زندگی

۱۲ سال نه احساسی به هم داریم و نه یکدیگر را درک می‌کنیم!

کد خبر : 37052

۱۲ سال از شروع زندگی‌مشترک‌مان گذشته است. در این سال‌ها، هر وقت بحثی بین‌مان پیش می‌آید به دعوا و اعصاب خردی ختم می‌شود. نه احساسی به هم داریم و نه یکدیگر را درک می‌کنیم. همسرم هم علاقه‌ای به من ندارد. نمی‌دانم باید چه کار کنیم تا همدیگر را بهتر درک کنیم، آیا راه‌حلی وجود دارد؟

نویسنده : دکتر حسین محرابی | روان شناس و استاد دانشگاه

صبح مشهد– مخاطب گرامی، این‌که در پیامک تان به ما گفته‌اید همسرتان هیچ علاقه‌ای به شما ندارد، ممکن است تصور و برداشت شما از رفتارهای وی باشد و امیدوارم خیلی به واقعیت نزدیک نباشد چون اگر هیچ احساسی وجود نداشت، امکان تداوم زندگی مشترک شما به مدت ۱۲ سال کم بود. با این حال، چند توصیه به شما دارم که امیدوارم روند زندگی‌تان را تغییر دهد.

مثبت‌اندیشی را تمرین کنید
قبل از هر اقدامی لازم است که با تمرین مثبت‌اندیشی، ذهنیت خودتان را درباره این موضوع تغییر دهید و در این باور تردید ایجاد کنید. به طور قطع رفتارهای سرد و بی‌تفاوتی‌های همسرتان درباره شما در ایجاد و تشدید این باور نقش زیادی داشته است ولی فراموش نکنید که بی توجهی و سرد شدن روابط، فقط به علت بی‌احساسی نیست و می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که نیاز به بررسی روان شناسانه دارد. بنابراین سعی کنید دلایل این رفتارها را بشناسید تا بهتر بتوانید برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

در نوع گفت‌و‌گوهایتان بایکدیگر تجدیدنظر کنید
در ادبیات و محتوای گفت‌و‌گوهای خود تجدیدنظر کنید. این‌که همواره صحبت‌های شما به مشاجره ختم می‌شود، نشانه وجود اشکال در زمان، مکان، محتوا و ادبیات شما و همسرتان در مذاکرات است. برای ایجاد یک گفت‌و‌گوی اثر بخش ابتدا به همسرتان بگویید که نیاز دارید راجع به موضوعات زندگی مشترک با او صحبت کنید و سپس از وی بخواهید که زمانی را برای این کار مشخص کند. گفت‌و‌گوی خود را با گلایه مندی، شکایت و محاکمه کردن شروع نکنید و سعی کنید مشکلات را به ترتیب اولویت و با آرامش، بیان و برای هر موضوع دلایل و پیشنهادهای خود را نیز مطرح کنید. اشتباهات همسرتان را مستقیم و با حالت تحقیر بیان نکنید و هنگام صحبت، از ویژگی‌های مثبت او نیز نام ببرید. آرامش خود را حفظ کنید و از بی احترامی و توهین به وی بپرهیزید تا او نیز اجازه چنین کاری را به خودش ندهد.

همسرتان را درک کنید
اگر انتظار دارید همسرتان شما را درک کند، لازم است که ابتدا شما این کار را بکنید و به نحوی رفتار کنید که بفهمد او را درک می‌کنید. درک متقابل زمانی اتفاق می‌افتد که هر یک از زوج‌ها از خودش شروع کند و منتظر طرف مقابل نماند. همین که شما در زمان های خستگی و بی‌حوصلگی همسرتان، دلخوری‌ها و مشکلات خود را مطرح نکنید، از تلافی کردن پرهیز کنید و به ویژگی‌های مثبت وی نیز اشاره داشته باشید، نشان‌دهنده درک کردن ایشان است و حس خوبی را به وی منتقل می‌کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن