استانی

چنار زبرخان خراسان رضوی در فهرست میراث طبیعی ثبت شد

کد خبر : 44191

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: درخت چنار ۴۰۰ ساله واقع در “روستای داس” از توابع شهرستان زبرخان واقع در غرب مشهد با شماره ۹۱۵ در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شد.

به گزارش صبح مشهد، سیدجواد موسوی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ما افزود: مکان استقرار این جاذبه طبیعی در فاصله ۱۵۰ متری شمال شرقی روستای داس قرار دارد.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی و طبیعی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی نیز گفت: کارشناسان منابع طبیعی سن این چنار کهنسال با قطر تنه هشت متر و ۴۰ سانتیمتر و ارتفاع ۲۰ متر را حدود ۴۰۰ سال برآورد کرده‌اند.

محمود طغرایی در گفتگو با خبرنگار ایرنا “توجه ویژه مردم محلی نسبت به حفاظت از این همسایه دیرقدمت و منحصر به فرد و جاری بودن یک رشته قنات دائمی در کنار ریشه‌های درخت را از جمله دلایل ماندگاری طولانی چنار کهنسال برشمرد.

وی افزود: چنار در زمره درختان بومی ایران زمین است که از دوران باستان به عنوان گیاهی با طول عمر بسیار مورد توجه ایرانیان بوده است.

خراسان رضوی هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و معنوی ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد.

قدمگاه، مرکز شهرستان ۶۰ هزار نفری زبرخان در فاصله ۱۰۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

زبرخان که اردیبهشت ۱۳۹۹ از شهرستان نیشابور منفک و به شهرستان ارتقا یافت با وسعت هزار کیلومترمربع دارای سه شهر قدمگاه، درود و خروین، دو بخش مرکزی و اسحاق‌آباد، چهار دهستان، ۵۱ دهیاری و ۱۰۹ روستا است. حدود ۴۰ هزار نفر از ساکنان زبرخان در روستاهای این شهرستان سکونت دارند.

وسیعترین سفره آب زیرزمینی دشت نیشابور در حوزه جغرافیایی زبرخان قرار دارد.

“شیرباد” بلندترین قله استانهای سه‌گانه خراسان به ارتفاع سه هزار و ۳۳۹ متر معروف به “بام خراسان” نیز در محدوده شهرستان زبرخان در دامنه جنوبی رشته کوه بینالود واقع است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه − 9 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن