شهری

۷۰ درصد حوادث گازگرفتگی مربوط به دودکش وسایل گازسوز است

کد خبر : 42844

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی ۷۰ درصد حوادث گازگرفتگی را مربوط به مشکلات سامانه دودکش‌ وسایل گازسوز اعلام و بیان کرد: برخی از شهروندان همزمان بافصل سرما بدون بررسی مسیر دودکش، وسایل گرمایشی را راه‌اندازی می‌کنند و همین غفلت احتمال بروز خطر را چند برابر می‌کند.

به گزارش صبح مشهد، حسن افتخاری روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: شهروندان همین امروز نسبت به بررسی مسیر دودکش وسایل گرمایشی همانند بخاری اقدام کنند چون یکی از سخت ترین لحظات زندگی کارکنان شرکت گاز مشاهده صحنه‌های حادثه‌ای ناشی از انفجار یا نشت گاز طبیعی است که می‌توان با رعایت نکات بسیار ساده از آن جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: توصیه می شود قبل از نصب وسیله گازسوز از جمله بخاری گازی، حتما از باز بودن مسیر دودکش و وجود مکش کافی در آن مطمئن شوند بدین منظور برای این منظور می‌توان با استفاده از یک شعله کبریت یا شمعِ روشن از داخل منزل مسیر خروج دود را بررسی کرد. به نحوی که شعله را در دهانه دودکش قرار دهند و اگر شعله به سمت مجرای دودکش کشیده شد نشان می‌دهد که دودکش دارای مکش کافی است.

مدیر عامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: باید درون ساختمان هم از لوله‌های استاندارد استفاده کرد و از لوله‌های آلومینیومی نرم یا در اصطلاح آکاردئونی که مختص هود آشپزخانه هستند به هیچ عنوان برای بخاری استفاده نشود.

افتخاری با بیان این که ارتفاع معمول دودکش باید حداقل یک متر از سطح پشت‌بام باشد افزود: کلاهک دودکش اَشکال متعددی دارد که مناسبت ترین آن کلاهک‌های فلزی از جنس گالوانیزه و ضد زنگ به شکل حرف اچ (H) انگلیسی است.

وی شایع‌ترین علایم گازگرفتی را سردرد، سرگیجه و حالت تهوع دانست و ادامه داد: شهروندان به محض بروز این علائم بدون علت قبلی باید به سرعت درها و پنجره‌های خانه خود را باز و منشاء نشت گاز را بررسی کنند و حتما با اورژانس تماس بگیرند.

مدیر عامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: شهروندان در صورت مواجهه با بوی شدید گاز در معابر یا ساختمان های مسکونی موضوع را از طریق تماس با تلفن ۱۹۴ امداد شرکت گاز استان خراسان رضوی اطلاع دهند.

شرکت گاز خراسان رضوی به حدود ۲ و نیم میلیون مشترک شهری و روستایی خدمات رسانی می‌کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش + سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن