شهری

هرماه ۵ میلیارد تومان یارانه توسط بهزیستی خراسان رضوی به مراکز شبانه‌روزی توانبخشی معلولین ذهنی پرداخت می شود

کد خبر : 42706

۹۶ معلول ذهنی آموزش پذیر در ۱۰ واحد خانه‌های کوچک تحت نظارت بهزیستی خراسان رضوی ساماندهی شده و بیش از نیمی از آنان به استقلال نسبی رسیده‌اند.

صبح مشهد– به گفته‌ی معاون توانبخشی مراکز شبانه‌روزی بهزیستی خراسان رضوی، ۶ واحد از این مراکز در مشهد، دو تا در چناران و دو واحد در تربت حیدریه مستقر هستند.

حمیدرضا علیزاده گفت: ماهانه دویست و هفتاد و پنج میلیون تومان برای این خانه‌ها یارانه پرداخت می‌شود.

وی افزود: در مراکز شبانه‌روزی برای معلولین ذهنی عادی ماهانه ۲ میلیون تومان، برای معلولین ذهنی مجهول الهویه دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و برای افراد دارای خانواده دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شهریه نگهداری و توانبخشی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در مجموع مراکز شبانه‌روزی ۲۴۶۶ نفر نگهداری و توانبخشی می‌شوند گفت: ۲۸۶ نفر از این مددجویان زیر ۱۴ سال هستند.

وی خاطر نشان کرد: یارانه مراکز شبانه‌روزی در هر ماه ۴ میلیارد تومان و در مراکز زیر ۱۴ سال ۵۵۰ میلیون تومان می‌باشد که در مجموع تمام مراکز معلولین ذهنی در استان حدود ۵ میلیارد تومان یارانه توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.

به گفته‌ی این مسؤول خانه‌های کوچک معلولین ذهنی، پروژه‌ای است که از ۵ سال پیش و با ایده‌ی مستقل‌سازی این مددجویان راه‌اندازی شده است.

علیزاده گفت: در این ۵ سال که تعداد مراکز از دو به ۱۰ مرکز افزایش یافته، موفقیت‌های خوبی در مستقل‌سازی و اجتماعی‌ کردن مددجویان دارای معلولیت ذهنی خفیف داشته‌ایم که حتی بعضی از آنها ازدواج کرده و دارای خانواده شده‌اند.

وی ادامه داد: تعدادی از این مددجویان در حال تحصیل در مدارس بیرون از مراکز هستند و همچنین تعدادی از آنان در مراکز تولیدی و خدماتی مشغول کار شده‌اند.

وی گفت: سیاست و برنامه‌ی اصولی و راهبردی بهزیستی، توانبخشی واقعی و پرهیز از مرکز محوری است و تنها مددجویانی در مراکز باقی می‌مانند که هیچ رویکردی مبنی بر توانبخشی، توانمندسازی و مستقل‌سازی در مورد آنها جواب ندهد و تنها راه، نگهداری از آنها در مراکز باشد.

وی همچنین با بیان اینکه برای پوشش مددجویان ذهنی در خانه‌های کوچک محدودیت سنی وجود ندارد گفت: مددجویان از دو سال به بالا تا ۳۵ سال در این مراکز زندگی می‌کنند و البته هر گروه سنی تحت نظر مددکار و روان‌شناس خاص خود هستند.

وی تأکید کرد: اکثریت مددجویان ذهنی مراکز شبانه‌روزی و خانه‌های کوچک، بی‌سرپرست هستند یا اینکه توان پرداخت هزینه‌های نگهداری در مراکز را ندارند و هزینه‌های توانبخشی، توانمندسازی، حرفه‌آموزی، کمک هزینه اشتغال، کمک هزینه تحصیل و ازدواج هم توسط بهزیستی و خیرین تأمین می‌گردد.

علیزاده تأکید کرد: بهترین مکان برای رشد توانمندی‌های افراد در خانواده می‌باشد لذا باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد که معلولین ذهنی به جای نگهداری در مرکز و خانه‌های کوچک، توسط خانواده‌هایشان مورد پذیرش قرار گیرند.

وی یادآور شد: بهزیستی بابت نگهداری و حق پرستاری معلول ذهنی در خانواده، یک میلیون تومان در ماه یارانه به خانواده می‌پردازد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن