اقتصادی

ضوابط جدید صدور چک از ۲۲ آذر

کد خبر : 35289

بانک مرکزی ضوابط جدید صدور چک از ۲۲ آذر را اعلام و تاکید کرد که کارسازی چک تا اطلاع ثانوی به روال سابق همچنان ادامه دارد.

صبح مشهد– بر این اساس و از تاریخ ۲۲ آذر ۹۹:

۱- ضروری است تمام چک‌ها در وجه ذی نفع مشخص صادر شوند. همچنین ثبت انتقال چک در سامانه صیاد جایگزین پشت‌نویسی چک خواهد بود.

۲- تمام دارندگان دسته چک موظف اند پس از صدور چک، اطلاعات چک صادر شده را به همراه اطلاعات دریافت کننده آن (شناسه‌ملی‏/کدملی ذی نفع، مبلغ و تاریخ سررسید) در «سامانه صیاد» ثبت کنند. بدین منظور صادرکننده چک می‌تواند از طریق درگاه‌های نوین بانک افتتاح‌کننده و نگه دارنده حساب جاری وی (شامل اینترنت بانک و همراه بانک) یا برنامک‌های موبایلی فعال در حوزه پرداخت کشور به سامانه یاد شده دسترسی داشته باشد و برای ثبت چک اقدام کند.طبق این بند، شناسایی صادرکننده چک و حصول اطمینان از ثبت اطلاعات چک توسط وی مستلزم انجام فرایند احراز هویت توسط بانک یا برنامک موبایلی است. بر این اساس، احراز هویت در برنامک‌های موبایلی به صورت زیر انجام می‌شود: الف‏- انطباق شماره تلفن صادرکننده چک با کد ملی وی ب‌- استفاده از یکی از کارت‌های بانکی صادرکننده چک. در این زمینه صادر کننده چک می‌تواند با به کارگیری یکی از کارت‌های بانکی خود که توسط بانک صادرکننده چک در اختیار وی قرار گرفته و با استفاده از سیم کارت ثبت شده به نام وی، اقدام به ثبت اطلاعات چک در «سامانه صیاد» کند.

۳- به منظور بررسی صحت اطلاعات چک ثبت شده، دریافت‌کننده چک امکان اخذ استعلام از «سامانه صیاد» را دارد و پس از حصول اطمینان از تطبیق اطلاعات ثبت شده با اطلاعات مندرج در برگه چک برای تایید اطلاعات چک دریافتی اقدام می‌کند. همچنین چنان چه دریافت‌کننده چک پس از تایید اطلاعات آن، متمایل به انتقال چک به شخص دیگری باشد، این امکان در سامانه یاد شده با ثبت مشخصات ذی نفع جدید (ثبت شناسه‏/کدملی وی) ‌برای وی فراهم است. در این باره نیز شناسایی دریافت‌کننده چک و حصول اطمینان از تایید اطلاعات چک توسط وی مستلزم انجام فرایند احراز هویت توسط بانک یا برنامک موبایلی است. به این صورت که دریافت‌کننده چک می‌تواند با به کارگیری یکی از کارت‌های بانکی متعلق به خود و با استفاده از سیم کارتی که به نام وی ثبت شده‌است، اقدام به تایید اطلاعات چک یا انتقال آن به شخص دیگر در سامانه صیاد کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن