استانی

جانمایی آرامستان گلبهار و خطراتی که مشهد را تهدید می‌کند

کد خبر : 52816

یکی از موضوعاتی که این روزها در خراسان رضوی بحث و اظهارنظر درباره آن به ویژه در فضای مجازی بالا گرفته، جانمایی آرامستان گلبهار است. با این که برخی مسئولان این جانمایی را مناسب توصیف کرده‌اند، بسیاری این تصمیم را نامناسب دانسته‌اند و معتقدند علاوه بر آن‌که بسیاری از مفاد آیین ‌نامه احداث آرامستان‌ها در آن رعایت نشده است، در بسیاری از جنبه‌ها از جمله آلودگی آب‌های زیرزمینی و… نیز تهدیدها و مخاطراتی را به خصوص برای شهر مشهد به همراه دارد.

روزنامه خراسان رضوی نوشت: از طرفی احداث آرامستان یکی از نیازهای اساسی شهر گلبهار بوده و هست و لازم است که هرچه سریع‌تر این موضوع از بلاتکلیفی درآید و بدون هرگونه جانبداری و پافشاری حل و فصل شود. به گزارش ایسنا ، یکی از گروه‌هایی که به این جانمایی واکنش جدی نشان داده‌اند، فعالان محیط زیستی و فعالان اجتماعی هستند که به گفته خودشان چون دغدغه‌هایشان از طریق پیگیری‌های قانونی و اداری به جایی نرسیده، موضوع را به فضای مجازی کشانده‌اند تا شاید از این طریق اظهاراتشان شنیده شود. جمعی از فعالان محیط زیستی معتقدند که جانمایی آرامستان گلبهار در این مکان، از موضوعاتی است که قبلا و چندسال پیش مطرح بود و پیشروی آن متوقف شد، اما این‌که چه چیزی باعث شده است این پروژه در همان مکانی که استعلام‌ها جواب منفی گرفته بود، مجدد به جریان بیفتد، جای سوال دارد. حتی اگر تمامی این موارد را نادیده بگیریم، در جانمایی آرامستان مفاد آیین‌نامه احداث آرامستان‌ها رعایت نشده است.

جانمایی نامناسب
در همین زمینه، علیرضا طاهری، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی به ایسنا گفت: شهرهای گلبهار، چناران، طرقبه، شاندیز، رضویه و مشهد بین دو کوه بینالود و هزار مسجد واقع شده و دشت قوچان، چناران، گلبهار، مشهد و رضویه دشت بسیار پربرکتی است؛ به طوری که حدود ۵ میلیون نفر در این دشت زندگی می‌کنند و ۸۰ درصد صنایع استان نیز در این دشت مستقر است؛ بنابراین آب شرب این ۵ میلیون نفر به علاوه ۳۰ میلیون زائر وابسته به این دشت است. طاهری توضیح داد: در این دشت رودخانه کشف ‌رود واقع شده که زهکش اصلی دشت و خط‌القعر دشت است.

وی افزود: سمت چپ رودخانه کشف ‌رود یعنی بین ارتفاعات این رودخانه و ارتفاعات هزارمسجد اصولا بافت منطقه، ریزدانه‌‌تر و نفوذ آب در آن منطقه کمتر است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: از نظر ما این جانمایی، مناسب نبوده و توصیه ما این بود که این آرامستان به شمال کشف‌ رود منتقل شود؛ اما ما تنها یک مجموعه خدماتی هستیم و باید دیگر متخصصان و کارشناسان نیز در این زمینه اظهارنظر کنند.

طاهری گفت: یکی از نکات حائز اهمیت در این جانمایی این است که گلبهار شهری در حال توسعه است و با جانمایی آرامستان در این مکان، آرامستان در آینده در وسط شهر قرار خواهد گرفت و این یک امر بدیهی است که به علم و تخصص و کارشناسی هم نیاز ندارد، بلکه بیشتر نیازمند درایت و مدیریت است و لازم است که همه مسئولان گلبهار و استان در این زمینه همفکری کنند.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که درباره این موضوع در یک فضای کاملا کارشناسی، گفت‌‌وگو و نقد انجام و در نهایت تصمیم‌‌گیری شود و این تصمیم‌ گیری هم فقط یک تصمیم‌‌گیری نظری نباشد؛ بلکه بلافاصله مسئولان وارد عمل شوند و تکلیف این موضوع را روشن کنند تا مردم بیش از این بلاتکلیف نمانند.

آلودگی های عفونی در آب های زیرزمینی
در ادامه با رئیس پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد گفت‌وگو کردیم و نظرات او را درباره این جانمایی و این که آیا این جانمایی تاثیری بر کیفیت آب مشهد خواهد گذاشت یا خیر، جویا شدیم. کامران داوری با بیان این که آب زیرزمینی که در مشهد استفاده می‌کنیم، کمی بالاتر از چناران و از حوضه آبریز کشف ‌رود شروع می‌شود، اظهار کرد: این آب زیرزمینی با عبور از چناران و گلبهار به زیر مشهد می‌رسد و در تمام حوضه کشف‌ رود چه در شهرها و چه در روستاها آرامستان‌هایی داریم.
وی تصریح کرد: چنان‌چه در احداث آرامستان‌ها به خصوص در مناطقی که مرطوب هستند و آب های زیرزمینی به سطح زمین نزدیک‌ترند، اقدامات لازم انجام نشود، همیشه این مخاطره وجود دارد که آلودگی‌های عفونی ناشی از جنازه‌های دفن شده به آب‌های زیرزمینی سرایت کند.
داوری افزود: با انجام اقداماتی از جمله گندزدایی‌های قبل از دفن، مثل آهک زدن به لایه زیرین و… این مشکل می‌تواند تا حدودی مدیریت و احتمال این نشت آلودگی ناچیز شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت + هفده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن