اجتماعیاسلاید شوورزشی

گفتگو با تکتم رئیس المحدثین؛ سرپرست هیات چوگان استان و نائب رئیس هیات سوارکاری خراسان رضوی

چوگان ورزش تیمی مهیج و مفرح ایرانی با ثبت جهانی و حضور در المپیک

کد خبر : 60858

مقام معظم رهبری: «من به مسئولان ورزشی توصیه کرده ام و باز هم توصیه می کنم که چندین رشته ورزشی مناسب را که از نظر منطق و فرهنگ ما معنی و مضمون دارد، انتخاب کنید و روی آن سرمایه گذاری کنید.. ما خیلی ورزش های بومی داریم. مثلا چوگان مال ماست، ما رها کردیم، دیگران گرفتند..

صبح مشهد- در روزگار ما یکی از محبوب‌ترین ورزش ها و تفریحات اسب‌سواری‌ست. در این تفریحِ ورزشی فردی بر روی اسبی نشسته و با مهارت‌های خود اسب را کنترل می‌کند. جدا از مسئله لذت، این ورزش فواید بسیاری برای سلامتی جسم و روان ما دارد.

پرسشی که بسیاری از مراجعه کنندگان مجموعه سوارکاری می‌پرسند فواید اسب سواری است. این رشته ورزشی چه تأثیرات مثبتی بر ما دارد. اصلاً چرا اسب سواری؟

برای پاسخ به این سوالات گفتگویی با تکتم رئیس المحدثین؛ سرپرست هیات چوگان استان و نائب رئیس هیات سوارکاری خراسان رضوی در غرفه نمایشگاه هفته تربیت بدنی و ورزش که این روزها در پارک ملت مشهد در حال برگزاری است، داشتیم که به استحضار خوانندگان عزیز می رسد.

چوگان چیست؟ | تاریخچه چوگان

سرپرست هیات چوگان استان خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار صبح مشهد گفت: چوگان از ورزش‌های قدیمی ایران محسوب می‌شود که امروزه در سطح جهان گسترش یافته است. چوگان ورزش تیمی مهیج و مفرح ایرانی است که به‌دلیل هیجان بالا، در میان طرفداران محبوبیت زیادی دارد.

همچنین چوگان در بخش میراث‌ فرهنگی ناملموس یونسکو در آذرماه سال ۹۶ با رای اکثریت آرا در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید.

تکتم رئیس المحدثین افزود: از حدود ۴۰ سال پیش چوگان به رشته‌های ورزشی المپیک راه پیدا کرد و اکنون نیز از سوی کمیته المپیک به‌عنوان ورزشی جهانی شناخته می‌شود. با گذشت زمان ورزش چوگان در کشورهای دیگر، نسبت به مهد خود ایران، جایگاه والاتری یافت و مورد توجه بیشتری قرار گرفت و انشاءالله چوگان ایران در المپیک آینده حضور خواهد داشت.

نائب رئیس هیات سوارکاری خراسان رضوی ادامه داد: مقام معظم رهبری نسبت به این ورزش توجه ویژه ای دارند و اگر امروز ورزشی به اسم چوگان در ایران باقی مانده، همه به خاطر توجه رهبر انقلاب اسلامی است. ایشان از همه ورزش‌ها حمایت دارد، ولی در ۶ سخنرانی مختلف در خصوص این ورزش صحبت کردند و کلید واژه‌های جالبی را به کار بردند.

ایشان فرمودند چوگان جزو ملیت، هویت و فرهنگ ایران و در واقع مال ما است.

رئیس المحدثین در خصوص مشکلات و مسائل ورزش چوگان به ویژه در خراسان رضوی افزود: ضمن این که از نگاه و توجه وزیر ورزش و جوانان جناب آقای دنیا مالی تشکر می کنم برای احیای هیات ها و ورزش های بومی محلی، باید اشاره کنم یک تیم چوگان اگر بخواهد به صورت استاندارد تمرین کند، به یک زمین ۵ هکتاری نیاز دارد، یعنی ۶ برابر یک زمین فوتبال؛ بعد از تهیه زمین برای هر بازیکن باید بین ۴ تا ۶ اسب مهیا کرد و این اسب‌ها نیز به هزینه و محل نگهداری نیاز دارند که بتوانند برای بازی آماده باشند.

وی افزود، برای آماده سازی مسابقات کشوری و همچنین المپیک آینده در حال استعدادیابی در استان و خراسان که مهد قدیم چوگان بوده هستیم تا بتوانیم تیم خوبی را راهی نماییم.

بنابراین هر چند تعداد زیادی از مردم جامعه نسبت به ورزش چوگان و قوانین خاص آن آشنایی آنچنانی ندارند و خیلی ها نیز با این ورزش اصیل ایرانیان بیگانه اند اما وقتی توجهات خاص رهبر معظم انقلاب را نسبت به این رشته ورزشی شاهد هستیم خود بالاترین گواه بر اهمیت آن است و برای حفظ چوگان باید دوچندان تلاش کرد…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 + 15 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن