اسلاید شواقتصادیستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامیپربازدیدترین ها

روستای فرخد؛ قمصر خراسان/ زنجیره تولید با فرآوری کامل شود

کد خبر : 10866

فقدان دستگاه های گلاب گیری و فرآوری لازم موجب شده سود ناچیزی از ۸ تن برداشت سالیانه گل محمدی، نصیب کشاورزان روستای فرخد شود.

سومین جشنواره برداشت گل های محمدی در روستای فرخد بخش مرکزی شهرستان مشهد برگزار شد. به گزارش صبح مشهد، در این جشنواره که با استقبال پرشور مردم و مسئولین همراه بود، برداشت گل محمدی از ۱۵۰ هکتار سطح زیر کشت روستا، آغاز شد.
به گفته امیرخانی رئیس شورای اسلامی روستا، برداشت گل محمدی همه ساله از ۱۵ اردیبهشت ماه تا ۵ خرداد برگزار و قشرهای زیادی از مردم برای خرید به روستا می آیند. وی با بیان این که هر کیلو گل به قیمت ۸ هزار تومان به فروش می رسد، در خصوص عمده مصارف این گیاه معطر گفت: گل محمدی به دلیل عطر، طعم و ویژگی خاصی که دارد، در صنایع غذایی و دارویی کاربرد فراوان دارد. همچنین آرام بخشی، نشاط آوری و تنظیم فشار خون از دیگر فوائد این گل می باشد. امیرخانی در ادامه به مشکل نبود دستگاه فرآوری و گلاب گیری اشاره کرد و افزود: متاسفانه خام فروشی گل سود ناچیزی را نصیب بهره بردار و کشاورز می کند و بیشترین فایده را واسطه ها و کارخانه ها می برند.

به دنبال تشکیل تعاونی روستایی برای توان افزایى کشاورزان هستیم

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی یکی از مهمانان حضور یافته در جشنواره برداشت گل های محمدی بود. رضا شیران در گفتگو با خبرنگار ما، با بیان این که در بررسی حوزه اقتصاد کشور، بهره وری علی رغم نرخ مناسب سرمایه گذاری بسیار پایین است، افزود: زنجیره تولید در روستاها جهت فرآوری محصولات کشاورزی کامل نیست و روستای فرخد هم با این که سطح بالای زیر کشت گل محمدی را در منطقه به نام خود ثبت نموده است، متاسفانه با این مشکل گریبانگیر است.
وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی مصوب نمود، ۱/۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اشتغال پایدار در روستاها هزینه شود که امیدواریم با تشکیل تعاونی روستایی در فرخد و استقرار دستگاه های فرآوری، هم بتوانیم چرخه و زنجیره تولید را کامل کنیم و در تداوم آن، صادرات محصول را رونق بخشیم.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان ساخت: امروزه روستاهای ما از خدمات عمومی خوبی برخوردار هستند، ولی ضعف اقتصاد روستا موجب مهاجرت و حاشیه نشینی در کنار شهرهای بزرگ شده که با توانمند سازی روستائیان، این مشکل حل خواهد شد.

برگزاری جشنواره گل موجب رونق و تقویت گردشگری روستا شده است

یکی از سرفصل های مدیریت امور گردشگری و زائرین شهرداری مشهد، توجه به روستاهای مستعد و هدف گردشگری است. علی قناویز چی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان این مطلب گفت: مشهد الرضا ( ع ) به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، سالانه شاهد حضور ۲۵ میلیون زائر از سراسر جهان است، لذا ما در مدیریت امور گردشگری و زائرین تلاش کردیم با نگاه جامع و فراهم سازی زیر ساخت های لازم، روستاها و نقاط مستعد گردشگری و یا همان اکوتوریسم را با حضور مسافرین رونق بخشیم. وی افزود: حضور زائرین و گردشگران در مناطق مستعد گردشگری همچون فرخد علاوه بر معرفی قابلیت های منطقه، موجب درآمد و ایجاد اشتغال پایدار در روستاها خواهد شد که در این زمینه مکاتبات متعددی را با چند شهر از خراسان رضوی انجام داده ایم.
گفتنی است روستای فرخد با ۱۶۰۰ خانوار و جمعیتی بالغ بر ۵۶۰۰ نفر در ۹ کیلومتری جاده کلات واقع شده و هر ساله ۶ تا ۸ تن گل محمدی از ۱۵۰ هکتار سطح زیر کشت این روستا برداشت و به صورت خام به مردم و کارخانه ها فروخته می شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. با سلام و عرض ادب خواستم بدونم در سال ۹۸ فصل گلابگیری چه روزی است و اینکه ایا فراخوان دارید لطفا روزش و چه ساعتی باید اونجا باشیم بهتراست را اعلام بفرمایید ممنون و با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن