اسلاید شوپایتخت فرهنگ اسلامی

اعلام جزئیات آیین معنوی اعتکاف رجبیه در حرم مطهر رضوی

کد خبر : 56151

معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی از آغاز ثبت‌نام مراسم اعتکاف این آستان مقدس از ۱۴ آذر ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: امسال ۱۲۰۰ معتکف با انجام قرعه‌کشی پذیرش می‌شوند.

به گزارش صبح مشهد، امین بهنام در نشست خبری تشریح برنامه‌های معنوی اعتکاف ماه رجب در حرم مطهر رضوی که صبح امروز با حضور اصحاب رسانه در این آستان مقدس برگزار شد، با اشاره به اینکه ثبت‌نام در مراسم اعتکاف حرم مطهر به دوطریق اینترنتی و پیامکی صورت می‌گیرد، بیان کرد: امسال علاقه‌مندان برای ثبت‌نام در مراسم اعتکاف حرم مطهر رضوی از ۱۴ تا ۲۳ آذر سال جاری به مدت ۱۰ روز می‌توانند به سایت etekaf.razavi.ir مراجعه کنند. همچنین با ارسال عدد ۸ به پیش‌شماره ۵۰۰۰۴۸۰۳۰ می‌توانند مراحل نام‌نویسی خود را در این مراسم معنوی ماه رجب انجام دهند.

بهنام ادامه داد: قرعه‌کشی میان ثبت‌نام‌کنندگان در مراسم اعتکاف نیز یکم دی ماه صورت می‌گیرد و متقاضیان دختر و پسر زیر سن تکلیف، ۹ و ۱۴ سال از فضای قرعه‌کشی خارج خواهند شد.

وی گفت: نتایج قرعه‌کشی اعتکاف حرم مطهر رضوی نیز ۵ دی ماه از طریق ارسال پیامک به داوطلبان پذیرش شده اعلام خواهد شد.

بهنام افزود: از آنجایی که امکان اسکان معتکفان به دلیل برودت هوا در صحن مسجد گوهرشاد وجود ندارد و تنها امکان حضور معتکفان در چهار شبستان این مسجد شامل نهاوندی و میلانی ویژه برادران و تبریزی و سبزواری ویژه خواهران وجود دارد. سه شبستان دیگر مسجد نیز محل تردد خواهد بود.

وی گفت: پذیرش معتکفان نیز ۴ بهمن ماه انجام خواهد شد و امسال معتکفان خانم و آقا در دو مکان حضور یافته و مراحل پذیرش آنان انجام شده و با اتوبوس به صورت دسته‌جمعی وارد حرم مطهر می‌شوند تا در بازرسی ورودی حرم با مشکل خاصی مواجه نشوند.

وی ادامه داد: مسجد جامع گوهرشاد برای معتکفان به طور کامل قرق خواهد شد و آنان از ۴ بهمن به مدت سه روز می‌توانند در مراسم معنوی اعتکاف حرم مطهر شرکت کنند و افطار و سحر مهمان خوان نعمت حضرت رضا(ع) شوند.

معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی اضافه کرد: جلسه توجیهی معتکفین نیز یکم بهمن‌ماه برای مشهدی‌ها به صورت حضوری و برای غیرمشهدی‌ها به صورت مجازی برگزار خواهد شد و تمام نکات از جمله لوازم ضروری مورد نیاز معتکفین برای حضور در مراسم‌ نیز در این جلسه عنوان خواهد شد.

وی با بیان این‌که میزان پذیرش طرفیت خواهران و برادران در مراسم اعتکاف به صورت برابر است، گفت: از ظرفیت ۱۲۰۰ نفری امسال، ۱۰ درصد به زائرین غیرایرانی، ۱۰ درصد به زائران خارج از استان خراسان رضوی و ۱۰ درصد به معتکفین حضور مجدد که در سه سال گذشته جز معتکفین حرم مطهر بودند، اختصاص خواهد یافت. ۷۰ درصد دیگر ظرفیت نیز به سایر ثبت‌نام‌کنندگان اختصاص دارد.

بهنام با ذکر آماری از شرکت‌کنندگان مراسم معتکف در گروه‌های سنی مختلف در سال‌ گذشته افزود: همچنین در سال ۱۴۰۱، ۸۹ نفر غیرایرانی، ۱۵۰ نفر خارج از استان خراسان رضوی و حدود ۱۱۰۰ نفر مشهدی از مراسم اعتکاف حرم مطهر بهره‌مند شدند.

شایان ذکر است، مراسم اعتکاف به سنت هر ساله با برنامه‌های معنوی توسط معاونت تبلیغات حرم مطهر رضوی از ۱۳ تا ۱۵ ماه رجب در مسجد گوهرشاد حرم مطهر برگزار می‌شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 + پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن