شهری

هرماه ۵ میلیارد تومان یارانه توسط بهزیستی خراسان رضوی به مراکز شبانه‌روزی توانبخشی معلولین ذهنی پرداخت می شود

کد خبر : 42706

۹۶ معلول ذهنی آموزش پذیر در ۱۰ واحد خانه‌های کوچک تحت نظارت بهزیستی خراسان رضوی ساماندهی شده و بیش از نیمی از آنان به استقلال نسبی رسیده‌اند.

صبح مشهد– به گفته‌ی معاون توانبخشی مراکز شبانه‌روزی بهزیستی خراسان رضوی، ۶ واحد از این مراکز در مشهد، دو تا در چناران و دو واحد در تربت حیدریه مستقر هستند.

حمیدرضا علیزاده گفت: ماهانه دویست و هفتاد و پنج میلیون تومان برای این خانه‌ها یارانه پرداخت می‌شود.

وی افزود: در مراکز شبانه‌روزی برای معلولین ذهنی عادی ماهانه ۲ میلیون تومان، برای معلولین ذهنی مجهول الهویه دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و برای افراد دارای خانواده دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شهریه نگهداری و توانبخشی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در مجموع مراکز شبانه‌روزی ۲۴۶۶ نفر نگهداری و توانبخشی می‌شوند گفت: ۲۸۶ نفر از این مددجویان زیر ۱۴ سال هستند.

وی خاطر نشان کرد: یارانه مراکز شبانه‌روزی در هر ماه ۴ میلیارد تومان و در مراکز زیر ۱۴ سال ۵۵۰ میلیون تومان می‌باشد که در مجموع تمام مراکز معلولین ذهنی در استان حدود ۵ میلیارد تومان یارانه توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.

به گفته‌ی این مسؤول خانه‌های کوچک معلولین ذهنی، پروژه‌ای است که از ۵ سال پیش و با ایده‌ی مستقل‌سازی این مددجویان راه‌اندازی شده است.

علیزاده گفت: در این ۵ سال که تعداد مراکز از دو به ۱۰ مرکز افزایش یافته، موفقیت‌های خوبی در مستقل‌سازی و اجتماعی‌ کردن مددجویان دارای معلولیت ذهنی خفیف داشته‌ایم که حتی بعضی از آنها ازدواج کرده و دارای خانواده شده‌اند.

وی ادامه داد: تعدادی از این مددجویان در حال تحصیل در مدارس بیرون از مراکز هستند و همچنین تعدادی از آنان در مراکز تولیدی و خدماتی مشغول کار شده‌اند.

وی گفت: سیاست و برنامه‌ی اصولی و راهبردی بهزیستی، توانبخشی واقعی و پرهیز از مرکز محوری است و تنها مددجویانی در مراکز باقی می‌مانند که هیچ رویکردی مبنی بر توانبخشی، توانمندسازی و مستقل‌سازی در مورد آنها جواب ندهد و تنها راه، نگهداری از آنها در مراکز باشد.

وی همچنین با بیان اینکه برای پوشش مددجویان ذهنی در خانه‌های کوچک محدودیت سنی وجود ندارد گفت: مددجویان از دو سال به بالا تا ۳۵ سال در این مراکز زندگی می‌کنند و البته هر گروه سنی تحت نظر مددکار و روان‌شناس خاص خود هستند.

وی تأکید کرد: اکثریت مددجویان ذهنی مراکز شبانه‌روزی و خانه‌های کوچک، بی‌سرپرست هستند یا اینکه توان پرداخت هزینه‌های نگهداری در مراکز را ندارند و هزینه‌های توانبخشی، توانمندسازی، حرفه‌آموزی، کمک هزینه اشتغال، کمک هزینه تحصیل و ازدواج هم توسط بهزیستی و خیرین تأمین می‌گردد.

علیزاده تأکید کرد: بهترین مکان برای رشد توانمندی‌های افراد در خانواده می‌باشد لذا باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد که معلولین ذهنی به جای نگهداری در مرکز و خانه‌های کوچک، توسط خانواده‌هایشان مورد پذیرش قرار گیرند.

وی یادآور شد: بهزیستی بابت نگهداری و حق پرستاری معلول ذهنی در خانواده، یک میلیون تومان در ماه یارانه به خانواده می‌پردازد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک + 12 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن