زندگی

دام ۴ هزار صفحه روان شناسیِ ‌قلابی

کد خبر : 50839

رئیس سازمان نظام ‌روان شناسی گفته که یک‌ سوم پیج‌های روان شناسی در فضای ‌مجازی متعلق به افرادی است که روان شناس نیستند یا مجوز ندارند؛ از آسیب‌های دنبال کردن این افراد گفتیم

نویسنده : دکتر ساحل گرامی| ‌ روان ‌شناس

صبح مشهد- این روزها بیشتر مردم از اهمیت سلامت‌ روان آگاه هستند و فضای‌ مجازی به ‌دلیل راحت بودن دسترسی به آن، بستری برای فعالیت مشاوران و روان‌شناسان است. دکتر «محمد حاتمی» رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور به تازگی گفته: «حدود ۱۲ هزار صفحه(پیج) در فضای ‌مجازی، در حوزه روان شناسی و مشاوره فعالیت می‌کنند که از این تعداد، ۴ هزار صفحه روان شناس واقعی نیستند؛ یعنی نه تحصیلات مرتبط و نه مجوز دارند و خود را روان شناس جا زده‌اند. ️امسال اسامی افراد غیر روان شناسِ فاقد مجوز را در ۳ فهرست آماده کرده‌ایم، ۲ فهرست را منتشر کردیم و سومی هم شامل ۳۰ نفر است که آماده شده و به‌ زودی منتشر می‌شود. اسامی افراد این فهرست در سایت سازمان نظام روان شناسی به آدرس pcoiran.ir موجود است.»(منبع خبر: همشهری‌آنلاین). به ‌همین بهانه و در ادامه از آسیب‌های دنبال کردن چنین پیج‌هایی و راه‌های نیفتادن در دام آن‌ها خواهیم گفت.

صفحه هایی با محتوای روان ‌شناسی زرد مثبت‌نگر
همزمان با رشد استفاده از فضای‌ مجازی به‌ ویژه اینستاگرام، افراد شروع به معرفی کسب و کار و تخصص خود در این فضا کردند و متاسفانه در این میان افرادی سودجو بدون داشتن تخصص کافی و مدرک حرفه ای وانمود به داشتن تخصص روان شناسی و مشاوره کردند. غالب این افراد با گذاشتن ویدئوهای انگیزشی و روان شناسی زرد مثبت‌نگر توجه زیادی از مخاطبان دریافت کردند و کار به جایی رسید که خود این افراد هم باور کردند که در کار روان شناسی و مشاوره تخصص مورد نیاز را دارند! خوشبختانه از اوایل امسال نظام روان شناسی در چندین نوبت اسامی افراد غیرمتخصص و سودجو را منتشر کرده و سعی دارد بیش از پیش افراد را از مضرات دنبال کردن این اشخاص آگاه کند.

مضرات دنبال ‌کردن روان‌شناس‌نماها
شاید این سوال پیش بیاید که حمایت و دنبال کردن این افراد غیرروان شناس چه مضراتی دارد؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم.

بی‌تفاوت شدن افراد| در گام نخست باید بگوییم که افراد روان شناس‌نما فقط خوب حرف می‌زنند اما حرف‌های خوب نمی‌زنند. این افراد با گفتن جملات مثبت و انگیزشی افراد را به سمت بی‌تفاوتی و تسکین‌های موقتی می‌برند. در حالی ‌که در جلسات درمان مشکل به صورت ریشه‌ای بررسی و حل می‌شود و حتی گاهی با درد همراه است. ولی در کنار روان شناس حرفه‌ای این دردها منجر به تغییرات مثبت و حل شدن مشکل شخص می‌شود.

هزینه‌ کردن‌های بی‌فایده| روان شناس‌نماها در کلینیک‌های معتبر با تابلوهای سبز رنگ مراجعه کننده نمی‌بینند، دارای شماره نظام روان شناسی نیستند و فقط از طریق فروختن بسته ‌های آموزشی که اغلب محتوای زرد و عامه پسند دارند با مخاطبان خود در تماس هستند. این اشخاص با شناسایی نیازهای جامعه هدف که در اغلب موارد مسائل عشقی و نحوه ارتباط گرفتن و جذب جنس ‌مخالف است، سعی می‌کنند بسته ‌‌های خود را به قیمت‌های گزاف بفروشند و محتوای خود را به مخاطب تحمیل کنند.

بی‌اعتماد شدن به مشاوره و لو رفتن اطلاعات ‌شخصی| نتایج رفتن به سمت چنین اشخاصی فقط بی‌اعتمادی به قشر روان شناس و مشاور است ،زیرا این ‌گونه در نظر گرفته می‌شود که روان شناسی یک علم سطحی و فقط در حد حرف است و کمکی به بهبود حال شخص نمی‌کند. متاسفانه به وفور دیده می‌شود که اشخاص اطلاعات خود را با روان شناس‌نماها در میان می‌گذارند و به غیر از لو رفتن اطلاعات محرمانه نه تنها مشکل حل نمی‌شود بلکه به دلیل راهنمایی غیراصولی اوضاع پیچیده‌تر می‌شود.

۴ توصیه برای تشخیص صفحه های قلابی
در ادامه چند توصیه مهم برای انتخاب روان شناس را با شما در میان می‌گذاریم.

داشتن کد نظام روان‌شناسی
برای انتخاب روان شناس حتما دقت داشته باشید که روان شناس مدنظر کد عضویت در نظام روان شناسی یا سازمان بهزیستی را داشته باشد یا کلینیک یا مطبی که مراجعه می‌کنید تابلوی سبز رنگ نظام روان شناسی یا سازمان بهزیستی را نصب کرده باشند.

اعتماد نکردن به تعداد فالوئر
صرفا بدون تحقیق و از روی پیج اینستاگرام و تعداد فالوئر به فرد روان شناس اعتماد نکنید. سعی کنید خودتان درباره شماره نظام روان شناسی وی تحقیق و بعد به او مراجعه کنید یا بسته ومجموعه آموزشی را بخرید.

مشورت گرفتن از دیگران
اگر جزو کسانی هستید که تاکنون از روان شناس یا مشاور رسمی کمک نگرفته‌اید، بهتر است قبل از انتخاب روان شناس با کسانی که قبلا از روان شناس خاصی نتیجه مطلوب گرفته‌اند، کمک بگیرید. چون انتخاب تصادفی و بدون تحقیق امکان اشتباه را بالا می‌برد و ممکن است نتیجه به نفع‌تان نباشد.
سراغ مشاوران تخصصی بروید

نکته پایانی هم این که همیشه روان شناس‌هایی که تنها در یک حیطه به صورت تخصصی کار می‌کنند، روان شناس‌های قابل اطمینان‌تری هستند. این که یک روان شناس در حوزه اعتیاد، بزرگ سال، کودک، زوج و پیش از ازدواج به‌ طور همزمان کار کند، ریسک درمان‌های سطحی و بدون نتیجه را بالا می‌برد.

منبع: سلام زندگی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن