اجتماعیاسلاید شوستون اصلیپربازدیدترین ها

تلفیق دین و سیاست هسته مرکزی دیدگاه امام خمینی(ره) بود

کد خبر : 10940

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: تلفیق و پیوند دیانت و سیاست هسته مرکزی دیدگاه امام خمینی(ره) بود.
به گزارش صبح مشهد، دکتر جمیله علم الهدی در نشست تخصصی «تبیین شخصیت زن از دیدگاه امام خمینی(ره) با رویکرد مهدوی» از سلسله نشست های تخصصی «صراط السوی» که به همت اداره زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی در سالن اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، عنوان کرد: مشکل جوامع امروز نداشتن دین نیست، بلکه سرایت نکردن دین به زندگی مردم است. رابطه دین با سیاست همانند رابطه ایمان و عمل صالح است که ارتباط زیربنایی و رو بنایی دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه تصریح کرد: باورهای دینی همواره زیربنای رفتارهای افراد متقی است. تقوا زمانی حاصل می شود که رفتار و تصمیمات افراد مبتنی بر ه در تئوری امام خمینی(ره) علما در ایجاد علم و زنان در پرورش نسل منتظر، نقش پیشرو را داشتند، تصریح کرد: متاسفانه از ظهور امام خمینی(ره) تاکنون، در مدارس و دانشگاه ها، برای پرورش نسل منتظر و تعمیق باورهای دینی کار جدی انجام نشده است.

اهمیت جایگاه خانواده در اسلام
دکتر جمیله علم الهدی گفت: اگر امروزه دیده می‌شود که نسل سومی‎ها وارد بحث دفاع از حریم حرم می شوند، نشانگر تربیت صحیح و درست در خانواده هاست. اینجاست که نقش زنان بیشتر دیده می شود. برخلاف باندهای ثروت و قدرت که تمام تلاش خود را می کنند تا رفتاری یکسان و استاندارد و بر اساس نیازهای خودشان بازسازی کنند، نقش خانواده ها در اینجا پر رنگ می شود.
وی با اشاره به اینکه در سند ۲۰۳۰ تصمیم دارند که نهاد خانواده را نابود کنند، افزود: نهاد خانواده در اسلام از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است، به همین منظور تمام کشورها کانون خانواده را در جوامع اسلامی نشانه گرفته‌اند. سند ۲۰۳۰ که حاصل همه اسناد بین المللی بوده همانند تیری است که به سمت خانواده شلیک می‌شود.
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی ابرازکرد: امیدواریم با پیامی که مقام معظم رهبری مبنی بر توقف اجرایی شدن این سند اعلام کردند، اجرای سند ۲۰۳۰ متوقف شود. این سند بخش نظارتی بسیار قوی دارد و هدف این سند کشورهای مسلمان است.باورهای اسلامی باشد.
وی سیاست را دو بخش برشمرد و تصریح کرد: یک بخش از سیاست مربوط به زندگی آحاد مردم است که ارسطو از آن به تدبیر اجتماعی یاد می‌کند و بخش دیگر سیاست مدرن است که در اصطلاح امروزی می توان از آن به سبک زندگی فرد و سیاست گذاری های کلان اجتماعی نام برد که این دو بخش با عنوان عرف و قوانین اجتماعی یاد می‌شود.
دکتر علم الهدی افزود: تئوری امام خمینی(ره) این گونه بود که بنای قوانین اصلی و شکل حاکمیت را بر دین استوار می کرد و در ولایت فقیه و قانون اساسی مبتنی بر اصول اساسی زندگی نیز دیانت جاری بود.
وی اضافه کرد: امروز برای اینکه دیانت ضامن خوشبختی اجتماعی شود، باید به فناوری و تعلیم و تربیت ورود پیدا کند که متاسفانه در این بخش چندان موفق عمل نکرده ایم. ما موفق نشدیم فناوری های اجتماعی، رسانه، سازمان، نظام و روابط اجتماعی و.. را بر اساس دیانت بنا کنیم.
رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، افزود: هنگامی که عرف بر دین تکیه نداشته باشد، در دوگانگی بین خودپسندی و عوام پسندی چرخش پیدا می کند. مردم گاهی مجبور هستند بنا به نیازها و تمایلات شخصی و یا گاهی بنا به دلخواه و پسند دیگران رفتار کنند و غالبا ارتباطات به این شکل است. در اینجاست که مسئله زنان جدی‌تر می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که سیاست بر دین مبتنی نشود، شکافی بین نیازهای ملی و نیازهای بومی و جهانی به وجود می آید و دیگر اعمال و رفتار خداپسندانه محو و ناپدید می شود. فرد متقی تمام تلاش خود را می کند رفتار و کردارش مورد پسند خداوند متعال باشد، اما فردی که تقوا مبنای سبک زندگی او نیست، بر اساس مد روز و آنچه خودش یا مردم می‌پسندند، زندگی می کند.
وی اضافه کرد: این مسئله شاید به ظاهر مشکلی نداشته باشد، اما معظل اساسی هنگامی رخ می دهد که متوجه می شویم نظام سلطه جهانی و باندهای ثروت و قدرت دست به نیازسازی می زنند.

تئوری امام(ره) اختلال در جامعه جهانی ایجاد کرد
دکتر علم الهدی در ادامه عنوان کرد: امام خمینی(ره) زمانی ظهور کرد که جامعه جهانی یک دستی وجود داشت. تئوری اصلی امام(ره) اختلال در جامعه جهانی ایجاد کرد و در مقابل تمدن ملحد، تمدنی بنا کرد که بر مفهوم تقوا و ایمان و عمل صالح استوار شد.
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی، با بیان اینکه لبه تیز دشمنی امام خمینی(ره)، از همان ابتدا آمریکا بود، گفت: «کشف الاسرار» نخستین اثر امام خمینی(ره) است، جهت گیری ایشان در این کتاب ارزشمند به نظام تمدن مدرن بود و این تمدن را زیر سوال برد. در اصل مبازره با شاه یک امر مقدماتی به شمار می رفت. مسئله محلی نبود بلکه جهانی بود.
وی ادامه داد: جامعه منتظر جامعه ای است که سیاست مبتنی بر دین دارد و هدفش جلب رضایت حق تعالی است و این نگاه همواره با مقابله جامعه جهانی به دو صورت استانداردسازی و نیازسازی روبه رو بوده است.
دکتر علم الهدی با بیان مردم خیلی شبیه به هم هستند، گفت: این مسئله نشان می دهد بر خلاف اینکه همواره از تنوع و تفاوت یاد می شود، همه با یک مدل و شکل استانداردسازی شده اند. به نظر می رسد نظام سلطه جهانی و باندهای قدرت و ثروت به راحتی عرف و قوانین را استاندارد کرده‎اند.
وی تصریح کرد: نظام سلطه به شدت به دنبال نیازسازی است. امروزه نیاز کنسرت جای نیاز به اشتغال را گرفته است، همچنین نیاز به ازدواج جایش را به رهایی و بی حیایی داده و نیاز به تولید جای خود را به مصرف گرایی داده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: بر خلاف آنچه دین به عقلانیت تاکید دارد، باندهای ثروت و قدرت این مسیر را بر عکس طی می کنند و از استعدادهای عقلانی کاسته و هوای نفس را دنبال می‌کنند. نهایتا ما به جای اینکه انسان و فرد موثری باشیم، تبدیل به سمپاد نظام توسعه جهانی شده‌ایم. ذائقه ما تغییر پیدا کرده است. اگر در این مسیر جلو برویم، از تئوری امام خمینی(ره) بازگشت کرده ایم.

 

منبع: آستان نیوز

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده + 6 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن