اسلاید شوشهری

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی مطرح کرد:

تقویت هویت شهر با ملی شدن «روز مشهد»

کد خبر : 56580

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت: اگر چنین روزی تصویب شود قاعدتا تلاش اجتماعی به وجود می‌آید که افراد به ویژگی‌های متمایزکننده، خاص و متفاوت شهر مشهد بپردازند و بر آن‌ها تاکید کنند و این باعث تقویت هویت شهر می‌شود.

به گزارش صبح مشهد، حامد بخشی درخصوص کارکردهای ملی شدن «روزمشهد» اظهارکرد: به طور کلی اگر شهرها روزی داشته باشند مثل کارکردی که کلیه موضوعات وقتی دارای روز می‌شوند این است که ما می‌توانیم به ویژگی‌های خاص و متمایزکننده آن شهر نسبت با سایر شهرها بپردازیم و این اتفاق خوبی است.

وی افزود: در واقع باعث می‌شود هویت آن شهر با این تعریف که هویت را آن جنبه‌ای می‌دانیم که ما را از دیگران یا دیگر موضوعات متمایز می‌کند، روز مشهد نیز همین کارکرد را دارد؛ به این معنا که اگر چنین روزی تصویب شود قاعدتا تلاش اجتماعی به وجود می‌آید که افراد به ویژگی‌های متمایزکننده، خاص و متفاوت شهر مشهد بپردازند و بر آن‌ها تاکید کنند و این باعث تقویت هویت شهر می‌شود.

بخشی ادامه داد: کارکرد اصلی ملی شدن روز مشهد این است که هویت شهر برجسته‌تر می‌شود. این اتفاق همچنین باعث می‌شود مردم و مسئولین به ویژگی‌های متمایزکننده شهرمان و پتانسیل‌هایی که در آن وجود دارد به وِیژه پتانسیل‌های فرهنگی بیشتر توجه کنند. ملی شدن شهر مشهد صرفا گستره آن را وسیع‌تر می‌کند و باعث می‌شود که ما بتوانیم توجهات ملی را در سطح کشور به آن جلب کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما باید سعی کنیم به تمامی جنبه‌های فرهنگی، پتانسیل‌ها و توانمندی‌های فرهنگی- اجتماعی شهر مشهد توجه کنیم، خاطرنشان کرد: عمدتا در شهر مشهد جنبه زیارتی آن پررنگ است و سایرجنبه‌ها از جمله، جنبه‌های تاریخی، به دلیل اینکه مشهد دارای سابقه تاریخی حداقل ۴۰۰ ساله در بخش‌های زیادی و برخی نقاط حتی قدیمی‌تر است و جنبه‌های فرهنگی از جمله حوزه ادبیات که مشهد یکی از کانون‌های ادبیات در سطح کشور است و سایر حوزه‌های مرتبط در بخش فرهنگ مشهد نیز باید دیده شود.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی در خصوص ضرورت داشتن این نامگذاری تصریح کرد: ضرورت که ندارد اما کار خوبی است، وقتی بحث ضرورت می‌شود یعنی اینکه حتما باید انجام شود و اگر نشود باعث آسیب می‌شود، اما این‌ها جزو اقدامات فرهنگی است که می‌تواند به هویت یک شهر کمک کند و این قابلیت در شهر مشهد وجود دارد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو + هفده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن