اقتصادیشهری

گزارش میدانی از بازار گوشت قرمز و گرانی رو به جلوی این محصول پروتئینی

دست‌نیافتنی، همچون گوشت قرمز!

کد خبر : 51218

معیشت مردم، تأمین کالای اساسی، تغذیه مناسب، سرانه مصرف و توان خرید، گزاره‌هایی است که طی چند هفتۀ گذشته به‌صورت مکرر در باره قیمت بالای گوشت قرمز مطرح شده است.

روزنامه خراسان نوشت: در چند هفته گذشته مسئولان بارها از توزیع گوشت گرم وارداتی خبر داده‌اند، برای مثال در روزهای آغازین بهمن‌ماه، آقامیری معاون وزیر و رئیس سازمان دام پزشکی کشور در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی دام و طیور مشهد از کاهش شدید قیمت گوشت در هفته بعد از آن به‌واسطه واردات گوشت گرم خبر داد و افزود: «به‌صورت دوستانه به دامدارانی که دام خود را به‌منظور افزایش قیمت و فروختن با سود بالاتر نگه داشته‌ اند، توصیه می‌ کنیم هر چه سریع تر دام شان را به بازار عرضه کنند زیرا در هفته آینده حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان کاهش قیمت گوشت را تجربه خواهیم کرد و وزارت جهاد کشاورزی پاسخگوی ضرر و زیان آن‌ ها نخواهد بود، درهفته آینده به مقدار کافی گوشت و دام زنده از مرزها به کشور وارد خواهد شد.» اما نه تنها این وعده تحقق نیافت بلکه قیمت گوشت گرم سیر صعودی خود را با قدرت بیشتری از قبل ادامه داد. در حاشیه آن نیز گوشت مرغ که تا پیش از این بسیار کمتر از قیمت مصوب فروخته می‌ شد، در کمتر از یک هفته با پرشی ۱۰ هزار تومانی به قیمت مصوب ۶۳ هزار تومان رسید، حتی شنیده ها حاکی از قیمت بالاتر از قیمت مصوب در بعضی خرده فروشی ها در شهر است. روزنامه خراسان ۱۱ بهمن در گزارشی میدانی با عنوان«داغِ گوشت قرمز!» به قیمت بالا و افزایش قیمت گوشت قرمز گرم در بازار مشهد اشاره کرد و طی روزهای اخیر نیز با رصد بازار پیگیری های خود را ادامه داده است. با این حال بار دیگر برای اطمینان از قیمت های روز راهی بازار شدم و وضعیت فروش گوشت قرمز گرم و مرغ را از نظر گذراندم.

با نزدیک شدن به سال جدید و تعطیلات نوروز که با ماه مبارک رمضان مقارن شده است، قیمت کالاهای اساسی از جمله گوشت قرمز و مرغ در کنار بسیاری دیگر از اقلام به چالش هایی برای خانواده ها تبدیل شده و گلایه مردم را به همراه داشته است. به بازار می روم تا همپای مردم و دغدغه هایشان باشم.

گوشت گوساله بیش از ۵۰۰ هزار تومان
در حاشیه میدان استقلال ایستاده ام ، جایی که مرکز فروش پروتئین و مرغ در مشهد است ، رفت و آمد به داخل فروشگاه ها را تماشا می کنم؛ افراد بسیاری که دست خالی بیرون می آیند و افراد کمی که بیشتر در پلاستیک خریدشان مرغ است و کمتر گوشت قرمز. وارد اولین مغازه می شوم، مثل همیشه چند نفر در صف ایستاده اند تا برایشان مرغ را تکه تکه کنند. به سمت محل فروش می روم.روی در یخچال کاغذی چسبانده و نوشته شده؛ مرغ گرم تازه ۶۳ هزار تومان، یعنی هر کیلو مرغ ۶۳ هزار تومان است. چند قدم جلوتر مرغ چرخ کرده هم در بسته های یک کیلویی و کمتر به فروش می رسد با قیمت هر کیلو ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان، یادم است در گزارش قبلی قیمت آن ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان بود. به سمت جایگاه فروش گوشت قرمز گرم می روم و به تابلو نگاه می کنم. روی تابلو پر است از کاغذهایی که روی هم چسبانده شده است. به تابلو اشاره می کنم و از آقایی که آن طرف میز فروش ایستاده می‌ پرسم: قیمت ها همین هاست؟ پاسخش مثبت است. قیمت‌هایی که خرید کردن را دور از دسترس نشان می دهد. هر کیلو ران گوسفندی ۳۹۶ هزار و ۸۰۰ تومان، دست معمولی ۳۹۰ هزار و ۸۰۰ تومان، گردن ۳۶۵ هزار و ۷۰۰ تومان، ران بی‌چربی با گردن ۴۳۳ هزار و ۷۰۰ تومان، کتف گوسفندی ۴۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان، ماهیچه ۴۹۹ هزار تومان، هر کیلو مغز ران گوساله ۳۰۷ هزار و ۴۰۰ تومان، فیله گوساله ۵۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان.

بال پرواز مرغ
از آن جا خارج می شوم و به سراغ مغازه بعدی می‌روم. در همان ورودی مغازه تابلویی بر دیوار نصب است و قیمت اقلام را با اعداد قرمز نشان می دهد. هر کیلو مرغ تازه ۶۱ هزار تومان، ران مرغ ۶۰ هزار تومان، سینه مرغ ۸۲ هزار تومان، شنیسل مرغ ۹۷ هزار تومان، گردن مرغ ۲۲ هزار تومان، بال مرغ ۴۵ هزار تومان. هنوز چشمم به تابلو است که صدای خانمی که کنارم ایستاده ، نظرم را جلب می کند: «ما بال را هیچ وقت نمی خوردیم، حالا کیلویی ۴۵ هزار تومان است.» نگاهش می کنم، او که توجه من را می بیند ادامه می دهد: «قیمت های گوشت گوسفند را نگاه کن» و خودش از روی تابلو می خواند: ران بره کیلویی ۴۲۰ هزار تومان، سردست بره ۴۲۵ هزار تومان، گردن گوسفند کیلویی ۳۸۵ هزار تومان. بعد از آن می گوید: «اگر کسی را دارید که با هم گوسفند زنده بخرید بهتر است، ما گوسفند خریدیم کیلویی ۱۶۰ هزار تومان، البته گران درآمد، بیش از ۹ میلیون تومان ولی وقتی حساب کردیم باز هم کیلویی ۳۲۰ هزار تومان می شد. تازه کله پاچه و جگر و … هم دارد.» از آن مغازه خارج شدم. چشمم به محل فروش کوچک تری افتاد که روی در آن دو کاغذ چسبانده و با خودکار روی آن نوشته شده بود: گوشت تعاونی، جلو رفتم و از فروشنده پرسیدم: این گوشت تعاونی که نوشته اید منظور گوشت گرم است یا منجمد؟ فروشنده که مشغول وارسی گوشت ها در یخچال بود تا یکی را برای مرد خریدار جدا کند گفت: «گوشت گرم، گوسفندی ۲۴۵ هزار تومان، گوساله ۲۷۵ هزار تومان.»

گوشت تعاونی از کجا آمده است؟
غیر از این مغازه تنها در یک فروشگاه دیگر دیدم که کاغذهایی با عنوان فروش گوشت تعاونی روی در چسبانده بودند و قیمتی مشابه داشتند. وقتی از فروشنده جوان مغازه پرسیدم: مگر گوشت گرم تعاونی توزیع شده است؟ صدایش را پایین آورد و گفت: «گوشت گرم تعاونی در فروشگاه‌های زنجیره ای فقط توزیع می شود، به این مغازه ها نمی دهند» و ترجیح داد نگوید پس فروشگاهی که در آن کار می کند از کجا آورده است.

فروش گوشت گوسفند مولد؛ کمی ارزان‌تر
در بعضی مغازه ها نیز که قیمت ها را کمی پایین تر نسبت به بقیه می دیدم، بعد از سؤال کردن متوجه می شدم این ها گوشت گوسفند مولد است و به همین دلیل با قیمتی پایین تر به فروش می رسد و جالب این جا بود که نسبت به بازدید قبلی در ماه جاری تعداد مغازه هایی که گوشت گوسفند مولد نیز برای فروش داشتند، بیشتر شده بود.

تابلوی قیمت‌ها خاموش
فروشگاه بزرگی که تمیزتر از فروشگاه های دیگر به نظر می رسید، تابلوی فروش را خاموش کرده بود و وقتی از خانم فروشنده علت را پرسیدم، جواب داد: «تابلو را خاموش کرده ایم، هر چیزی که می خواهی باید بپرسی.» قیمت مرغ را پرسیدم که کیلویی ۶۲ هزار تومان بود و سردست گوسفندی هم قیمتی نزدیک به ۴۰۰ هزار تومان داشت. همزمان که از آن جا خارج شدم، از مغازه کناری صدای زن مسنی را شنیدم که با اصرار سعی داشت از صاحب مغازه تخفیف بگیرد، البته اصرارهایش کارگر نیفتاد و صاحب مغازه یا فروشنده قبول نکرد در قیمت گوشت قرمز به او تخفیف بدهد. زن مسن در حالی که همراه خانمی هم سن و سال خود از مغازه خارج می شد رو به فروشنده گفت: «خیلی گران می دهی» و دست خالی از آن جا دور شد.

کف قیمت مرغ ۶۱ هزار تومان
پایین ترین قیمتی که برای مرغ مشاهده کردم، ۶۱ و ۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان بود، ۶۲ و ۶۳ هزار تومان هم در فروشگاه ها به فروش می رسید. گوشت قرمز گرم هم که همچنان داغ بر دل خریدار گذاشته بود و مشتری ها حتی ترجیح می دادند به تابلوی قیمت ها هم نگاه نکنند.گوشت قرمز گرم تعاونی نیز که تنها در دو مغازه دیده شد، معلوم نبود از کجا آمده و به چه طریقی تهیه شده است.

کمبود تولید؛ علت افزایش قیمت
محمد میری، مدیر سازمان جهاد کشاورزی شهرستان مشهد با بیان این که تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها در باره واردات گوشت به استان، چه به صورت منجمد و گرم و چه به صورت دام زنده توسط سازمان جهاد کشاورزی استان انجام می شود، علت گرانی گوشت قرمز گرم را کاهش کشتار توسط دامداران دانست به این دلیل که در پی بارش ها، بهاری سبز را پیش رو خواهند داشت و به همین سبب ترجیح می دهند دام های خود را نگه دارند.میری در باره وجود گوشت گرم تعاونی در بازار نیز گفت: بعضی فروشگاه های زنجیره ای به صورت مستقیم با تهران قرارداد می بندند و گوشت گرم به صورت تعاونی عرضه می کنند که مقدار آن زیاد نیست. رئیس جهاد کشاورزی مشهد درباره توزیع گوشت قرمز گرم وارداتی در استان اظهار کرد: هنوز سهمیه ای به استان ها ارائه نشده است و بناست تصمیم گیری ها در جلسات انجام شود.مخملی، رئیس اتاق اصناف نیز افزایش قیمت گوشت قرمز گرم را ناشی از کمبود گوشت در بازار دانست و افزود: اصناف با کمترین میزان سود ممکن گوشت را به فروش می رسانند . وی علت افزایش قیمت را همچون رئیس جهاد کشاورزی شهرستان مشهد کمبود تولید دانست.

مسئولان پاسخگو نیستند

برای پیگیری روند واردات گوشت قرمز گرم به استان و همچنین چرایی افزایش قیمت بدون توقف گوشت قرمز گرم با مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان تماس گرفتم ولی داوطلب پاسخگویی خود را منوط به هماهنگی با روابط عمومی کرد، با وجود تلاش برای ارتباط با روابط عمومی همچون یک ماه گذشته پاسخی دریافت نکردم، بعد از آن نیز با معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان، معاونت بازرگانی و ریاست سازمان جهاد کشاورزی تماس گرفتم که متأسفانه هیچ کدام پاسخگو نبودند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 9 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن