اقتصادی

داکت اسپلیت چیست و کاربرد آن

کد خبر : 33856

در این مقاله تلاش نموده ایم تا به این مطلب بپردازیم که داکت اسپلیت چیست و کاربرد آن به چه صورت است. بنابراین برای یافتن این سوال که داکت اسپلیت چگونه کار می کند با مجله دماپویا همراه باشید.

صبح مشهد- در کل نقش سیستم های تهویه مطبوع، فراهم آوردن آسایش و رفاه ساکنان یک محیط به بهترین شکل ممکن است. از گذشته تا به امروز بشر سیستم ها و وسایل گوناگونی را با هدف ایجاد هوای خنک تولید وطراحی کرده است از این رو انتخاب صحیح و متناسب تجهیزات خنک کننده که با شرایط و موقعیت محیط نیز متناسب باشد، از اهمیت خاصی برخوردار است. این تجهیزات، با پیشرفت تکنولوژی دستخوش تغییرات زیادی شده اند و اکنون به شکل مدرن امروزی مورد استفاده قرار می گیرد. داکت اسپلیت از رایج ترین و کاربردی ترین سیستم هایی است که به منظور تامین هوایی مطبوع در سراسر ایران و جهان در ساختمان های مسکونی، اداری و یا تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. اما سوال اساسی و مهم که برای بسیاری از مصرف کننده ها پیش میاید این است که داکت اسپلیت چیست و چگونه کار می کند.
داکت اسپلیت از دو بخش مجزا از هم تشکیل شده است که این موضوع از نام آن نیز مشخص است. این دو بخش شامل یونیت داخلی آن است که وظیفه انتقال هوای خنک ایجاد شده به عنوان هواساز، به داخل محیط درونی را دارد. کندانسور نقش تامین هوای مورد نیاز را دارد در حال حاضر چندین شرکت مطرح و معتبر در زمینه طراحی و ساخت این سیستم ها فعالیت دارند که می کوشند با بهره مندی از تکنولوژی های مدرن و ویژه، محصولاتی مدرن و پیشرفته تولید کنند و روانه بازار رقابت کنند. در ادامه به اینکه داکت اسپلیت چگونه کار می کند اشاره خواهیم داشت و همچنین می توانید در مقاله ای که توسط مجله دماپویا تهیه شده است، با معرفی بهترین مارک های داکت اسپلیت در بازار ایران نیز آشنا شوید.

نحوه عملکرد داکت اسپلیت

برای اطلاع از اینکه داکت اسپلیت چیست و چگونه کار می کند به معرفی ساختار این سری از سیستم های تهویه مطبوع پرداخته ایم. همانطور که شرح داده شد، داکت اسپلیت از دو بخش جداگانه تهیه شده است. هواساز، دورن سقف بین طبقات قرار دارد و از طریق مسیر کانال کشی، فضاهای مختلف یک واحد را پوشش می دهد و هوای ایجاد شده را به فضای داخلی منتقل می کند. ارتباط بین یونیت داخلی و خارجی از طریق لوله های رابط مسی میسر می شود. وظیفه ی تامین هوای مورد نیاز دستگاه به عهده کندانسور است که معمولا در فضای باز در بیرون ساختمان نصب می شود و علت آن تولید صدا و هوای گرم حین عملکرد است. عملکرد سرمایشی داکت اسپلیت کاملا مشابه کولر گازی است به این صورت که از طریق سیکل تبرید و متراکم کردن گاز مبرد درون کمپرسور، هوای سرد و خنک را تامین می کند.
قابلیت عملکرد داکت اسپلیت  سرد و گرم کردن محیط است به این ترتیب می توان در بسیاری از هزینه ها به منظور خرید سایر سیستم های برودتی و حرارتی مورد نیاز ساختمان صرفه جویی کرد. شرکت هایی که در خصوص طراحی و ساخت داکت اسپلیت فعالیت دارند به منظور کاهش مصرف برق در زمستان، این سیستم ها را به نوعی طراحی کرده اند که قابلیت اتصال کویل آبگرم بهداشتی به منظور ایجاد هوای گرم در روزهای سرد زمستان یا پاییز را داشته باشند. به این ترتیب به منظور تامین آبگرم مدار به یک منبع تامین کننده همانند موتورخانه و یا پکیج نیاز دارند. با این حال می توان گفت تنها با خرید یک دستگاه هوای سرد و گرم مورد نیاز ساختمان فراهم خواهد شد که بسیار کاربردی است.برای کنترل وضعیت دمایی اتاق های مختلف با استفاده از نصب ترموستات دیواری می توان مانع هدر رفتن انرژی شد.

انواع داکت اسپلیت

بعد از اطلاع از اینکه داکت اسپلیت چگونه کار می کند بهتر است نگاهی به انواع مدل های موجود داشته باشیم. همچنین می توان به این موضوع پرداخت که تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی چیست؟ که به این مورد در نوشتاری جداگانه پرداخته ایم. داکت اسپلیت ها به طور کلی در دو مدل معمولی و اینورتر تولید می شوند و در بازار موجود می شوند. شرکت های سازنده ی این دستگاهبه منظور کاهش مصرف انرژی، از تکنولوژی اینورتر بهره می گیرند. نحوه کار کیت اینورتر به این صورت است که مجهز به سنسورهای با دقت و حساس بوده که سیگنال های مربوط به بار گرمایش و سرمایش را دریافت می کند و به کنترلر کمپرسور منتقل می کند. به این ترتیب دور کاری موتور الکتریکی کمپرسور متناسب با دمای مورد نیاز به طور دائم کم و زیاد می شود. بنابراین از خاموش و روشن شدن مکرر کمپرسور جلوگیری کرده و به این ترتیب باعث کاهش استهلاک دستگاه و در نهایت سبب افزایش طول عمر آن می شود. در داکت اسپلیت های معمولی که به نام داکت اسپلیت دور ثابت نیز شناخته می شوند به طور عمده از کمپرسور اسکرال بکار رفته است. از ویژگی های این مدل کمپرسور می توان به طول عمر بیشتر، صدای تولید شده کمتر در حین کار و قیمت ارزانتر اشاره کرد. یکی از شرکت هایی که هر دو مدل داکت اسپلیت را با سطح کیفیت بالا و قیمتی مقرون به صرفه تولید می کند، داکت اسپلیت ایران رادیاتور است. به دلیل تنوع در ظرفیت هوادهی و بازدهی مطلوب می توان در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار داد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + 20 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن