که برای ازدواج کردن همه آمادگی‌ها و پیش نیازها را دارد. فردی که می‌خواهد ازدواج کند باید از نظر ذهنی تمایل به ازدواج داشته باشد. انسان فطرتاً موجودی است که وقتی به سن نوجوانی و جوانی می‌رسد تمایلاتی به جنس‌مخالف دارد و نیازهایی در وی شکل می‌گیرد که او را به سمت آن سوق می‌دهد. باید بررسی شود که چرا برادرتان از این تمایلات برخوردار نیست. گاهی مسائل هورمونی یا جسمی می‌تواند در تمایلات فرد نسبت به ازدواج تأثیر بگذارد؛ اما بیشتر این نبود تمایل‌ها برای ازدواج، ریشه در ترس‌هایی دارد که شاید هیچ گاه بیان نشده است. این ترس‌ها ممکن است به شکل باورهای نادرستی باشد که هیچ گاه مطرح نشده است؛ مانند ترس از شکست خوردن در زندگی‌مشترک. در هر صورت یافتن دلیل آن، در حل مشکل‌تان بسیار موثر است. با این حال، در ادامه این مطلب به راه حل هایی اشاره می‌شود که می‌تواند برای شما مفید باشد.

شنونده فعالی برای برادرتان باشید
برای کمک به برادرتان ابتدا باید بتوانید به شکلی با وی ارتباط برقرار کنید تا هم دلایل مشکل اش را از زبان خودش بشنوید و هم این‌که اگر پیشنهادی برایش داشتید به حرف‌تان گوش کند. شما باید شنونده فعالی باشید و در موقعیت‌هایی که فکر می‌کنید بهتر می‌توانید با او حرف بزنید قرار بگیرید؛ برای مثال ممکن است قدم زدن در پارک را دوست داشته باشد و اگر در چنین شرایطی با او قرار بگیرید راحت‌تر می‌تواند حرف دلش را با شما در میان بگذارد.

باورهای نادرست را به چالش بکشید
باورهای نادرست برادرتان را شناسایی و درباره آن منطقی صحبت کنید تا ایجاد تنش نکند. گاهی ممکن است چنین جملاتی بشنوید: «ازدواج به کارم لطمه می‌زند»، «به هیچ دختری برای ازدواج نمی‌توانم اعتماد کنم»، «حتماً باید خانه و خودرو داشته باشم تا بتوانم ازدواج کنم»، «آمادگی ندارم» و … این باورها می‌تواند به چالش کشیده و باورهای درست جایگزین آن شود. برای این کار می‌توانید از کتاب‌های مفید یا مشاور کمک بگیرید.

نباید برادرتان را سرزنش کنید
اگر قدرت بیان و مهارت صحبت کردن او ضعیف است و به همین دلیل، منزوی شده باید فرصتی را برایش فراهم کنید تا در جمع قرار بگیرد و با تشویق کردن، مهارت‌های ارتباطی‌اش را بهبود ببخشید. حتی گفت‌و‌گوی بیشتر شما با هم و صمیمیت بیشتر، می‌تواند به تقویت این مهارت کمک کند. اگر مادرتان مرتب او را سرزنش می‌کند یادآوری کنید که این کار باعث کاهش اعتماد به نفس و انزوای بیشتر او می‌شود. به جای سرزنش کردن، پیشنهاد بدهید و همزمان حق انتخاب هم برایش قائل شوید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − هشت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن