اسلاید شوپایتخت فرهنگ اسلامی

ویژه برنامه های تاسوعا و عاشورای حسینی در حرم مطهر رضوی اعلام شد

مشهد عاشورایی

کد خبر : 59347

فردا که می آید، خیمه ها در تب و تاب است، عزادار است، نگران است، قحط آب است در خیمه های حسینی… عباس (ع) آرام و قرار ندارد، می رود سقای حسین (ع) می شود و بعد، «ای اهل حرم، میر و علمدار نیامد/ سقای حسین (ع) سید و سالار نیامد، علمدار نیامد…» فردا و پس فردا تاسوعا و عاشورای حسینی است. شهر علی بن موسی الرضا (ع) نیز عزادار است.

صبح مشهد- این روزها همزمان با دهه اول محرم، مردم این کوی و برزن هر کجا که باشند لباس سوگ می پوشند و عزادار می شوند. حرم مطهر رضوی هم ملجأ عاشقان و عزاداران حسینی در این روزهاست و زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) می توانند از ویژه برنامه های عزاداری روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی بهره مند شوند.

عزای سید الشهدا ( ع) در حرم یار
حرم مطهر رضوی نیز همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی میزبان زائران و مجاوران و عزاداران حسینی است. علاوه بر برنامه های عزاداری روز تاسوعای حسینی، یکی از مهم ترین آیین های این ایام، مراسم خطبه خوانی شب عاشورای حسینی در حرم امام رضا (ع) است. این مراسم بعد از اقامه نماز مغرب و عشا و از حوالی ساعت ۱۹:۳۰ در صحن پیامبر اعظم (ص) حرم مطهر رضوی آغاز می شود. شعر خوانی آیینی توسط محمد رسولی و سخنرانی توسط حجت الاسلام والمسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی از جمله برنامه های این آیین عزاداری است. حاج احمد واعظی نیز مرثیه سرایی این مراسم را بر عهده دارد. مراسم شمع گردانی و قرائت خطبه نیز در ساعات ۲۰:۴۵ و ۲۰:۵۵ در این صحن برگزار می شود.
در روز عاشورا نیز مراسم مقتل خوانی شهادت اباعبدا… الحسین(ع) و یاران وفادارش در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی میزبان زائران و مجاوران است. این مراسم از ساعت ۸:۳۰ صبح روز عاشورا با قرائت قرآن آغاز می شود و قرائت زیارت عاشورا توسط حجت الاسلام سجاد نوری و مرثیه سرایی توسط امیر عارف از دیگر بخش های این مراسم است. آیت ا… علم الهدی امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در استان نیز در مراسم عزاداری روز عاشورا مقتل خوانی خواهد کرد.

برگزاری مراسم شام غریبان حسینی
شامگاه سه شنبه نیز مراسم آیینی شام غریبان حسینی با حضور زائران و مجاوران در مشهد الرضا برگزار می شود. این مراسم بعد از اقامه نماز مغرب و عشا آغاز می‌شود و عزادران از مسیر ایوان باب الکاظم تا صحن انقلاب حرم مطهر رضوی به عزاداری خواهند پرداخت. مراسم عزاداری شام غریبان حسینی نیز ساعت ۲۰ در صحن انقلاب برگزار خواهد شد.

۱۲۳ بقعه متبرکه استان میزبان عزاداران
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان نیز از برگزاری ویژه برنامه های ماه محرم در ۱۲۳ بقعه متبرکه خراسان رضوی خبرداد. به گزارش مهر، حجت‌الاسلام محمد احمدزاده اظهارکرد: نماز جماعت ظهر تاسوعا و عاشورا در ۶۹ بقعه متبرکه و خیابان‌های اطراف آن اقامه می‌شود. وی افزود: بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال با اجرای نیت واقفین در ماه محرم و صفر توسط هیئت های مذهبی، حسینیه‌ها و مساجد، بقاع متبرکه و … صرف اقامه عزای سیدالشهدا(ع) می‌شود، البته بخشی کمک‌های خیرین به این ها اضافه می‌شود.
رئیس شورای هیئت های مذهبی مشهد نیز در این زمینه گفت: حدود ۲۰۰۰ مراسم عزاداری در تکایا، حسینیه ها و فضای باز برگزار می شود. محمد رضا صفایی اظهار کرد: در ماه محرم ۸۰۰ ایستگاه صلواتی توسط هیئت‌ های مذهبی آماده خدمت رسانی به عزاداران ابا عبدا… الحسین (ع) شده است. صفایی افزود: چند مراسم عزاداری در بوستان‌های شهر مشهد برگزار می‌شود.

محدودیت های ترافیکی تاسوعا و عاشورای حسینی
همچنین بنا بر اعلام پلیس راهور استان، محدودیت های ترافیکی همزمان با نماز مغرب و عشا عصر روز یک شنبه، ۲۴ تیر ممنوعیت های ترافیکی در مسیر‌های منتهی به حرم مطهر رضوی اجرا می شود. این مسیر‌ها که شامل خیابان نواب صفوی از پنجراه پایین خیابان، میدان شهدا به سمت خیابان شیرازی، میدان بسیج به سمت خیابان امام رضا (ع) و تقاطع میدان شهدای گمنام، طبرسی است تا پایان مراسم شام غریبان در شامگاه ۲۶ تیر ماه محدودیت هایی خواهد بود.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن