اجتماعی

یک عاشقانه تاریخی از کارگردان«ستایش» / بوم و بانو را ببینید

کد خبر : 32335

نقش‌آفرینی خوب مسعود رایگان، بهنام تشکر و مهدی احمدی نقطه قوت سریال «بوم و بانو» است

صبح مشهد– سریال تاریخی «بوم و بانو» به کارگردانی سعید سلطانی یکی از سریال‌های جدید تلویزیون است که از نیمه شهریور روی آنتن شبکه دو رفته. سلطانی کارگردان سه گانه «ستایش»،قبلا هم با ساخت سریال‌هایی مانند «پس از باران»، «خانه‌ای در تاریکی» و «سال‌های برف و بنفشه»، سابقه تولید سریال‌های تاریخی را داشته و سال ۹۸ پس از چند سال، بار دیگر اثری تاریخی را جلوی دوربین برد که اکنون به پخش رسیده است.‌ قصه این سریال که در زمان پهلوی اول روایت می‌شود، با عشق یک دختر و پسر جوان آغاز شده و ظاهرا قرار است با ماجرای عاشقانه دیگری ادامه یابد.

شروع خوب با یک عشق ناکام
سریال «بوم و بانو» در قسمت اول شروع خوبی داشت. داستان با ماجرای علاقه «مرجان» و «روزبه» به یکدیگر و مخالفت شدید پدر «مرجان» با ازدواج آن‌ها آغاز شد. کشته شدن «روزبه» به طور اتفاقی و بی‌تقصیر نبودن تیمسار «افشار» پدر دختر در این اتفاق، شروع جالبی را برای سریال رقم زد. تعدادی از شخصیت‌ها در قسمت اول معرفی و چند شخصیت مهم قصه نیز با ادامه داستان در قسمت‌های بعدی وارد سریال شدند. گفتیم «بوم و بانو» شروع مناسب و کنجکاوکننده‌ای داشت، اما در ادامه به کندی پیش رفت و شاهد اتفاقات کمتری بودیم، به طوری که پس از گذشت ۵ قسمت از سریال، به نظر می‌رسد هنوز قصه اصلی آغاز نشده است. ظاهرا ماجرای اصلی مربوط به «ماهور» دختر دیگر تیمسار و آشنایی او با یک نقاش ماهر است که داستان در ۳-۲ قسمت گذشته بیشتر به مقدمه چینی برای آن پرداخته و مخاطب را درگیر خودش نکرده است. آن طور که پیداست، ارتباط تیمسار «افشار» با مرگ «روزبه» هم در قسمت اول تمام نشده و قرار است در ادامه همراه با قصه اصلی سریال جریان داشته باشد، اما این موضوع هم فعلا به حاشیه رفته و تا به حال تمرکز داستان بیشتر روی بازگشت «ماهور» از پاریس بوده است. اگر این ایراد سریال یعنی روند کند و کم‌اتفاق آن برطرف شود، «بوم و بانو» می‌تواند توجه مخاطب را به خودش جلب کند.

پیوند تاریخ با قصه
سریال «بوم و بانو» در زمان رضاخان می‌گذرد و قرار است اتفاقات مهم آن دوره را به تصویر بکشد. یکی از مهم‌ترین حوادث مربوط به این دوره، وقایع مربوط به کشف حجاب و کشیدن چادر از سر زنان است که در این مجموعه به آن اشاره شده است. باید صبر کرد و دید در ادامه چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و اتفاقات سیاسی یا درگیری مردم و حکومت بر سر اصول و عقایدشان چطور نمایش داده می‌شود، فعلا در ۵ قسمت گذشته وجهه تاریخی سریال کم رنگ بوده و بیشتر شاهد روایت ماجراهای خانواده تیمسار «افشار» بوده‌ایم. اگر قصه «بوم و بانو» با حوادث تاریخ مربوط به دوره پهلوی اول به خوبی پیوند بخورد، می‌تواند در جذابیت داستان تاثیر مهمی داشته باشد. از لحاظ بصری، فضاسازی و پوشش بازیگران مناسب بوده و تا حدی مخاطب را به حال‌وهوای آن دوران برده است.

انتخاب خوب بازیگران
مسعود رایگان در نقش تیمسار «افشار»، بهنام تشکر در نقش سرهنگ «سپنتا»، دیبا زاهدی در نقش «ماهور» و مهدی احمدی در نقش استاد «حافی»، شخصیت‌های اصلی قصه هستند که همگی به خوبی از ایفای نقش خود برآمده‌اند. از میان این چهره‌ها، دیبا زاهدی کم‌تجربه‌ترین و جوان‌ترین بازیگر سریال است که در نقش دختر فرنگ‌رفته، اما بسیار متواضع و مهربان داستان بازی خوبی داشته و برای این نقش انتخاب مناسبی بوده است. مسعود رایگان موفق شده ابهت و جدیت یک شخصیت نظامی را به نمایش بگذارد و بهنام تشکر هم که با گریم متفاوتی در سریال دیده می‌شود، نقش سرهنگ «سپنتا» را که شخصیت مرموز داستان است، به خوبی ایفا کرده است. مهدی احمدی میان علاقه مندان به سینما با فیلم «شب‌های روشن» به کارگردانی فرزاد موتمن و نقش آن استاد دانشگاه منزوی، آرام و عاشق‌پیشه شناخته می‌شود. او در این سریال هم نقش یک نقاش چیره‌دست را بازی می‌کند که به واسطه نقاشی پرتره «ماهور»، با او آشنا می‌شود. مهدی احمدی با نقش شخصیت‌های فرهیخته و هنرمندی که از هیاهوی اجتماع به تنهایی خود پناه برده‌اند، تناسب دارد و انتخاب خوبی برای شخصیت استاد «حافی» بوده است.

منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 − یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن