شهری

انتقاد شهردار از تصمیم گیری های پایتخت نشینان برای مشهد / ۲۹۰ پروژه در اطراف حرم مطهر رضوی درگیر حقوق مکتسبه هستند!

کد خبر : 29489

۲۹۰پروژه در اطراف حرم مطهر رضوی درگیر حقوق مکتسبه هستند!

شهردار مشهد در مورد طرح اطراف حرم مطهر اظهار کرد: منطقه ثامن نسبت به سه سال قبل وضعیت بهتر و قابل‌تحمل‌تری دارد و ما سعی کردیم وضعیت را بهبود ببخشیم.

به گزارش صبح مشهد، محمدرضا کلایی امروز در نشست با اصحاب رسانه با بیان اینکه برای سرمایه‌گذاران و ظرفیت عظیمی که در حرم مطهر وجود دارد و به آن توجه نمی‌شود ناراحت هستم، از اتخاذ تصمیمات شهری مشهد در تهران انتقاد کرد.

وی در بیان مثالی از بی‌اطلاعی تصمیم گیران برنامه‌های شهری مشهد، در تهران گفت: هفته گذشته در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی درباره توس گفتیم که از سال ۹۷ پروژه توس را ارائه کردیم اما هنوز تصویب نشده است و در جلسه گفتم هیچ‌کدام از شما بزرگان این جلسه در طی سه سال گذشته توس را ندیدند و هیچ اطلاعی از توس ندارید و متأسفانه باید برای ما نظر بدهید.

وی تصریح کرد: نهادهای خراسان رضوی را صالح‌تر از این ارگان‌ها می‌دانم و اگر دلسوزی وجود داشته باشد باید اختیار را به استان بدهند.

 اگر در دهه ۸۰ من شهردار مشهد بودم قطعا پروژه کمربند جنوبی را آغاز نمی‌کردم
شهردار مشهد با بیان اینکه اگر در دهه ۸۰ من شهردار مشهد بودم قطعا پروژه کمربند جنوبی را آغاز نمی‌کردم، گفت: معتقد هستم این نگرانی درباره فضای ارتفاعات مشهد وجود داشته که مانند ارتفاعات تهران شود، اگر آنجا را تفرجگاهی برای مردم کنیم قطعا مردم نخواهند گذاشت ساخت وسازی صورت گیرد، حالا شهردار هرکسی که می‌خواهد باشد.

وی متذکر شد: شهرداری مشهد درصدی از پروژه‌های شهری را در اختیار شورای اجتماعی محلات قرار داده است و سال گذشته نزدیک به ۱۰۰هزار نفر از مردم در پروژه‌های محله ما درگیر شدند و گفت‌وگوهای خوبی در شورای اجتماعی محلات شکل گرفت.

وی اذعان کرد: در ابتدا فکر نمی‌کردم زمینه‌های ایجاد یک کنش جمعی در تصمیم‌گیری وجود داشته باشد ولی نتایج این پروژه در سال ۹۸ خیره کننده بود.

کلایی ادامه داد: در زمینه ارتباط با گروه‌های تخصصی مثل سمن‌ها، خیلی موفق نبودیم. بخش اول آن به تاریخچه مدیریت شهری برمی‌گردد که عدم اعتماد در آن پر رنگ است و پیشفرض‌ها برمبنای آن است. هر چقدر بیشتر گفت‌و‌گو کنیم نتیجه آن بهتر خواهد شد.

پرونده رئیس کل دادگستری خراسان رضوی نیز مانند دیگر پرونده‌هاست

شهردار مشهد در پاسخ به شبهه ایجاد شده در مورد تبانی شهرداری با تخلفات ملک شخصی رییس کل دادگستری گفت: اگر تمرکز را روی کار نمی‌گذاشتیم اکنون درگیر حواشی بودیم. برخی از مطالب عنوان شده از روی حب و بغض است.

وی اظهار کرد: ۲۷هزار رأی ماده صد در سال‌های ۹۷‌ و ۹۸ صادر شده است و برای ما هیچ فرقی بین پرونده‌ها وجود ندارد و هر ساختمان تا زمان پایان کار از نظر مالی تعیین تکلیف نمی‌شود. برای هیچ پرونده‌ای اعمال نفوذ نشده است.

کلایی تصریح کرد: پرونده رئیس کل دادگستری استان نیز مانند پرونده‌های دیگر است. در این خصوص صورت جلسه نوشته شده است اما هنوز پایانکار این ملک صادر نشده و بنابراین رای کمیسیون ماده صد اعلام نشده است و تا زمانی که رای ماده صد صادر نشود رقم جریمه مشخص نیست.

افزایش ۱۸ درصدی میزان پروانه‌های جدید ساخت و ساز از ابتدای سال

شهردار مشهد در پاسخ به سوال خبرنگار قدس درباره افزایش هزینه صدور پروانه‌های ساخت، گفت: از ساخت و سازهای شهری باید سهمی برای توسعه زیرساخت‌های شهری در اختیار شهرداری قرار گیرد، ۱۰ درصد از هزینه تمام شده ساختمان سهم شهرداری است اما همچنان شهرداری این رقم را به خاطر مصلحت دریافت نمی‌کند.

وی افزود: از ابتدای امسال میزان پروانه‌های جدید دریافت شده ۱۸ درصد به نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

کلایی متذکر شد: باید گونه‌ای رفتار کنیم که ساخت و ساز از رونق نیفتد و سهم مدیریت شهری نیز دریافت شود که بالانس آن سخت است.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد:گاهی از تخفیف‌ها سوداگرانه استفاده می‌کنند و تاثیری بر اشتغال ندارد برای همین در حال تدوین برنامه‌ مدون هستیم. ما باید منابع مالی را از سایر نقاط کشور به مشهد بیاوریم.

هزینه نگهداری مشهد روزی ۱۱ میلیارد تومان است

کلایی، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد کمربند سبز جنوبی عنوان کرد: برای کمربند سبز جنوب مطالعات مفصلی درباره آب بر بودن و گیاهان آن شده است و واقعاً حوزه فضای سبز شهرداری مشهد حوزه با دانشی است.

شهردار مشهد مصرف آب کل فضای سبز شهر مشهد را ۲۳میلیون مترمکعب بیان کرد و گفت: مصرف آب فضای سبز مشهد نسبت با فضای سبز ارتفاعات جنوب بسیار ناچیز است.

وی متذکر شد: در ارتفاعات جنوب تلاش‌های زیادی صورت گرفته است و به‌یک‌باره یک نفر می‌گوید اصولاً نباید در ارتفاعات جنوب درخت کاشته شود در حالی‌که هیچ‌ دانشی ندارد.

کلایی ۵۲ درصد گیاهان ارتفاعات جنوب را غیر مثمر هستند و فقط ۴۸درصد گیاهان مثمر دانست و بر افزایش گیاهان مثمر در این منطقه تاکید کرد.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه هزینه نگهداری شهر مشهد در سال ۹۶ روزانه ۳میلیارد تومان بوده است، گفت: امروز به روزی ۱۱ میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: کرونا تاثیراتی رو حوزه مالی شهرداری مشهد داشته است و گزارش ۳ ماهه ارائه می‌شود.

ساز و کار انبارهای ضایعات باید اصلاح شود

کلایی در پاسخ به سوالی دیگر، اظهار کرد: ما به بهزیستی در جمع‌آوری معتادان متجاهر بر اساس وظایفمان کمک می‌کنیم و تمام مدت همکاران ما درگیر این هستند که یک عده از ما انتقاد می‌کنند چرا به بهزیستی کمک می‌کنیم و واقعاً اگر کمک صورت نگیرد این کار به‌درستی انجام نمی‌شود.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: الان بودجه دولت کفاف حقوق کارکنان دولت را به‌سختی می‌دهد و شهرداری مشهد در این شرایط باید به بهزیستی کمک کند.

وی وضعیت انبارهای ضایعات را فاجعه‌بار توصیف و عنوان کرد: من به انبارها سر زدم و از نزدیک دیدم که برخی از آنها کم کم دارند پرداختی خود را از پول به مواد مخدر تغییر می‌دهند.

کلایی گفت: در بحث مقابله با انبارهای غیرمجاز ضایعات، دستگاه‌های انتظامی و امنیتی وظیفه اصلی را دارند. برای کاهش آسیب‌های این انبارها، نیاز به همکاری چند سازمان داریم.

شهردار مشهد گفت: ما در بازیافت زباله ۶ بار یک کارگاه را پلمب کردیم و گفتیم نباید از کودکان استفاده کند اما متأسفانه بازهم این کار را انجام داده است و این نیازمند همکاری دستگاه‌ها با یکدیگر است.

وی انتقال انبارهای ضایعات موجود در اطراف مشهد به مکانی دیگر را نیازمند هماهنگی با سایر دستگاه‌ها دانست.

کلایی با بیان اینکه انبارهای ضایعات نباید چسبیده به محدوده شهری باشد و این مسئله باید ساختاری رفع شود، بر اصلاح سازوکار انبارهای ضایعات تاکید کرد.

اگر در دهه ۸۰ من شهردار مشهد بودم پروژه کمربند جنوبی را آغاز نمی‌کردم

شهردار مشهد با بیان اینکه ما کار می‌کنیم و حرف نمی‌زنیم، گفت: درباره کمربند جنوبی هنوز متعجب هستم. یک پرونده‌ای ۱۰ تا ۱۵ سال پیش بازشده است و گفته از باغچه تا برونسی بزرگراهی به عرض ۷۵ متر احداث شود و اقدامات آن نیز آغاز شده، حالا به خاطر مسائل زیست محیطی تعطیل شده اما الان با تصمیم و مجوز ستاد تدبیر استانداری در ایجاد دسترسی مردم به کوه، پارکینگ و مسیر دوچرخه ایجاد می‌کند اما سمن‌ها به شهرداری مشهد اعتماد ندارند و اصرار دارند که ما داریم کمربند را ادامه می‌دهیم!

وی تصریح کرد: اگر در دهه ۸۰ من شهردار مشهد بودم این پروژه را آغاز نمی‌کردم. اما حالا این پروژه پیش رفته است، تخریب‌هایی صورت گرفته و بخشی از مسیر نیز ساخته شده است.

کلایی افزود: موضوع کمربندی جنوبی آغاز شده عملیات اجرایی آن پیش رفته و اولین فاز آن از شهرک طالقانی تا برونسی بوده است که بخش زیادی از کار آن انجام شده است.

شهردار مشهد یادآور شد: اسفند ۹۶ دادستانی اعلام کرد که پروژه فعلا متوقف شود و گفته شد که به محیط زیست صدمه می‌زند. مجریان اعتقاد دارند در زمان آغاز کسی از ما پیوست زیست محیطی نخواسته است.

وی افزود: اتاق فکر در دانشگاه فردوسی تشکیل شد. احساس کردیم این پروژه نیاز به بررسی ریشه‌ای‌تر دارد. دو راه داشتیم؛ اول اینکه ضرورت ترافیکی در مشهد را احساس می‌کنم و پروژه را اجرا می‌کنم و راه دیگر هم این بود که ببینیم با محیط زیست سازگار هست یا خیر؟ بنابراین در جلسه ستاد تدبیر با دوستان گفت‌وگو کردیم و به این نتیجه رسیدیم خدماتی همچون پارکینگ و یک سری خدمات را در این ارتفاعات به مردم ارائه دهیم که سبب نشاط شهروندان شود. ظرفیت ارتفاعات در مشهد بسیار بالا است.

کلایی گفت: ما راه دوم را انتخاب کردیم. از اختیارات من این است که پروژه نیمه کاره را تا سطحی تکمیل کنیم تا تعیین تکلیف شود. با نهادهای مختلف از جمله دادستانی مشورت و مطالعه کردیم، به این نتیجه رسیدیم که یکی از مشکلات این فضای سبز گسترده عدم دسترسی مردم است. برای همین ترکیبی از پارکینگ و خدمات عمومی را در دستور کار قرار دادیم.

شهردار مشهد ادامه داد: من معتقد هستم این نگرانی درباره فضای ارتفاعات مشهد وجود داشته که مانند ارتفاعات تهران شود، اگر آنجا را تفرجگاهی برای مردم کنیم قطعا مردم نخواهند گذاشت ساخت وسازی صورت گیرد، حالا شهردار هرکسی که می‌خواهد باشد.

کوه پارک، پیوست زیست محیطی دارد

وی با بیان اینکه تفرجگاه کوه‌پارک دارای پیوست زیست محیطی است، گفت: در بازدیدی که اسفندماه ۹۸، از کمربندجنوبی داشتیم، آقای پژمانفر به من گفتند ما اعتماد نداریم! من توضیح دادم که نمی‌خواهم کمربند بسازم.

کلایی افزود: طرفداران محیط‌زیست می‌گویند در زمان شهرداران پیشین سر ما کلاه رفته و ما اعتماد نداریم و پیشنهاد دادند در تقاطع هاشمیه به جای دو پل تنها یک پل را بسازیم، حتی گفتند انتهای کوه پارک را هم ببندید که ترافیکی نشود که باز هم قبول کردیم، از ما خواستند کوه را برش ندهیم قبول کردیم. گفتند واحد تجاری نسازید قبول کردیم اما هنوز ادامه دارد و من با این همه ایراد مشکوک شدم که چرا می‌خواهند این پروژه را به کام ما تلخ کنند؟ چرا نمی‌گذارند از این طرح لذت کافی را ما و مردم ببریم؟

شهردار مشهد بیان کرد: پروژه کوه پارک را که یک پروژه سه ساله است با ۳۰ اکیپ و در مجموع ۵ هزار کارگر می‌خواهیم ۱۰۰ روزه تمام کنیم. تاریخ اتمام سوم تیر ماه است.

برآورد اولیه پروژه کوه پارک ۱۵۰ میلیارد تومان است

وی با بیان اینکه برآورد اولیه پروژه کوه پارک ۱۵۰ میلیارد تومان است، گفت: استقبال مردم مشخص می‌کند که علاقه‌مند به آن هستند یا خیر، نوع علاقه‌مندی مردم مشخص می‌کند که چه زیرساختی را بیشتر پرورش دهیم.

کلایی با اشاره به اینکه از بخش خصوصی در کوه پارک استفاده خواهیم کرد، گفت: شب گذشته در بولوار نماز از تقاطع دلاوران تا اطلس ۱۳۰۰ خودرو در لاین کندرو پارک کرده بودند که نشان دهنده استقبال مردم از فضای آنجاست.

بهای حمل و نقل عمومی نباید مقداری باشد که تاکسیران بگوید کار نمی‌کنم

شهردار مشهد در بخش دیگری از این نشست، در پاسخ به خبرنگار اخبار مشهد در خصوص افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اظهار کرد: در خصوص بهای حمل و نقل عمومی باید گفت هزینه نهاده‌ها افزایش پیدا کرده است و دولت سهم خود را از حمل و نقل عمومی نمی‌دهد، ما سهم دولت را پرداخت می‌کنیم تا به شهروندان فشار نیاید.

وی بیان اینکه ما سهم حداقلی را برای شهروندان درنظر گرفته ایم، گفت: باز هم سازمان اتوبوسرانی قرار شده بخشی از سهم شهروندان را هم پرداخت کند.

کلایی در خصوص نرخ تاکسی‌ها هم گفت: نباید طوری شود که تاکسیران بگوید برای من فعالیت با این هزینه‌ها صرف نمی‌کند.

شهردار مشهد افزود:در سال ۹۷ اوراق مشارکت قطار شهری ۹۰۰ میلیارد تومان برای تهران و ۷۰۰ میلیارد تومان در مشهد منتشر شد و تا شهریور سال گذشته ما این ۷۰۰ میلیارد تومان را وارد پروژه قطار شهری کردیم. اما شهرداری تهران هنوز نتوانسته از بانک پول را برداشت کند.

وی با بیان اینکه هزینه ساخت مترو سه برابر شده است، افزود: کارگاه‌های ما در مترو فعال‌ترین کارگاه‌ها هستند به طوریکه در سال ۱۳۹۸ فعالیت‌هایی که در مترو انجام شده از تمام ادوار ۱۰ سال گذشته آن بیشتر بوده است.

نگاه هم‌دلانه که به شهر و استان وجود دارد

کلایی در پاسخ به سوال خبرنگاری که رویکرد سیاسی شهردار مشهد در برابر اصولگراهای مشهد را موضوعی مشخص عنوان کرد، گفت: وقتی می‌گوییم مشهد را دوست داریم و باید برای مشهد کار کنیم این یک شوخی نیست کجا رویکرد سیاسی ما در شهر نمایان است.

شهردار مشهد تصریح کرد: خدا را شاهد می‌گیرم، رویکرد سیاسی نداشتیم و برای ما فقط کار برای مردم مشهد مدنظر بوده است.

وی متذکر شد: دوره ۹ ماهه‌ای را سپری کردیم که دیگر نمی‌شد بحرانی نداشته باشیم، اما همه این مشکلات را با همدلی سپری کردیم، نگاهی که به شهر و استان وجود دارد نگاه همدلانه است و این را خیلی‌ها بر نمی‌تابند.

ما به شفافیت اعتقاد داریم

کلایی در بخش دیگری از این جلسه، درباره طرح تفصیلی مشهد گفت: طرح تفصیلی اول به شورای شهر مشهد ارائه ‌شده است و برنامه‌ریزی ما این است آخرین طرح بهمن امسال به شورای شهر و کمیسیون ماده ۵ ارسال شود.

شهردار مشهد افزود: ما برای اینکه شهر روی روال خودش باشد باید طرح تفصیلی داشته باشیم اما باید مطالبه‌گری در این حوزه به‌ شدت ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: پروژه ورودی از سمت پل پرتوی ۲۷روز زودتر به اتمام می‌رسد و پروژه‌های سازمان عمران شهرداری مشهد عقب‌افتادگی ندارد.

کلایی اظهار کرد: در این دوره بیشترین پاسخگویی در حوزه‌های مختلف انجام شده است و بیشترین مباحثی که امروز مطرح شد از طریق همان شفافیت سامانه شهرسازی است که تمام قراردادها را در آنجا بارگذاری شده است و ما اعتقاد به شفافیت داریم.

شهرداری مستقیما حقوق پاکبان‌ها را واریز می‌کند

وی بیان اینکه در ایام کرونا به هر پاکبان یک میلیون کمک هزینه واریز کردیم که بی‌سابقه بود، افزود: در پرداخت حقوق پاکبانان، درحال حاضر پیمانکاران مشخصات پاکبان‌ها را می‌دهند و شهرداری خودش مستقیما حقوق آن‌ها را واریز می‌کند.

کلایی متذکر شد: از بدهی دولت به شهرداری مشهد ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پرداخت شد و ما هم به سمت احصا سایر بدهی‌ها از دولت و مستندسازی آن رفتیم و در این راستا ۲۰هزار میلیارد تومان بدهی دولت به شهرداری مشهد را احصا کردیم و مستند شده و به سازمان حسابرسی ارائه کردیم.

دولت حال و حوصله‌ای برای پیگیری ندارد

شهردار مشهد درباره اراضی ارتش و احداث بوستان گفت: ما هر جایی با نهادهای تهران برخورد می‌کنیم کارمان قفل می‌شود، هروقت کارمان به تهران گره خورده است ما با مشکل مواجه می‌شویم. البته ما که کوتاه نمی‌آییم و تمام سعی و تلاش خود را می‌کنیم، من به دنبال یک پارک ملت دیگر در اراضی ارتش هستم، اما متأسفانه دولت حال و حوصله‌ای برای پیگیری ندارد. تا زمانی که من شهردار مشهد هستم تمام سعی خود را برای این بوستان می‌کنم.

انتقال زندان مشهد تا پایان امسال انجام می‌شود

کلایی در خصوص مکان‌یابی زندان جدید هم گفت: دستگاه‌های مختلف به جمع‌بندی نرسیده‌اند، انتقال زندان مشهد را در جلسه‌ای که با رئیس قوه‌قضاییه در هفته گذشته داشتم پیگیری کردم و در مکان‌یابی جدید بحث شد و سه گزینه ارائه‌ شده است. سازمان زندان‌ها تأکید بر گزینه غرب مشهد دارد. اما دوستان شهرسازی تأکید بر احداث در شرق مشهد دارند. به طور کلی با توجه به تأکید رئیس قوه‌قضاییه به نظر من انتقال زندان تا پایان امسال به نتیجه می‌رسد.

عوض شدن مدیران تاثیری در روند پروژه‌ها ندارد

شهردار مشهد، ادامه داد: عوض شدن مدیران تاثیری در روند پروژه‌ها ندارد، سازمان عمران قائم مقام اجرایی دارد.

وی در خصوص معاون فرهنگی سابقش که سال گذشته در دومین نشست خبری شهردار به خبرنگاران توهین کرده بود هم گفت: آقای زارعی کار اشتباهی کرد و به درستی استعفا داد. اما نباید آدم‌ها را ساقط کنیم. برای اصول کاری استعفای ایشان را قبول کردیم.

وضعیت سد معبر ۲۰ تا ۳۰ درصد بهتر شده است

کلایی در خصوص کودکان سر چهارراه‌ها پیمانکار، مسئول ساماندهی است و وظیفه او حمایت از این بچه‌هاست، گفت: در این مورد ۳ تا ۴ هزار گزارش درباره پیمانکار به دست ما رسیده و بازرسی شهرداری در حال بررسی موضوع است.

شهردار مشهد اذعان کرد: وضعیت سد معبر ۲۰ تا ۳۰ درصد بهتر شده است اما همچنان مشکل داریم، خیلی تلاش کردیم سد معبر را اصلاح کنیم، اگر رسانه‌ها مردم را به نظارت تشویق کنند تا به ما گزارش دهند مشکل راحت تر رفع می‌شود. بدون کمک دستگاه‌های دیگر نمی‌توان همه مشکلات را حل کرد.

منبع: فارس

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن