اخبار مهمدانش و فناوری

رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان رضوی در نشست خبری رویداد ملی استارت‌آپی اسباب بازی مطرح کرد؛ بازار اسباب بازی در قرق خارجی ها!

کد خبر : 18833

رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان رضوی در آستانه رویداد ملی استارت‌آپی اسباب بازی گفت:۶۵ درصد شرکت‌کنندگان در رویداد استارت‌آپی اسباب بازی‌ها بومی هستند.

به گزارش صبح مشهد، رویداد ملی استارت آپی اسباب بازی ، ۲۷ تا ۳۰ آذرماه  برای اولین بار در ایران در مشهد برگزار می‌شود.

۹۰درصد گردش مالی اسباب بازی‌های استان، خارجی است

«سید سعید رضا احمدی‌زاده» ،رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان رضوی در نشست خبری، گفت: قسمتی از وظیفه بنیاد، تولید اسباب بازی از سوی افراد نخبه‌ است، متاسفانه هم اکنون در بازار مشهد از ۷۰میلیارد تومان گردش مالی اسباب بازی ها، بیش از ۹۰ درصد مربوط به اسباب بازی های خارجی است ، ما در استان  فقط چهار شرکت فعال دانش‌بنیان عروسک سازی داریم و این کمبودها باعث شده تا بازارها با عروسک‌های باربی پر شود. وی افزود: با گزارشی که به وزارت کشور دادیم، بنا شد تا رویداد ملی استارت‌آپی اسباب‌بازی برای  اولین بار در مشهد برگزار شود تا در ادامه دیگر استان‌ها نیز این جریان را پیگیری کنند. ما در رویداد مشهد، چهار داور از پارک علم و فناوری مشهد و شش داور و منتور از تهران داریم.

احمدی‌زاده در توضیح رویداد استارت‌آپی اسباب بازی، اعلام کرد: بناست تا پنج تیم را انتخاب کنیم تا در مراکز رشد و فناوری مستقر شوند و دولت ۵۰۰میلیون تومان از طرف وزارت صمت به هرکدام از این گروه‌ها برای تاسیس کارخانه اختصاص بدهد. وی افزود: متاسفانه کارخانه تولید اسباب بازی در کشور نداریم، ورود نخبگان به این حوزه، می‌تواند رویکرد هویت ملی و اسلامی را  احیا کند و ما در این کار به  تولیدکننده‌ها و توزیع کننده‌ها هم توجه داریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عروسک‌های شما قرار است روسری و چادر داشته باشند؟ تصریح کرد: ما می‌خواهیم از فرهنگ غنی ایرانی که متاثر از اسلام است در ساخت اسباب‌بازی‌ها استفاده کنیم و این حرف ما فقط به معنای استفاده از حجاب و روسری نیست، نمی‌خواهم روی این بحث تمرکز کنید، به عنوان مثال کشور ما نیاز به افراد میهن پرست و متعهد دارد و تنها خود ما ایرانی‌ها هستیم که در این زمینه می‌توانیم برای کودکانمان فرهنگ سازی کنیم.

حوزه عروسک‌سازی، متولی جدی ندارد

رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان رضوی در خصوص متولی‌ داشتن حوزه عروسک سازی، گفت: به نظر من متولی جدی در این زمینه وجود ندارد و شورای نظارت بر اسباب بازی هم به  تازگی تشکیل شده و فعلا هم صنایع خلاق پارک علم و فناوری پای کار آمده اند. وی خاطرنشان کرد: این که در قدیم ایده‌هایی مثل دارا و سارا موفق نشدند به این دلیل بوده که  بخش‌های فرهنگی باید جدی‌تر وارد می‌شدند و با شخصیت پردازی درست، عروسک ها را برای کودک نام آشنا و خواستنی می‌کردند.

باید با خلاقیت، عروسک ارزان ساخت

احمدی‌زاده در پاسخ به این سوال خبرنگاران که چگونه می‌توان اسباب‌بازی ایرانی را در رقابت با عروسک‌های چینی، سربلند کرد؟ گفت: باید با نوآوری و خلاقیت، مشکل قیمت را حل کنیم. توزیع کنندگان نگران هستند که اجناس ایرانی، بازار را خوب پوشش ندهند یا تولید مقطعی داشته باشند. من فکر می‌کنم با توجه به این که بیشتر واردکننده‌ها ملی هستند و در مشهد معمولا توزیع کننده از تهران به مشهد داریم، در گرفتن بازار مشکل زیادی نداریم.

وی در بخش دیگر صحبت‌هایش از فعالیت‌های بنیاد ملی نخبگان طی امسال گفت و اشاره کرد: ما در سال ۹۶، ۸۶ نخبه بیکار در استان داشتیم و امسال این تعداد به انگشتان یک دست رسیده و ما روی سایت بنیاد آگهی استخدامی   ۱۶ شرکت را داریم، ۵٫۵ میلیارد تومان به نخبگان کمک شد در حالی که سال گذشته این مبلغ ۱٫۵ میلیارد تومان بوده، همچنین از فعالیت‌های بنیاد می‌توان به فناوری آب اشاره کرد که اکنون خراسان رضوی، مرجع کشور در این زمینه شده‌است.

حضور پررنگ تیم‌های نخبگان بومی در رویداد استارت‌آپی اسباب‌بازی

در این نشست خبری، دبیر اجرایی رویداد ملی استارت‌آپی اسباب‌بازی با ارائه آمار شرکت‌کنندگان، اعلام کرد: تاکنون ۸۵ شرکت‌کننده در ۲۳ تیم داریم که ۶۵ درصد آن ها بومی و بقیه  از شهرهای دیگر هستند. «سید ابوالفضل عباس‌زاده» اضافه کرد: پنج تیم برگزیده انتخاب می‌شوند که از این میان سه تیم از سوی پارک علم و فناوری پذیرفته  و در پارک مستقر می‌شوند و برای ادامه فعالیت‌هایشان مورد حمایت قرار می‌گیرند. در بخشی از این نشست، مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان استان، اظهار کرد: در آینده بنا داریم رشته کاردانی طراحی و تولید اسباب بازی را پایه‌گذاری کنیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − 11 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن