زندگیورزشی

نکات مهم درباره نحوه استفاده و خطرات احتمالی لوازم ورزشی پارک ها؛ ابزارهای مفید به چند شرط!

کد خبر : 18312

ورزش، بخشی از زندگی سالم است . استفاده از فضاهای ورزشی درهمه جای دنیا حق شهروندی محسوب می شود و به این منظور، در کشورما نیزامکاناتی مهیا شده تا شهروندان با کمترین هزینه، از امکانات ورزشی در پارک ها استفاده کنند.نکته ای که از ابتدای نصب و استفاده این وسایل مطرح بوده، نگرانی درباره استاندارد نبودن وعوارض احتمالی آن هاست. برخی معتقدند بیشترکاربران این وسایل، اهل انجام ورزش حرفه ای نیستند و از روش های درست حرکات آگاهی ندارند و ممکن است استفاده ازآن ها باعث تشدید یا بروز بیماری هایی مانند آرتروز شود.در این مطلب لوازم ورزشی پارک ها را  از جنبه های مختلف مورد بررسی قرارمی دهیم.
 آیا این وسایل استاندارد است ؟
به طور کلی می توان گفت بیشتر دستگاه های ورزشی موجود در پارک ها به دلیل این که در آن ها به جنسیت متفاوت کاربران، تناسب جثه ای آن ها، آمادگی جسمانی پایه ای و ایمنی لازم توجه نشده، استاندارد نیستند و نمی توان از آن ها برای ارتقای آمادگی بدنی سود برد.معمولا ناآشنایی کاربر با روش صحیح استفاده از دستگاه، ندیدن آموزش لازم و نداشتن تناسب جسمی، عوارضی است که به دنبال استفاده از این وسایل به وجود می‌آیند. متاسفانه بیشتر این وسایل قابل تنظیم نیستند بنابراین ممکن است شخص پس از کار با آن ها دچار التهاب تاندونی، لیگامانی، عضلانی و مفصلی به علت وارد شدن نیروهای اضافی و در راستای غلط بر اعضا شود. اگرچه شاید استفاده از این وسایل برای افرادی که جثه شان با آن ها متناسب است وورزشکار هستند و قصد دارند سطوح آمادگی قبلی خود را حفظ کنند، مناسب باشد ولی برای استفاده عموم، باید روش استفاده صحیح از این وسایل و اصول گرم کردن، انعطاف پذیری و سرد کردن و نحوه تنفس صحیح حین تمرین های قدرتی آموزش داده شود.
نکته قابل توجه
دستگاه های موجود در پارک ها برای آمادگی جسمانی پیش بینی شده اند و به هیچ وجه قابلیت درمانی ندارند بنابراین افرادی که دچار مشکلات اسکلتی- عضلانی هستند، نباید برای بهبود بیماری از آن ها استفاده کنند.در صورتی که جزو گروه های آسیب پذیر (سالمندان، کودکان یا زنان باردار) هستید، بدون مشورت با پزشک از انجام هرگونه فعالیت ورزشی با این دستگاه ها خودداری کنید.صرف نظراز ایرادهایی مانند چگونگی نصب و جانمایی این وسایل با توجه به هزینه زیاد، قرار ندادن ضربه گیر در کف ، نداشتن تابلوی راهنمای مناسب ، در بعضی موارد رعایت نشدن فاصله مناسب دستگاه ها با هم و ….در ادامه  به چند وسیله ورزشی در پارک ها وکاربرد آن ها اشاره می کنیم . ناگفته نماند اگر چه نصب این وسایل، کار ارزشمندی برای همگانی کردن ورزش در سطح جامعه بوده اما موضوع قابل تامل این است که شهرداری ها و مسئولان ورزشی، باید در ادامه استفاده بهینه و بهتراز آن به شهروندان خدمات بیشتری ارائه دهند تا وسایل بدون استفاده نماند و هزینه ای که صرف شده است، به هدر نرود.

دستگاه لیفت نشسته

برای تقویت عضلات زیربغل، پشت بازو و سرشانه مناسب است.
دستگاه تخته شکم
دستگاه تخته شکم برای تقویت و افزایش انعطاف پذیری ماهیچه های شکم و پشت و سوزاندن و کاستن چربی شکم و کمر، مناسب است و می توان برای تقویت ماهیچه های شکم و زیبایی اندام از آن استفاده کرد.
 دستگاه ریلکسیشن
از دستگاه ریلکسیشن می توان برای بهبود و ارتقای سیستم گردش خون و اکسیژن رسانی سریع به تمامی اندام های بدن استفاده کرد.
دستگاه گام زن دست و پا
برای تقویت عملکرد قلبی و ریوی و همچنین سوزاندن چربی مناسب است.

دستگاه مسگری
این دستگاه به دلیل ایجاد چرخش در ناحیه کمر، اگرچه برای افراد سالم مفید است ولی درافراد باسابقه جدید کمردرد و آسیب دیسک کمری، می تواند خطرساز باشد.

دستگاه پاندولی
دستگاه پاندولی (پهلو و بغل ران) برای تقویت ماهیچه ها در اعضای کمر، شکم ، پشت و افزایش توازن در هر چهار عضو  است.

دستگاه چرخ و فلک دو تایی
دستگاه چرخ وفلک دوتایی برای تقویت ماهیچه های بدن در قسمت بالا تنه و افزایش انعطاف پذیری و تحریک مفاصل شانه و عضلات، گردش سریع خون در کلیه عروق بدن و قلب مناسب است. باید توجه داشت که حرکات باید به آرامی و با تمرکز انجام شود و هر چرخشی به چپ و راست، باید با تنفس عمیق همراه باشد.

دستگاه ماساژور
برای تقویت کمر، ماساژ دادن ماهیچه های کمر و ماساژ کامل عضلات پشتی بدن، تقویت سیستم عصبی مرکزی، برطرف کردن خستگی و لای روبی رگ های خونی و سیستم گردش خون کاربرد دارد.

نخستین دستگاه های بدنسازی پارکی، درسال ۱۹۹۸ میلادی درکشور چین ساخته و در سال ۱۳۸۴ در پارک های ایران  نصب شد. توجه به این که هر وسیله ورزشی برای چه گروه از افراد و چه محدوده سنی طراحی شده است ضرورت دارد حتی اگر دستگاه مناسب تمام سنین باشد.

منبع : روزنامه خراسان

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن