استانی

هشدار به دامداران درباره رعایت اصول چرای دام

کد خبر : 60795

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی با تأکید بر اهمیت حفظ پوشش گیاهی مراتع و مدیریت صحیح چرای دام، اعلام کرد که انجام همزمان عملیات اصلاح و احیاء مراتع در کنار رعایت ظرفیت و اصول چرای دام، نقشی حیاتی در حفظ منابع آب و خاک و بهره‌برداری پایدار از مراتع ایفا می‌کند.

به گزارش صبح مشهد، شکاری با اشاره به تأثیرات منفی چرای بیش از حد و غیر اصولی از جمله چرای زودرس و عدم رعایت ظرفیت، از دامداران خواست برای حفظ ارزش‌های زیست‌محیطی و جلوگیری از تخریب مراتع، از کوچ زودهنگام به مراتع قشلاقی تا زمان مقرر و آمادگی کامل مراتع خودداری کنند.

وی گفت : کلیه بهره‌برداران مراتع قشلاقی و روستایی موظفند پیش از ورود به مرتع، با مراجعه به ادارات منابع طبیعی شهرستان‌های محل سکونت، پروانه چرای خود را از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیکی تمدید کنند تا با مشکل قانونی مواجهه نشوند.

وی با بیان ضرورت همراه داشتن پروانه مرتعداری توسط دامداران افزود : ورود و خروج دام باید مطابق مندرجات پروانه چرا انجام شود. بنابراین دامداران باید پروانه مرتعداری خود را هنگام ورود به مراتع به همراه داشته باشند وورود دام‌های عشایری باید صرفاً از طریق ایل‌راه‌های تعیین شده و مطابق پروانه مرتعداری باشد.

علی شکاری از ممنوعیت انتقال پروانه چرا به غیر خبر داد و افزود : انتقال پروانه مرتعداری به دیگران، موجب ابطال آن شده ودامداران بدون پروانه حق ورود به مراتع را ندارند.

وی گفت : تهیه طرح مرتعداری گام مثبتی در جهت حفظ و توسعه مراتع و پایداری اقتصاد دامداران است بنابراین دامدارانی که پروانه‌ آن‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰ صادر شده، موظفند حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۳ نسبت به تهیه طرح مرتعداری اقدام کنند، در غیر این صورت پروانه آن‌ها فاقد اعتبار خواهد شد.

وی تأکید کرد که مأمورین یگان حفاظت نیز به دلیل خشکسالی و وضعیت مراتع، با ورود زود هنگام دام‌ها بدون رعایت اصول و برنامه‌های مرتعداری برخورد خواهند کرد. از آنجاییکه بر اساس قوانین جاری، علاوه بر محکومیت کیفری، خسارات وارده نیز باید اخذ شود تاکید میگردد که دامداران رعایت نمایند..

شکاری از دامداران خواست تا با درک شرایط حساس مراتع ، با ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری همکاری لازم را داشته باشند و یقین بدانند رعایت این اصول موجب حفظ مرتع و پایداری اقتصاد آنها خواهد بود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو + 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن