اجتماعیزندگی

چرا همسرم پینوکیو است؟

بهترین روش‌ها برای شناسایی همسر دروغ گو

کد خبر : 25478
چاعتماد یکی از ارزشمندترین مقوله‌های زندگی مشترک است؛ اما حتی یک دروغ کوچک آن را خدشه‌دار می‌کند. برخی افراد فکر می‌کنند با گفتن دروغ می‌توانند زندگی بهتری داشته باشند، اما این تفکر اشتباه است.
به گزارش صبح مشهد، حس دردناکی است وقتی از همسرتان دروغ بشنوید درحالی‌که همیشه با او صداقت داشته‌اید. دروغ چه مصلحتی باشد چه بزرگ، ممکن است کانون گرم خانواده را از بین ببرد. به همین منظور، به سراغ محمد فیروز، مشاور خانواده، رفتیم تا بیشتر در این مورد بدانیم.
چشم‌ها ، ابزاری برای شناخت دروغگو

این سوال برای هر فردی پیش می‌آید که چگونه بفهمد همسرش دروغ می‌گوید یا راست. برای شناختن افراد دروغگو بر مبنای زبان بدن می‌توان از چشم‌های طرف مقابل‌ کمک گرفت. چشم‌ها دروغ نمی‌گویند. اگر همسرتان دروغ بگوید، نمی‌تواند مستقیم به شما نگاه کند. همچنین چشم‌هایش به نقاط مختلف حرکت می‌کند و معمولا سعی ‌دارد مستقیم به شما نگاه نکند. فرد دروغگو معمولا هنگام حرف‌زدن حرکات اضافی زیادی انجام می‌دهد، زیادی تپق می‌زند و از اشتباهات فراوان گفتاری به‌سرعت می‌گذرد، بیشتر کلی‌گویی کرده و بارها آن را تکرار می‌کند. درواقع، همه تلاشش این است تا خودش را قانع کند. همچنین هنگامی که سعی دارید درباره موضوع مورد بحث سوال کنید، بلافاصله موضوع را عوض می‌کند و اگر سوال را متوجه شود، طوری وانمود می‌کند که سوال را نشنیده است. حتی شما را متهم به بی‌اعتمادی می‌کند و با این ترفند بحث را خاتمه می‌دهد.

دروغ‌سنج خانگی
بدون شک زندگی با همسر دروغگو اصلا خوشایند نیست. ممکن است بار اول که همسرتان دروغ می‌گوید به روی خودتان نیاورید یا سرسری از کنارش بگذرید، اما با گذر زمان نسبت به او بی‌اعتماد می‌شوید و ممکن است رفتار متفاوتی از خود نشان دهید. این خود ما هستیم که مشخص می‌کنیم در زندگی‌مان دروغ‌گفتن تا چه حد مجاز است. اگر همسرتان تابه‌حال بیش از چند بار دروغ گفته باشد؛ مثلا گفته باشد به ماموریت می‌رود اما به جای آن با دوستانش به سفر برود، این امر شما را ناراحت می‌کند. با‌وجوداین، مشکل بزرگی در زندگی ایجاد نمی‌کند؛ هرچند بهتر است دراین‌باره با هم صحبت کنید.

زوج‌ها باید بپذیرند گاهی دروغ‌گفتن یکی از آن‌ها و انعطاف‌پذیری طرف دیگر می‌تواند تنش کمتری ایجاد کند و درنتیجه کانون خانه‌شان آرامش بیشتری داشته باشد؛ البته به شرطی که مدام تکرار نشود. گاهی نیز این دروغ‌ها می‌تواند آن‌قدر بزرگ باشد که یکی از طرفین تحملش را از دست بدهد. به عبارتی، در بعضی موارد، دروغ‌گفتن می‌تواند به مشکلی کاملا پیچیده تبدیل شود و طرفین را درگیر کند. در چنین شرایطی، باید دنبال راه حلی برای پرهیز از دروغگویی باشید.

نگاه‌تان را عوض کنید
دست خودتان است که مشخص کنید تا چه حد مجاز به دروغ‌گفتن یا دروغ‌شنیدن هستید. گاهی رفتار و کلام یکی از همسران به دروغگویی منجر می‌شود، درحالی‌که هیچ‌یک قصد چنین کاری را ندارند، اما شرایط طوری رقم می‌خورد که شما یا همسرتان دروغگو شناخته شوید. مثلا همسرتان می‌گوید یک ساعت دیگر خانه است، اما این یک ساعت کجا و خانه رسیدن او کجا؟ در این مواقع، اگرچه همسرتان، خود متوجه شده که زمان به‌خانه‌آمدنش را خیلی هم درست نگفته، اما دوست دارد در همان زمانی که به شما گفته است، به منزل آید. تلاشش برای عملی‌کردن حرفش چندان کافی نیست و درنتیجه حرف و عملش دوتا می‌شود و این تنها نمونه‌ای از اتفاقاتی است که در زندگی خیلی از زوج‌ها پیش می‌آید.

در این شرایط، می‌توانید به این مسئله از دو زاویه توجه کنید: از یک نظر، می‌توانید این‌گونه فکر کنید که همسرتان توانایی چندانی در برنامه‌ریزی زمانی خود ندارد و نمی‌تواند کارهایش را به‌دقت تنظیم کند یا آنکه برای تاخیر آمدنش دلیلی پیدا کنید. از نظر دیگر، همسرتان فردی دروغگوست و هیچ اهمیتی برایتان قائل نیست. کدام یک از این نظرها را می‌پسندید؟ به نظرتان کدام برخورد مناسب و پسندیده‌تری است؟ این امر بسیار مهم است که بدانید در به‌وجودآمدن چنین رفتاری ممکن است شما و همسرتان هر دو مقصر باشید.

شما هم تقصیرکارید
علت دروغگویی همسرتان را پیدا کنید، چه‌بسا در بعضی موارد علت دروغگویی‌اش، شما و نحوه برخوردتان باشد. درحقیقت، همسرتان به‌سبب بعضی رفتارهایتان به یک دروغگو تبدیل شده است. مثلا ممکن است به‌سبب گفتن حقیقتی، از جانب شما مواخذه شود و کار به دعوا برسد. در چنین شرایطی دروغ‌گفتن راهی برای حفظ شخصیت، ایجاد آرامش و دوستی است بنابراین به این باور می‌رسد که اگر درباره کارهایی که انجام می‌دهد، دروغ بگوید آرامش بیشتری خواهد داشت. بهترین راه برای جلوگیری از آن، ایجاد حس امنیت به همسرتان است. به‌ عبارت دیگر، شرایطی فراهم کنید که او از راستگویی هراسی نداشته باشد. تقویت رابطه عاطفی می‌تواند این هراس را از بین ببرد و امنیت لازم را به وجود آورد. اگر همدیگر را کمی آزاد بگذارید و اجازه دهید هرکدام آن‌طور که دوست دارید زندگی کنید، بی‌شک دیگر دلیلی برای دروغ‌گفتن وجود ندارد.

چشم بر بعضی دروغ‌ها ببندید
در نخستین گام مواجهه با دروغگویی، به نوع دروغ توجه کنید و این‌که با توجه به مدت زمان رابطه‌تان، چه مقدار دروغ شنیده‌اید؟ گاهی زوج‌ها، دروغ‌های کوچک و کم‌اهمیتی به یکدیگر می‌گویند که تاثیر چندانی در ادامه یا قطع رابطه ندارد، مثلا همسرتان می‌گوید وقت پزشک دارد، اما به‌جای رفتن به مطب، به خانه یکی از دوستانش می‌رود. گرچه این دروغ شما را ناراحت می‌کند، اما احتمالا مشکل خیلی بزرگ و جدی در زندگی‌تان ایجاد نخواهد کرد. بهتر است همیشه این مسئله را در نظر داشته باشید که دروغ‌های همسرتان تا چه حد در زندگی و سرنوشت‌تان تاثیر می‌گذارد. برخی دروغ‌های کوچک تاثیر چندانی در زندگی‌تان نداشته و نخواهد داشت، اینجاست که باید از آن چشم‌پوشی کنید. اما هرگز فراموش نکنید صداقت‌نداشتن در مسائلی چون درجه تحصیلی و شغلی، رابطه‌های پنهانی و مانند آن‌ها جزو دروغ‌های کوچک محسوب نمی‌شود. معمولا دروغ‌های بزرگ باعث می‌شود یکی از طرفین مدام درحال اثبات بی‌گناهی خود باشد یا درحال مچ‌گرفتن و پیدا‌کردن سرنخ‌هایی برای اطمینان از خطاهای دیگری. جدی نگرفتن این مسئله به رابطه زوج‌ها آسیب می‌زند یا گاه آن را مختل می‌کند.

راهکار طلایی
پیش از اینکه بخواهید درباره دروغگویی همسرتان با او حرف بزنید، خوب فکر کنید و پاسخ‌هایش را پیش‌بینی کنید. درغیراین‌صورت نمی‌توانید به‌درستی با او صحبت کنید و گفت‌و‌گوی موثری داشته باشید. پس با توجه به شرایط، خود را برای شنیدن حقیقتی از زبان همسرتان آماده کنید که دوست ندارید بشنوید. او ممکن است چیزهایی بگوید که شنیدنش برایتان سخت است. باید تمام مرزها را برای هم مشخص کنید و به او بگویید که در چه جاهایی اصلا مجاز نیست دروغ بگوید. اگر دلیل‌هایی که همسرتان ابراز می‌کند، شما را قانع کرد، به او بگویید که حرف‌هایش را می‌پذیرید. در این بین، بهتر است به او فرصت دهید که خود را اصلاح کند.

مشاورها به شما کمک می‌کنند
هرگز تصور نکنید مراجعه به روان‌شناس مشکلی برایتان به وجود خواهد آورد. روان‌شناس مشکل‌تان را حل خواهد کرد. اگر دروغگویی همسرتان تبدیل به عادت شده است، او را درمان کنید، چه بسا زندگی با فردی دروغگو، امنیت روانی‌ را تهدید کند و باعث اضطراب و افسردگی شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن