اقتصادی

رئیس انجمن طلا و جواهر خراسان رضوی پاسخ داد:

آیا بازار طلا تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری قرار می‌گیرد؟

کد خبر : 41047

رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی گفت: به نظر می‌رسد در چشم‌انداز میان مدت حتی با تغییر دولت، شرایط بازار طلا آنقدرها تغییر نخواهد کرد و بازار طلا کماکان در رکود به سر خواهد برد. حتی امکان دارد این رکود شدت بیشتری به خود بگیرد.اما پیش بینی بنده بر این است که قیمت طلا در ۶ ماهه دوم سال روند صعودی را در پیش خواهد گرفت.

صبح مشهد– شهرام مرصعی در خصوص فراز و نشیب‌های بازار دلار و طلا و اثرات انتخابات ریاست جمهوری بر آن اظهار کرد: نوسانات بازار جهانی بر قیمت‌های داخلی کشور ما تاثیر بسزایی دارد و این تاثیرگذاری از طریق دلار است. با افزایش نرخ دلار، مستقیما قیمت طلا افزایش و با کاهش قیمت دلار قیمت طلا کاهش پیدا خواهد کرد. قدرت تاثیرگذاری دلار در داخل کشور، گاهی می‌تواند قیمت کاذبی را ارائه دهد، یعنی قیمت ارز جهانی کاهش پیدا کند ولی ما در داخل کشور این کاهش قیمت را احساس نکنیم.

وی افزود: در حال حاضر بازار طلا در رکود به سر می‌برد و همه منتظر نتایج انتخابات هستند. البته این رکود و سکون حاکم در بازار طلا تشدید شده از جانب دولت است. اکنون شرایط را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌اند که تقاضای ارز را کاهش دهند و کاهش تقاضای ارز موجب رکود مضاعف در اقتصاد کشور خواهد شد و این جریان باعث می‌شود که دولت بتواند نرخ ارز را در کشور کنترل کند. اما این اتفاق اثرات پایداری ندارد.

رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی همچنین درباره تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر بازار سکه و طلا افزود: برای انتخاب هر شخص به عنوان رئیس جمهور و این پیش‌بینی که وضعیت نرخ‌ها در دوران او چه فراز و نشیبی خواهد داشت، باید به سیاست‌هایی که هر فرد از اجرایی شدنش می‌گوید توجه نمود که متاسفانه از دیدگاه بنده تا به امروز کسی از کاندیدای ریاست جمهوری سیاست اقتصادی کلان و برنامه جدی‌ای برای بهبود شرایط اقتصادی کشور نداشته است.

مرصعی ادامه داد: در چشم‌انداز میان مدت به نظر می‌رسد که حتی با تغییر دولت، باز هم شرایط آنقدرها تغییر نخواهد کرد و بازار طلا کماکان در رکود خواهد بود و یا حتی این رکود شدت بیشتری خواهد گرفت.

قیمت طلا در ۶ ماهه دوم سال روند صعودی را در پیش خواهد گرفت

وی با پیش‌بینی افزایش نرخ طلا در بلند مدت بیان کرد: قیمت طلا در طی سال‌های گذشته و در بازارهای جهانی نیز دچار نوساناتی بوده که این نوسانات از سیاست‌های اعمال شده توسط رئیس جمهور پیشین ایالت متحده آمریکا سرچشمه می‌گرفتند و قیمت طلای جهانی فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه کرده است. پیش‌بینی بنده این است که قیمت طلا در ۶ ماهه دوم سال روند صعودی را در پیش خواهد گرفت و شاهد قیمت‌های بسیار بالای طلا در کشور خواهیم بود.

رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی در خصوص تحلیل قیمت طلا در آینده افزود: دلار و طلای جهانی اکنون در وضعیت قیمت اصلاحی قرار دارد و قطعا پس از پشت سر گذاشتن دوره نرخ اصلاحی، دوباره شاهد صعود قیمت طلای جهانی خواهیم بود. در ایران به دلیل این که بازار آزاد اقتصادی نداریم نمی‌توانیم با تکنیک‌های اقتصادی که مختص به بازار آزاد است، بازار داخلی‌مان را تقویت کنیم، بازار داخلی کشور ما کنترل شده است و به همین دلیل نمی‌توانیم با استفاده از شیوه‌های علمی-اقتصادی مختلف بازار داخلی را توسعه دهیم.

مرصعی خاطرنشان کرد: در داخل کشور ، چون سیاست اقتصاد را کنترل می‌کند، منافع سیاسی بر منافع اقتصادی ارجحیت دارد. منافع سیاسی حتی ممکن است با منافع ملی نیز در تضاد باشد اما در هر صورت اعمال می‌شود و به همین دلیل گاها در کشور شاهد اتفاقات و رویدادهایی هستیم که مطابق با تحلیل‌های صورت گرفته، نیستند.

منبع: ایسنا

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن