اجتماعی

نشاط اجتماعی گذرگاه مبارزه با اعتیاد

کد خبر : 27071

 اعتیاد، بزرگترین تهدید برای کانون گرم خانواده است که مرگ تدریجی را برای جامعه رقم می‌زند لذا اقدامات پیشگیرانه و مبارزه با مواد مخدر از طرق مختلف نظیر آگاه‌سازی و توسعه نشاط اجتماعی اقدامی بدیهی و ضروری است.

صبح مشهد– آسیب‌های اجتماعی همواره کانون خانواده‌ها و جامعه را هدف قرار داده و ناامنی‌های مختلف را رقم می‌زند، در این میان اعتیاد به مواد مخدر همواره در بین آسیب‌های اجتماعی صدر نشین است.
مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر موضوعی تک جانبه نیست و همکاری دستگاه‌های مختلف و سازمان‌های مردم نهاد در این خصوص ضروری است لذا روز سه‌شنبه به همت شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی و با حضور نمایندگان شوراهای اجتماعی محلات مشهد و سازمان‌های مردم نهاد نشستی برگزار شد که مهمترین نتیجه آن برنامه‌ریزی برای افزایش نشاط اجتماعی در قالب برگزاری مسابقات ورزشی و هنری محلات و المپیاد ورزشی بهبودیافتگان بود.
کاهش سن اعتیاد
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در این نشست گفت: معضل اعتیاد بسیاری از خانواده‌ها را درگیر و جامعه را دچار التهاب کرده‌ است و اگر امروز کاری برای مبارزه با مواد مخدر صورت نگیرد، فردا دیر است.
محمد حسین صالحی افزود: سن اعتیاد در جامعه کاهش یافته و گروه سنی ۱۰ تا ۱۲ سال را درگیر کرده است، شیوع اعتیاد بین بانوان و تغییر رویکرد مصرف از مواد سنتی به مواد صنعتی بسیار خطرناک است و شاید دست‌های پشت پرده در این خصوص وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: نرخ مواد مخدر سنتی در یک سال گذشته افزایش یافته ولی نرخ مواد مخدر صنعتی در این مدت کاهش یافته و به یک چهارم سال گذشته رسیده‌ است تا رویکرد مصرف از سنتی به صنعتی تغییر کند.
وی گفت: قدرت ملی هر کشور نیروی جوان است اما نیروی جوان منفعل و معتاد تولید و کار را به همراه ندارد لذا باید اقدامات پیشگیرانه از اعتیاد با همکاری تمام دستگاه‌های مرتبط با جدیت دنبال شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی افزود: نرخ شیوع اعتیاد در خراسان رضوی ۲.۷ درصد است و دستگیری خرده‌ فروشان مواد مخدر در استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه ۵۶۰ درصد افزایش داشته‌ است.
صالحی با اشاره به وجود ۹ هزار معتاد متجاهر در این استان ادامه داد: قانون در برخورد با خرده‌فروشان دچار مشکل است که اصلاحیه آن در قالب قانون برخورد با خرده‌فروشان در مجمع تشخیص مصلحت نظام در دست پیگیری است.
وی گفت: ایران از بزرگترین کشورهای مبارزه‌کننده با مواد مخدر است و در هشت ماه امسال ۹۰ درصد کشفیات مواد مخدر در جهان توسط ایران صورت گرفته‌ است.
افزایش نشاط اجتماعی
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در باره راهکارهای مبارزه با مواد مخدر افزود: باید میزان دسترسی به مواد و همچنین میل به استفاده از آن را کاهش داد.
صالحی ادامه داد: با افزایش سطح آگاهی مردم در زمینه مواد مخدر و آسیب‌های آن می‌توان تمایل به مصرف مواد را تا حدودی کاهش داد.
وی گفت: همچنین اگر فضای نشاط اجتماعی برای جوانان فراهم شود کمتر به سوی کارهای زیرزمینی و اعتیاد می‌روند و انرژی خود را در جهت مثبت تخلیه می‌کنند.
صالحی با تاکید بر توسعه فضاهای ورزشی در شهرها و روستاها افزود: باید از ظرفیت‌های موجود در این خصوص استفاده کرد و با حداقل ظرفیت‌های موجود اقدامات خوبی انجام داد.
وی ادامه داد: همچنین برگزاری المپیادهای ورزشی و هنری باید در سطح محلات برای اقشار محتلف، آسیب‌دیدگان، بهبود یافتگان و اقشار سالم برنامه‌ریزی و اجرا شود.
وی گفت: شوراهای اجتماعی محلات و دفاتر تسهیلگری ظرفیت‌های خوبی برای برنامه‌ریزی و اجرای المیپادهای مختلف هستند.

صالحی افزود: رسانه‌ها نیز از ابزار گسترش و توسعه فعالیت‌های اجتماعی هستند و با پرهیز از التهاب‌آفرینی در جامعه نقش مهمی در اطلاع رسانی و آشنایی جامعه به معضلات اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی دارند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده + دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن