استانیاسلاید شودانش و فناوریستون اصلیپربازدیدترین ها

برای انتقال ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریای عمان به مشهد سالانه یکهزار میلیارد تومان مورد نیاز است

کد خبر : 12091

مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو گفت: این وزارتخانه در نظر دارد در اجرای سندی که به تازگی تدوین کرده است، مصرف آب تجدیدپذیر را در یک افق مشخص از ۸۶ درصد کنونی به ۶۹ درصد کاهش دهد.

به گزارش صبح مشهد، محمد ابراهیم نیا روز سه شنبه در نخستین جشنواره ملی فناوریهای آب، بهره وری و بازچرخانی در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: در این سند ۱۰٫۸ میلیارد مترمکعب حق آبه تالاب ها و رودخانه ها به رسمیت شناخته شده و تحقق همه برنامه های این سند مستلزم کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی است.
وی اظهار کرد: طبق آخرین نتایج مطالعات طرح جامع آب، بیش از ۹۰ میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می شود که فقط ۱۳ درصد ارزش افزوده دارد، لذا باید مصرف آب در این بخش کاهش یابد.
وی گفت: متوسط بارندگی در کشور سالانه ۲۴۳ میلی متر می باشد و هم اکنون کل ذخیره کشور از محل بارندگی ها حدود ۴۰۰ میلیارد مترمکعب است.
ابراهیم نیا افزود: اگر میزان تبخیر آب سالانه در کشور را ۲۸۵ میلیارد مترمکعب در نظر بگیریم، به ازای افزایش هر ۲ درجه سانتی گراد دمای هوا، ۲۷ میلیارد مترمکعب بر تبخیر آب در ایران افزوده می شود.
وی اظهار کرد: میزان آب تجدید پذیر در کشور از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب در دهه ۷۰ به ۱۱۶ میلیارد مترمکعب در سال جاری رسیده به این معنا که سرانه آب تجدیدپذیر در ایران به ازای هر نفر یکهزار و ۴۵۰ مترمکعب است.
وی گفت: در طرح جامع آب کشور پیش بینی شده است که جمعیت ایران در سال ۱۴۲۰ به ۱۰۸ میلیون نفر می رسد لذا اگر میزان آب تجدیدپذیر در کشور تا آن سال تغییر نکند، سرانه آب تجدیدپذیر برای هر نفر در سال ۱۴۲۰ به یکهزار مترمکعب خواهد رسید، این در حالی است که در سال یاد شده به حدود ۱۱٫۵ میلیارد متر مکعب آب برای شرب نیاز خواهیم داشت.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو افزود: هم اکنون مصرف آب در بخش صنعت کشور ۱٫۸ میلیارد متر مکعب است که اگر ایران بخواهد به قطب صنعتی تبدیل شود، در سال ۱۴۲۰ به ۵٫۶ میلیارد متر مکعب آب در بخش صنعت نیاز است.
وی ادامه داد: این اعداد نشان می دهد اگر روند فعلی را در مصرف آب ادامه دهیم در سال ۱۴۲۰ بیش از ۹۲ درصد از آب تجدیدپذیر فعلی را مصرف کرده ایم.
وی اظهار کرد: یکی از فعالیتهای وزارت نیرو برنامه ریزی برای تامین آب در افق سال ۱۴۲۰ است که براساس برنامه ریزی های انجام گرفته، برای این سال با در نظر گرفتن تامین ۱۱٫۵ میلیارد مترمکعب آب برای بخش شرب، از آب تجدیدپذیر کشور به میزان ۱۱۶ میلیارد مترمکعب استفاده خواهیم کرد.
ابراهیم نیا گفت: همچنین در افق ۱۴۲۰، میزان مصرف آب در بخش صنعت را از شرایط فعلی به ۲ برابر افزایش خواهیم داد و بهره گیری از صنایع پرآب در سواحل جنوب کشور را در نظر خواهیم گرفت که با این اقدامات میزان مصرف آب بخش کشاورزی باید به کمتر از ۷۰ میلیارد مترمکعب برسد.
وی افزود: وزارت نیرو استفاده و استحصال از آب نامتعارف دریاها بویژه دریای عمان را نیز مورد نظر قرار داده است.
وی اظهار کرد: طرح ملی بازیافت پساب نیز که توسط دانشگاه تهران تدوین شده است، به صورت آزمایشی در مشهد اجرا می شود تا پساب و بازچرخانی آن به نفع احیای دشتها و برای شرب مورد استفاده قرار گیرد.
وی گفت: در طرح جامع آب کشور کل فاضلاب تولیدی از مصارف مختلف ۳۲ میلیارد متر مکعب عنوان شده که از این میزان ۲۶٫۸ میلیارد مترمکعب در بخش کشاورزی، ۴٫۵ میلیارد مترمکعب در فاضلاب های شهری و روستایی و یک میلیارد مترمکعب در بخش صنعت است.
ابراهیم نیا، پساب و بازچرخانی آب را موضوع روز وزارت نیرو دانست و افزود: چندین معیار برای وضعیت پساب در قالب طرحهای مختلف شامل درجه توسعه یافتگی، دیدگاه به پساب به عنوان کمبود منابع آب یا ملاحظات زیست محیطی در نظر گرفته شده است.
وی اظهار کرد: سه گزینه برای تامین آب شهر مشهد نیز در نظر گرفته شده که شامل تامین آب از کوه های هزار مسجد، تامین آب از دریای عمان و بازچرخانی ۱۲۲ میلیون پساب آماده است.
وی گفت: تامین ۴۰ یا ۵۰ میلیون مترمکعب آب از کوه های هزار مسجد نیاز به یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد و در زمینه تامین آب از دریای عمان نیز با احتساب قیمت تمام شده هر متر مکعب انتقال آب به میزان ۱۰ هزار تومان، برای انتقال ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریای عمان به مشهد سالانه یکهزار میلیارد تومان مورد نیاز است.
جمعیت شهری به دلیل تخلیه برخی روستاها به ۷۵ درصد رسیده است
مسئول سازمان مدیریت بحران خراسان رضوی گفت: جمعیت شهری در ایران به خاطر تخلیه برخی از روستاهای ب ه۷۵درصد رسیده است
شایانفر که دیگر سخنران در جشنواره ملی فناروی‌های آب، بهره‌وری و بازچرخانی بود، با شمردن هفت چالش در حوزه آب گفت: با وجود چنین چالش‌های به موضوع آب توجه نکرده‌ایم، چون در این خصوص برخلاف حوادث و بحران‌های دیگر عاملی به نام شوک وجود ندارد.
وی افزود: در زمینه مدیریت بحران آب باید سه راهکار علمی صورت بگیرد، اول باید منابع آب را حفاظت کرد و همچنین بهداشت آن را افزایش داد.
مسئول سازمان مدیریت بحران خراسان رضوی بیان کرد: سومین راهکار در زمینه مدیریت بحران آب این است که خودمان را سازگار با منابع آب کنیم و مصارف را کاهش دهیم.
شایانفر با تاکید بر این‌که در صورت عدم توجه به حوزه آب با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم شد از جمله مهاجرت افراد از کشور در ادامه گفت: در حال حاضر جمعیت شهری به ۷۵ درصد رسیده که این امر به خاطر تخلیه برخی از روستاها است.
وی خاطرنشان کرد: تمرکز ومشارکت مردم در برنامه‌های بازچرخانی و بهره‌وری آب از دیگر برنامه‌های عملیاتی می تواند باشد.
پایداری تمدن‌ها به آب بستگی دارد
در ادامه مراسم احمد رضا بهرامی، معاون علمی وپژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص اهمیت آب در دنیا گفت: انعقاد وپایداری تمدن‌ها به آب بستگی دارد مانند قلب که یکی از اندام‌های الزامی بدن است و همانطوری که عدم تعادل یکی از بافت‌های آن فاجع برای بدن به بار می‌آورد، عدم تعادل آب نیز نابودی را بدنبال دارد.
وی افزود: ایجاد وبرگشت تعادل در آب کشور کار آسانی نیست، بنابراین دانشگاه فردوسی مشهد و سازمان‌های مرتبط باید در این زمینه نقش ایفا کنند.
معاون علمی وپژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: بهره‌وری و بازچرخانی آب یکی از راه‌حل‌های حفظ تعادل آب است و باید به صورت جدی در این موضوع ورود پیدا کنیم.
بهرامی به برگزاری اولین جشنواره فناروی آب در دانشگاه فردوسی مشهد اشاره و بیان کرد: این جشنواره تنها راه به منظور حل مشکلات آبی کشور نیست و باید بدنبال منابع جدید نیز باشیم.
وی متذکر شد: این جشنواره برنامه‌های متنوعی دارد از جمله این برنامه ‌ها برگزاری فن بازار است که مخترعین وسرمایه‌داران در این فن بازار می‌توانند با یکدیگر آشنا شوند.
معاون علمی وپژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: در این جشنوار همچنین ۵۶ مخترع از ۱۴ استان کشور در ۱۰ زمینه تخصصی حضور دارند.
بهرامی گفت: ۴۷ شرکت دانش بنیان از ۱۳ استان در ۹ زمینه تخصصی، شش شرکت توسعه فناوری، ۱۱ شرکت فنی مهندسی در این جشنوار حضور دارند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 − سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن