پایتخت فرهنگ اسلامی

منتخبان کتاب سال ۱۴۰۰ خراسان رضوی معرفی شدند

کد خبر : 47549

آیین پایانی هجدهمین دوره انتخاب کتاب سال ۱۴۰۰ خراسان رضوی همراه با بزرگداشت ادیبان فقید این استان “سعید تشکری و سید محسن مصطفی‌زاده” روز سه‌شنبه در مشهد برگزار شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی طی سخنانی در این مراسم که همزمان با روز قلم در کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) مشهد برگزار شد، گفت: دین اسلام مفتخر است که رسالت فرهنگی دارد و قرآن به عنوان بزرگترین معجزه، پیامبر اسلام به قلم و بار معنایی آن سوگند یاد کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد با اشاره به ارزشمندی جایگاه قلم و اندیشه‌سازی آن، افزود: عرصه قلم و نویسندگی، عرصه بصیرت افزایی است، قله اصلی این مسیر و صاحبان قلم، پیامبر اسلام (ص) است که دارای، اخلاق نیکو حسن خلق بودند.

معاون استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: اگر دنیا در دستاوردهای علم و فناوری به قله پیشرفت دست پیدا کرده است، ولی در کنار آن جنایت‌هایی در تضییع حقوق بشر در حال رقم خوردن است، این نشان می‌دهد هنوز مردم نیاز به هدایت دارند که با فرهنگ و قلم قابل تحقق است.

او اضافه کرد: یکی از افتخارات خراسان رضوی حضور افراد صاحب قلم این پهنه در طول تاریخ است که در پناه بارگاه رضوی شکل گرفته است و قدیمی ترین بنا در عرصه فرهنگی، کتابخانه آستان قدس رضوی است که کتاب‌ها و آثار منحصر به فرد خطی از موضوعات گوناگون را در طول تاریخ و در عرصه قلم و نشر در خود جای داده است.

حجت الاسلام گنابادی نژاد گفت: راه تعالی جامعه از مسیر فرهنگی و تبیین آن می‌گذرد و خراسان رضوی نیز می‌تواند در این عرصه تاثیرگذار باشد.

وی بیان کرد: در میان اندیشمندان معاصر جهان، رهبر معظم انقلاب اسلامی بیش از دیگران بر حوزه کتاب و کتابخوانی اشراف دارند و بر این اساس، کشور ما پرچمدار قلم و قلم زنی در میان همه اندیشمندان معاصر جهان است.

این مقام مسوول افزود: اگر در گذشته توقف‌هایی در مسیر قلم و کتاب رخ داده است، باید به الگوهایی همچون “تشکری و مصطفی زاده” اقتدا کرد و در عرصه های فرهنگ و قلم پیش از گذشته گام برداشت.

او ادامه داد: این افراد مسیر فعالیت فرهنگی خود را با مسیر ارزشهای قرآنی و انقلابی تنظیم کردند و در گوشه ای عزلت نگرفتند، بلکه در میان اتفاقات فرهنگی جامعه، سعی در ایفای نقش داشتند و در کنار آن، دلبستگی و وابستگی به حضرت رضا(ع) در زندگی آنها نمود داشت.

بیش از چهار هزار کتاب در خراسان رضوی چاپ می‌شود

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست گفت: بیش از چهار هزار کتاب در این استان چاپ می‌شود که در مراسم روز قلم و هجدهمین دوره کتاب سال خراسان رضوی به عنوان یک مسیر و چراغ راه برای مشخص شدن راه موفقیت برای جوانان و برگزیدگان مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

محمد حسین‌زاده با اشاره به بزرگداشت مرحومان سعید تشکری و سید محسن مصطفی زاده افزود: دیر یا زود ما نیز از این دنیا خواهیم رفت ولی مهم این است که دیگران چگونه ما را یاد می‌کنند.

وی ادامه داد: آنها زنده هستند زیرا آثارشان زنده است و عشق و ارادت آنها به خاندان اهل بیت(ع) جاودانه است.

در ادامه معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: قلم ودیعه عشق و اهالی قلم رسولان سعادت بشر هستند. قلم زبان خداست و امانتی به دست انسان است که با آن علوم و معارف را پاس بدارد و پلی میان تفکر، اندیشه و عمل باشد، نقش بی بدیل قلم بدان حد است که پیامبر اسلام(ص)، جوهر قلم نویسندگان را برتر از خون شهیدان دانسته است.

جلیل سروری اظهار کرد: آنچه قلم را شایسته ستایش و نکوداشت می‌کند، ثمره قلم است و آنگاه دارای فضیلت می‌شود که در خدمت نظام ارزشی و اخلاقی جامعه باشد و در راستای به کمال رساندن انسان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در تقویم رسمی کشور، روز ۱۴ تیرماه به عنوان «روزقلم» نامگذاری شده است، بیان کرد: این روز بهانه ایست که قلم و نوشتن را جشن گیریم و هرکسی که دستی در نوشتن و خلق کردن دارد، ارج نهیم.

همچنین در بیانیه هیات داوران هجدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی آمده است، بار اصلی جهاد تبیین و تولید دانش بنیان در درجه نخست، بر دوش ارباب معرفت و همه کسانی است که به لطف پژوهش و قلم، نیازهای گوناگون فرهنگی و بنیادین جامعه خویش را شناخته و در صدد پاسخ به آن برآمده‌اند.

برگزیدگان کتاب سال خراسان رضوی

بیش از ۲ هزار عنوان کتاب به هجدهمین دوره دبیرخانه هیات انتخاب کتاب سال خراسان رضوی در سال ۱۴۰۰ توسط ناشران و مولفان خراسان رضوی رسید که از این میان ۲۵۷ عنوان کتاب به مرحله اول داوری رسید.

از میان این کتاب ها و بر اساس آرای هیات داوران، در بخش علوم اجتماعی و ادبیات داستانی کتاب “عقیله” اثر الهام امین، در بخش ادبیات پایداری کتاب “چهارمین نفر” اثر عباس مهدوی‌خواه، در بخش ادبیات فارسی علمی و پژوهشی کتاب “تلمیحات و اشارت در شعر عاشورایی” اثر حسین‌ ترکانیان، بخش علوم اجتماعی کتاب “رساله‌ای در باب محرومیت” اثر سید علیرضا واعظ موسوی، بخش علوم تربیتی و روان‌شناسی کتاب “تربیت در نهج‌البلاغه” اثر محمد حکیمی، بخش علوم دینی کتاب “درسنامه حکمت های نهج‌البلاغه” اثر محمد حسین یوسفی، بخش علوم‌سیاسی کتاب “قیام پانزدهم خرداد” اثر محمدرضا جواهری و کتاب “تمدن نوین اسلامی” از ظهور تا طلوع دوباره اثر محمد غفاری، بخش فرهنگ هنر وهویت ایرانی، کتاب “اجرای طاق‌های خشتی” اثر پویا خزائلی و بهناز مترجم، بخش ویژه جهاد تبیین، کتاب “علوم‌انسانی غربی اسلامی” اثر غلامرضا پیشقدم، جواد ایروانی و حسن خرقانی و در بخش کودک و نوجوان “انتشارات به نشر” به مدیریت حسین سعیدی انتخاب و معرفی شدند.

همچنین در این مراسم از کتاب “یا علی مدد” سید محسن مصطفی‌زاده و کتاب “مشکور” سعید تشکری رونمایی شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 + 10 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن