شهری

مدير كل بهزيستي خراسان رضوی:

اگر شرایط فراهم باشد پیشگیری از همه معلولیت‌ها کاملا ممکن است

کد خبر : 44782

دفتر پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی خراسان رضوی، رتبه برتر را در سطح استان‌های کشور کسب کرده است.

صبح مشهد– به گفته مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی، فعالیت‌های این دفتر در زمینه پیشگیری از معلولیت شنوایی، معلولیت بینایی و معلولیت ژنتیک و مادرزادی، به خاطر عملکرد بالا و درصد پوشش جمعیت هدف و همچنین پیگیری‌های پس از تشخیص، در بین ۳۱ استان کشور رتبه برتر را کسب کرده است.

مسعود فیروزی گفت: این رتبه، خبر خوشی برای مردم استان خراسان رضوی است زیرا خبر از کاهش معلولیت‌های مادرزادی، معلولیت‌های ژنتیک، نقایص و کاستی‌های بینایی و شنوایی کودکان استان می‌دهد.

بعضی خانواده‌ها معلولیت فرزندان‌شان را پیگیری نمی‌کنند
وی با بیان اینکه خراسان رضوی در غربالگری‌های بینایی، شنوایی و ژنتیک، از استان‌های پیشتاز در سال‌های گذشته بوده و اجرای آزمایشی آنها از همین استان آغاز شده گفت: خوشحال هستیم که با همت کارشناسان این حوزه، این طرح‌ها اکنون به برنامه تبدیل شده و بعضا بیستمین سال خود را طی می‌کنند.

به گفته فیروزی، مشکلاتی در زمینه پیگیری تشخیص‌های معلولیت داریم که با وجود پیگیری‌های بهزیستی، متأسفانه بعضا خانواده‌ها مشکلات فرزندان‌شان را دنبال نمی‌کنند که این مشکل فرهنگی باید با کمک رسانه‌ها رفع شود.

وی اذعان داشت: همچنین پیگیری جدی‌تر متخصصین پزشکی در مرحله‌ی پس از تشخیص و در زمان درمان، ضرورت پیدا می‌کند.

شناسنامه ژنتیک خانواده‌های ۵ تا دو معلول به اتمام رسیده است
به گفته‌ی مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی، استان خراسان رضوی اولین استانی است که شناسنامه‌ی ژنتیک را با وجود محدودیت اعتبارات و محدودیت‌های کرونایی دو سال گذشته، بخوبی پیش برده و اکنون تمام خانواده‌های دارای ۲ تا ۵ معلول در سراسر استان شناسایی و شناسنامه ژنتیک آنها تهیه و تدوین شده است.

فیروزی گفت: این باعث افتخار استان است که بتوانیم معلولیت‌های غیر حادثه‌ای را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهیم و ثابت کنیم که پیشگیری، بهتر از درمان معلولیت است.

به گفته این مسؤول، کاهش معلولیت‌های حادثه‌ای که بر اساس برخی آمارها بیش از ۳۰ درصد معلولیت‌ها را تشکیل می‌دهد کاملا وابسته به عملکرد سایر دستگاه‌ها و اعتبارات لازم است.

بهزیستی هیچ سهمی از اعتبارات پیشگیری از معلولیت‌های تصادفات ندارد
مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: بهزیستی، هیچ سهمی از اعتبارات مرتبط با پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از حوادث بخصوص در زمینه تصادفات، ندارد.

وی ادامه داد: اعتقاد داریم که پیشگیری از معلولیت‌ها ممکن است و ما همان‌طور که در زمینه معلولیت‌های مادرزادی، ژنتیک، شنوایی و بینایی به میزان زیادی توفیق داشته‌ایم در سایر زمینه‌های معلولیت هم به شرط فراهم شدن شرایط و امکانات، می‌توانیم موفق باشیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده − هشت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن