اسلاید شواقتصادی

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح کرد:

استاندار شورای راهبردی اقتصاد را تشکیل دهد/ سیاست تعادل بخشی اقتصاد خرد و کلان دنبال شود

کد خبر : 42895

اداره استان خراسان رضوی سخت و دشوار است .اما نه برای دکتر نظری که همیشه توکل به خدا داشته و دارد ، خادم امام رضا ( ع )وجبهه دیده ا ی با تجربه در سختی هاست . با شناختی که از دکتر نظری استاندار خراسان رضوی دارم ، شورای راهبردی اقتصاد استان را تشکیل خواهند داد و سیاست های تعادل بخشی بین اقتصاد خرد و کلان را پیگیری می کند .

مصاحبه: سید محمد محمدی
مشهد

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: بخش تولید و تحارت کشور بخصوص خراسان رضوی در این سال‌ها تضعیف شده و توان کافی برای ورود، بقا و توسعه در بازار‌های هدف و از همه مهم‌تر رقابت با رقبایی که تکنولوژی را به تولیدات خود چاشنی کرده‌اند، ندارد اما به همت دکتر نظری در کمک گرفتن از فعالین اقتصادی امید زیادی وجود دارد .

به گزارش صبح مشهد، محمد حسین روشنک در گفتگو با خبرنگار ما گفت: اقتصاد خراسان رضوی با سایر استانها متفاوت است و بهترین مدل برای رشد و پیشرفت در زمینه اقتصاد، همان مکتب اقتصاد مقاومتی است که توسط مقام معظم رهبری تاکید شده که بایستی فصل الخطاب همه مسئولین بویژه جناب دکتر نظری استاندار جدید خراسان رضوی که همیشه در جهت این نوع اقتصاد حرکت نموده قرار گیرد .

رییس کانون کارآفرینان خراسان رضوی افزود: اقتصاد خراسان رضوی وابسته به کشاورزی و روستا و صنایع تبدیلی است ، کمبود باران و فقر منابع آبی به شدت بر میزان تولیدات و محصولات صادرات محور این استان تاثیر گذار بوده است.

وی ادامه داد، دکتر نظری در حالی سکان این استان استراتژیک و مهم شرق کشور را بر عهده گرفته است که مسئله اقتصادی همچنان در صدر مشکلات خراسان رضوی قرار دارد و استاندار باید با ارائه برنامه های کاربردی و استفاده از خبرگان اقتصادی در بخش خصوصی و نهاد های عمومی در مسیر تقویت اقتصاد مردمی خرد و متوسط گام های اساسی و زوده بازده از یک طرف و بزرگ و طولانی مدت از سوی دیگر بردارد.

روشنک با اشاره به سوابق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یعقوبعلی نظری در سال های گذشته خاطر نشان ساخت، استاندار خراسان رضوی در مسئولیت های قبلی خود در زمینه اقتصاد و عمران روستاها و شهرهای کوچک به عنوان زیربنای اقتصاد مقاومتی و ایجاد جریان مهاجرت معکوس، اقدامات شایسته ای انجام داده و این نکته مهمی است که دکتر نظری درس اقتصاد را در میدان عمل به خوبی آموخته و تجربه و اجرایی نموده است.

وی به استاندار خراسان رضوی پیشنهاد کرد جهت تدوین برنامه های اقتصادی کارآمد و با قابلیت اجرا، هر چه سریع تر شورای مشورتی و راهبردی اقتصاد در خراسان رضوی را با حضور نخبگان و خبرگان جهادی که اقتصاد مقاومتی را قبول داشته باشند تشکیل دهد.

معرفی ۵ چالش اقتصاد خراسان رضوی

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی در بخش دیگری از گفتگو به موانع و مشکلات اقتصادی کشور اشاره و با بیان این که در سبد تولیدات صنعتی کشور، اقلام چندانی برای صادرات باقی نمانده است ؛ گفت: به طور مثال، نماد تولید ما، صنعت خودرو و لوازم خانگی است؛ اما از این دو صنعت، چه کالایی را می‌توانیم صادر کنیم؟

روشنک به مهم‌ترین مسائل پیش روی صادرکنندگان کشور و به ویژه خراسان رضوی در یکسال اخیر پرداخت و گفت: وقتی در کشوری تعرفه‌های گمرکی ۱۰۰ تا ۴۰۰ درصدی و نیز، ممنوعیت برای واردات بسیاری از کالا‌های برقرار میشود ، بدین معناست که ما فاقد تولید با کیفیت و رقابتی کافی حتی به مقدار نیاز مصرف مردم خودمان هستیم ، لذا مشخص است که تولید کشور بویژه تولید صنعتی صادرات محور نیست .

رییس اتحادیه وارد کنندگان مواد اولیه و ماشین آلات تولیدی استان خراسان رضوی اضافه کرد ؛ اولین چالش اقتصاد کشور نبود کالای دارای مزیت برای صادرات است بطوری که تنها در بخش کشاورزی هنوز برخی محصولات مثل پسته، زعفران، گیاهان دارویی یا شماری از تولیدات صنایع تبدیلی و … برای صادرات باقی مانده‌اند.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد در ادامه گفتگو تصریح کرد: بخش تولید ما در این سال‌ها تضعیف شده و توان کافی برای پشتیبانی از بازرگانان برای ورود، بقا و توسعه در بازار‌های هدف و از همه مهم‌تر رقابت با رقبایی کشور های دیگر که تکنولوژی روز را به تولیدات خود چاشنی کرده‌اند، ندارد.

وی دومین چالش تولید و تجارت کشور را موضوع حمل و نقل دانست و تاکید کرد: متاسفانه ما سیستم مناسبی برای حمل و نقل کالا‌های صادراتی و حتی وارداتی چه در بخش جاده‌ای و چه در حوزه ریلی نداریم و کسی نیز خود را مسئول فراهم کردن امکانات حمل و نقل برای امر تولید و تجارت نمی‌داند.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی در ادامه متذکر شد: اجبار صادرکنندگان به پیمان‌سپاری ارزی، سومین مسئله پیش روی صادرکنندگان بوده و هست ، هیچ صادرکننده‌ای نیست که ارز خود را به کشور بازنگرداند؛ مشکل کنونی این است که دولت به صادرکننده دستور می‌دهد ارز را با قیمتی که او تعیین می کند بفروشد در حالی که توقع صادرکننده این است که ارز حاصل از صادرات را به قیمت بازار به فروش برساند. در واقع، این پیمان سپاری ارزی به معضل صادرکنندگان، به ویژه افراد باسابقه و دارای تجربه در این حوزه تبدیل شده است و اینگونه افراد را از گردونه فعالیت تجاری خارج نموده چرا که از متهم شدن به ارز دزدی ترس دارند.

این چهره ماندگار کار ، تجارت ، تولید و سازندگی کشور اضافه کرد ؛ چهارمین مشکل پیش روی تولید و تجارت کشور در سال های پایانی دولت دوازدهم ، صادرات محور نبودن رویکرد‌ها و نگرش‌های نهاد‌های دولتی و عدم حمایت کافی از این حوزه ها بوده است و مثلا نرخ سود بانکی برای بخش های تولید واقعی و صادرات با نرخ بخش های خدمات یکسان است و دولت هیچ مزیتی برای صادرکننده قائل نشده است.

رییس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان افزود: از طرفی، از ادوار گذشته و به ویژه در دولت قبل، جوایز صادراتی که مطالبات بحق و شرعی و قانونی سال های گذشته صادرکنندگان بوده پرداخت نشده است. همین رویکرد‌ها خود بخش صادرات ما را تضعیف نموده است.

روشنک گفت ؛ امیدواریم در دولت فعلی نگرش‌های پیشین، دستخوش تحولات اساسی شود و مسئولان به این باور برسند که تعالی اقتصاد در گرو پیوند خوردن بخش تولید با صادرات و حمایت مضاعف از ظرفیت‌های تجاری بویژه صادراتی کشورمان است.

وی پنجمین چالش صادراتی را تورم در بازار داخل کشور دانست و گفت وقتی بازار داخلی دچار تورم و گرانی مستمر است؛ کالایی برای صادرات باقی نمی‌ماند ، چرا که کالا در داخل قیمتی بیش از بازار های هدف صادراتی دارد ، کاهش قیمت تمام شده تولید کالا های که با هدف صادرات تولید میشود و جلوگیری از فروش این نوع کالا ها در بازار داخل لازمه بهبود صادرات کشور است ، که متاسفانه در شرایط فعلی این دو موارد امکان پذیر نیست ، قیمت تمام شده کالا های تولیدی با توجه به روند گرانی مواد اولیه و نهاده‌ها رو به فزونی گذاشته برنامه ای نیز برای تولید کالا های صادرات محور وجود ندارد .

روشنک خاطرنشان کرد: این‌ها باعث گردیده مزیت صادراتی کشور به تدریچ کمرنگ شود ، دقت کنید ، وقتی نرخ لبنیات در یکسال گذشته ۸۰ درصد گران شده، چگونه می‌توان به صادرات محصولات این حوزه پرداخت؟ لذا لازم است ابتدا وضعیت تورم داخلی سروسامان یابد، تا شاهد به سامان رسیدن بخش تجارت بویژه صادرات نیز باشیم.

روشنک از رسانه ها خواست با مطالبه گری تلاش کنند سهم خراسان رضوی از اعتبارات کشور کامل گرفته شود تا اقتصاد خرد و متوسط استان که بیشتر بر مبنای روستا ، کشاورزی، دام و طیور، معدن و صنایع کوچک و متوسط پایه ریزی شده و از بنگاه های بزرگ خبری نیست ، بیش از این آسیب نبیند ، رسانه ها باید سوال کنند چرا دولت ها از سرمایه گذاری در خراسان بزرگ خوداری کرده اند ؟
میگویند همه مسئولین کشور خراسانی و مشهدی هستند ،اگر اینگونه است ،چرا خراسان ها باید فقط ۳۰ کیلو متر بزرگ راه داشته باشند ؟ چرا باید درآمد سرانه مردم خراسان ها از متوسط کشوری بسیار کمتر باشد ؟ مشهدی بودن مسئولین کشور چه سودی برای مردم خراسان ها داشته است ؟

وی در پایان گفت ؛امید وارم آقای دکتر نظری استاندار خراسان رضوی بتواند با ارائه برنامه های اقتصادی قوی و تعامل با سایر دستگاه ها از قبیل بخش خصوصی ، استان قدس رضوی، شهرداری ها و نهادها دیگر و حمایت گرفتن از مسئولین خراسانی کشور ،نوید آینده ای روشنی ذیل مکتب اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری و توسعه زیر ساخت ها برای خراسان رضوی بلکه خراسان ها داشته باشند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − 15 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن