رئیس پلیس راهور خراسان رضوی با اشاره بهسهم ۴۰ درصدی موتورسیکلتها در تلفات جادهای؛ گفت: موتورسیکلتسواران، عابران پیاده و وسایل نقلیه سنگین سهم قابل توجهای در بی نظمیهای ترافیکی و حوادث ناشی از آن را دارند.
به گزارش صبح مشهد به نقل از فارس، سرهنگ محمد باقر سلیمی ظهر امروز در مراسم تکریم و معارفه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مشهد که در ساختمان پلیس راهنمایی و رانندگی مشهد برگزار شد؛ گفت: مجموعه پلیس راهنمایی و رانندگی مشهد در چند سال گذشته بهویژه در ۷ ماهه سال ۱۳۹۷ شاهد کاهش ۸ درصدی حوادث رانندگی در سطح شهر بود.
رئیس پلیس راهور خراسان رضوی بیان کرد: سرهنگ علیپور که امروز مسؤولیت پلیس راهور مشهد را برعهده میگیرد، سابقه طولانی در پلیس راهنمایی و رانندگی مشهد و شهرهای مختلف داشتند، امیدوارم، شاهد شاخصهای بهتری در حوزه ایمنی، حملونقل، ترافیک و خدماتی که پلیس راهنمایی و رانندگی در بخشهای مختلف بهمردم و زائران مشهدی رائه میدهد، باشیم.
وی اظهار کرد: مشهد سالانه ۳۰ میلیون زائر را در ایام خاص پذیرش میکند که بهطور میانگین ۷ میلیون سفر روزانه در مشهد اتفاق میافتد که همت بلند مسؤولان متولی و پلیس راهنمایی و رانندگی را میطلبد.
سلیمی با بیان اینکه موتورسیکلتسواران سهم قابل توجهای در بینظمیهای ترافیکی و حوادث ناشی از آن را دارند؛ ادامه داد: آنها سهم ۴۰ درصدی در تلفات و ۶۰ درصدی در مجروحین دارد که فرهنگسازی را میطلبد.
رئیس پلیس راهور خراسان رضوی با اشاره بهاینکه عابران پیاده در مشهد گروه دوم پرخطر حوادث رانندگی هستند؛ گفت: سهم عابران پیاده در حوادث رانندگی قابل توجه است، آنها در رتبه دوم بعد از موتورسیکلتسواران قرار دارند.
وی متذکر شد: در حوزه ایمنی عابر پیاده نیاز بهموضوعات مهندسی، اقدامات ایمنسازی، آرامسازی ترافیک و سرعت بهخصوص در معابری که تداخل حرکت عابرین پیاده با وسایل نقلیه وجود دارد، هستیم، همچنین باید آموزش بهخانوادهها را مد نظر قرار دهیم.
سلیمی عنوان کرد: متولیان شهری باید تسهیلاتی در اختیار عابران پیاده با پیادهروهای مناسب و نصب، تعبیه گذرگاههای ایمن، زیرگذر و پلهای روگذر فراهم آورد تا بهنتایج مطلوب برسیم.
رئیس پلیس راهور خراسان رضوی با بیان اینکه وسایل نقلیه سنگین سومین گروه پرخطر در حوادث رانندگی است؛ اضافه کرد: متاسفانه بهدلیل مشکلات زیرساختی مشهد و نبود کمربندی مناسب در این شهر، سبب شده، بار سنگین جادهای در مشهد ایجاد شود که میانگین تردد ثبت شده در شبانهروز به ۲ هزار دستگاه میرسد و این موضوعی محسوب میشود که ایمنی ترافیک شهر را تحتالشعاع قرار داده است.
وی با اشاره بهاینکه کامیونها سهم قابل توجهای در حوادث ترافیکی بزرگراهها دارند؛ اظهار کرد: همواره شاهد تصادفات کامیون با موتور سیکلتها و عابران پیاده هستیم و باید تلاش کنیم، این تداخل حرکتی را بهحداقل برسانیم که این موضوع نیازمند بهسازی کمربند شمالی و تسریع در ساخت کمربند جنوبی هستیم که میتواند کمک کند تا این بار ترافیک از معابر شهری مشهد برداشته شود و شاخصهای بهتری در ایمنی ترافیک داشته باشیم.
۳ میلیون اعمال قانون در راهور مشهد انجام شده است
در ادامه مراسم، رئیس پلیس راهور مشهد نیز با بیان اینکه وضعیت راهور مشهد اکنون در اوج توانمندی خود است؛ گفت: به طور میانگین در یک ماه، یک هزار ماموریت تصادفی در کنار طرحهایی که در راهور مشهد اجرا میشود، صورت میگیرد.
قاسم علیپور افزود: توانمندی راهور مشهد بسیار بالا است، بهشرط اینکه سایر سازمانها در کنار ما باشند و با ۲۸ سال خدمت، همچنان بهکمک همه همکاران و مسؤولان شهری نیاز دارم.
وی صیانت از کارکنان راهنمایی و رانندگی و توجه بهمعیشت آنها را اولویت کاری خود دانست و ادامه داد: نزدیک به ۳ میلیون اعمال قانون در راهور مشهد انجام شد که یک سوم آن بهصورت مستقیم توسط پرسنل در خیابان صورت گرفت، همچنین در یک هزار و ۶۰۰ برگه اعمال قانون، حتی یک انتقاد و شکایت نیز نبود.
رئیس پلیس راهور مشهد اضافه کرد: از این اعمال قانونها، ۳ هزار چراغ قرمز و ۴ هزار سرعت غیرمجاز با مبلغ ۲۰۰ هزار تومان داشتیم.
علیپور با بیان اینکه تکیهگاه پلیس راهنمایی و رانندگی در ابتدا شهرداری است؛ متذکر شد: هنوز حقوق اضافهکاری کارکنان بهطور کامل پرداخت نشده که انتظار داریم تا سازمانهای وابسته بهترافیک در موضوعات معیشت کارکنان بهما کمک کنند