زندگی

آشنایی‌های چندین‌ساله اما طلاق‌زا

کد خبر : 51113

چرا بسیاری از دختروپسرهایی که بعد از سال‌ها ارتباط برای شناخت یکدیگر باهم ازدواج می‌کنند، خیلی زود کارشان به جدایی می‌کشد؟

نویسنده : دکتر سیدعلی ظریفی| ‌ روان‌شناس

صبح مشهد- آشنایی دختر و پسر با یکدیگر برای ازدواج ضروری است اما همیشه این آشنایی تضمینی برای ازدواج مستحکم نمی‌شود. در ضمن، آشنایی دختر و پسر با هم برای تشکیل زندگی مشترک هم اصولی دارد که اگر به آن توجه نشود، ثمره‌اش خوشبختی نخواهد بود. به تازگی، پستی در همین باره در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده و نظرات متفاوتی را در پی داشته است. در این پست نوشته: «کم نیستن دختر و پسرایی که بعد از سه چهار سال رابطه‌ دوستی ازدواج می کنن، به یک سال نرسیده جدا می شن! اینا دقیقا چی رو تو رابطه چک نکردن که نمی‌تونن زندگی مشترک رو تحمل کنند؟» در ادامه می‌خواهیم به همین سوال پاسخ دهیم.

شناخت یکدیگر لازم است اما …
آشنایی‌های قبل از ازدواج لازم است اما اگر به‌درستی مدیریت نشود و زیرنظر خانواده‌ها نباشد، معایب زیادی خواهد داشت. بین رفتارها و علایق دختران و پسران تفاوت‌های زیادی وجود دارد که ناآگاهی از آن می‌تواند باعث سوءتفاهم و اختلاف بین زوج ها شود. گفت‌و‌گو با جنس‌مخالف به فرد کمک می‌کند با این تفاوت‌ها آشنا شود. آشنایی قبل از ازدواج بستری مناسب برای شناخت بهتر جنس مخالف و درک جهان بینی‌ آن‌هاست. در نتیجه به شما کمک می‌کند که درباره ملاک‌ها و استانداردهای خود برای شروع یک رابطه طولانی مدت درک بهتری پیدا کنید. گفت‌وگو با جنس مخالف مثلا در جلسه خواستگاری یا زیر نظر خانواده‌ها و … به شما کمک می‌کند در برخی معیارهای خود تجدید نظر و به معیارهای بهتری فکر کنید؛ این تفکر باعث خودشناسی بهتری می‌شود. اما رفتارهای اشتباه و روابط نامناسب می‌تواند این نوع معاشرت را به شکستی کامل و تلخ تبدیل کند.

دلایل جدا شدن بعد از چندین سال آشنایی
اما چه می‌شود که یک دختر و پسر بعد از چندین سال آشنایی با یکدیگر، وقتی زندگی‌مشترک را شروع می‌کنند، خیلی زود تصمیم به طلاق می‌گیرند و کارشان به جدایی می‌کشد؟ چرا شناختی که در چندین سال به دست آمده، تاثیر معکوس داده و باعث پایداری زندگی‌مشترک‌شان نمی‌شود؟

توهم وابستگی و عاشق‌شدن| دوران جوانی و شور و شوق همراه با آن باعث وابستگی شدید دختر و پسر به هم می شود. این وابستگی اگر از نوع ناسالم باشد، می‌تواند آسیب‌های زیادی را به دو نفر وارد و این توهم را در آن‌ها ایجاد کند که آن‌قدر عاشق هم شدند که توان زندگی بدون یکدیگر را ندارند.

شناخت‌های تصنعی | در این روابط معمولا دو نفر تصنعی رفتار می‌کنند و هر فردی سعی می‌کند بهترین نسخه از خودش را به دیگری نشان دهد. بنابراین شناختی هم که از این راه حاصل می‌شود، دقیق نیست. این دختر و پسر زمانی‌که وارد زندگی‌مشترک می‌شوند، متوجه می‌شوند که خود واقعی فرد با تصویر ساختگی‌اش بسیار متفاوت است. بنابراین تحمل شرایط را نخواهند داشت و خیلی زود تصمیم به طلاق می‌گیرند.

بدبینی در زندگی‌مشترک | وقتی یک دختر و پسر چندین سال با یکدیگر ارتباط دارند، یک سری ذهنیت‌های منفی درباره یکدیگر پیدا می‌کنند. موارد زیادی از بدبینی بین همسران در این نوع ازدواج‌ها دیده شده که هر یک دیگری را به داشتن رابطه با افراد متعدد قبل از ازدواج محکوم کرده‌اند. علاوه بر این، مدام فرد به همسر فعلی‌اش هم شک دارد که شاید با فرد دیگری هم در ارتباط باشد. بنابراین بدبینی یکی از دلایل به بن‌بست رسیدن ازدواج بعد از چندین سال آشنایی است.

بررسی نکردن معیارهای همسر مناسب | عشق و عاشقی قبل از رسیدن به شناخت کافی، فرصت بررسی روحیات و اخلاقیات همسر آینده‌تان را از شما می گیرد. این احساس آتشین باعث می‌شود که کور و کر شوید و تفاوت‌ها را نبینید. علاقه باعث می‌شود این فرصت طلایی را در زندگی تان از دست بدهید و به خاطر از دست ندادن عشقتان چشم روی همه چیز ببندید. بنابراین نیازی به بررسی‌کردن معیارهای همسر مناسب احساس نخواهید کرد و از همین اشتباه، بزرگ‌ترین ضربه را خواهید خورد.

چشم‌پوشی از علایق، باورها و عقایدتان | این چشم‌پوشی که آسیب‌زاست به دلیل همان عشق زودهنگام در شما رخ می‌دهد. وقتی قرار است صرفا به خاطر ازدواج با کسی آشنا شوید، بدون نگرانی و تعارف درباره باورها و عقایدتان با او حرف می‌زنید اما وقتی پای عشق و دوستی به میان می‌آید، شاید به خاطر رضای او، از خواسته‌ها، علایق و حتی عقاید خودتان می گذرید. توجه داشته باشید شاید بتوانید برای کوتاه مدت از خواسته‌هایتان بگذرید اما در یک زندگی مشترک نمی توانید از خود واقعی تان جدا شوید. این آغاز شروع اختلافات است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 − نه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن