زندگی

پخت‌ شام امشب با شوهرها

کد خبر : 42971

روز جهانی « پختن شام توسط آقایان» بهانه خوبی است تا از فواید روان ‌شناختی این کار، تاثیراتش بر روابط زوج ها و آثار تربیتی آن روی فرزندان بگوییم.

نویسنده : دکتر حسین محرابی | روان‌ شناس و استاد دانشگاه

صبح مشهد– اولین روز از ماه میلادی نوامبر، روز پختن شام توسط آقایان نام‌گذاری شده است. سایت «daysoftheyear.com» در توضیح این روز نوشته: «برخی از مردان دوست دارند آشپزی کنند و این کار را به طور منظم در خانه انجام می‌دهند. به آن مردها باید بگوییم: آفرین بر شما! اما نام‌گذاری این روز برای مردانی است که راه خود را در آشپزخانه بلد نیستند، با وسایل آشپزی آشنا نبوده و همچنین برای توجه به زنان زندگی‌شان مثل همسر، مادر و … که نیاز به استراحت دارند، ایجاد شده است». در ادامه نگاهی به مزایای روان‌شناختی این کار خواهیم داشت.

پیامدهای خوشایند احساس ارزشمندی
احساس رضایت از زندگی یکی از مفاهیمی است که اهمیت زیادی دارد. اگر بخواهیم به موضوع مشارکت آقایان در پخت غذا از جنبه فواید روان‌ شناختی نگاه کنیم، شاید احساس ارزشمندی به عنوان یک مسئله مهم در ذهن ما نقش ببندد. معمولا زمانی که یک فرد موفق می‌شود کاری را برای دیگران انجام دهد که خشنودی آنان را به دنبال داشته باشد، خود فرد هم این احساس خشنودی و رضایت را تجربه خواهد کرد. همین تجربه‌های خوشایند در مجموع، رضایتمندی از زندگی را تشکیل می‌دهد. به طور کلی، مشارکت آقایان در کارهای خانه یکی از راه‌هایی است که علاوه بر تحکیم روابط بین اعضای‌ خانواده، آثار مثبت و پیامدهای خوشایندی برای مرد به دنبال دارد و بخشی از نیاز طبیعی وی به تایید و قدردانی را ارضا می‌کند. بر خلاف تصور نادرستی که بعضی از افراد ممکن است مطرح کنند، مشارکت در امور منزل نه تنها باعث پایین آمدن شأن و منزلت مرد نمی‌شود بلکه برعکس، می‌تواند جایگاه او را در ذهن اعضای خانواده از حیث مسئولیت ‌پذیری، همدلی، صمیمیت و … ارتقا دهد.

افزایش انگیزه همسر و عاشقانه‌تر شدن زندگی
حضور شوهرها در کنار همسرشان برای انجام امور خانه می‌تواند بخشی از انتظارات روانی زن را تامین و انگیزه وی را برای تلاش مضاعف در جهت بهبود رابطه عاشقانه با همسرش دوچندان کند. بسیاری از پژوهش‌ها تاثیر همکاری و مشارکت مردان در کارهای خانه بر جنبه‌های مختلف رابطه و از جمله بهبود کیفیت رابطه زناشویی را تایید می‌کنند. بیشتر مردان تصور می‌کنند که کارهای داخلی منزل هیچ سختی و زحمتی ندارد ولی واقعیت این است که هر کاری دغدغه‌ها و سختی‌های خودش را دارد. بنابراین یکی از مزایای مهم مشارکت در کارهای منزل و به طور مثال پختن شام، شستن لباس‌ها و … به وسیله مردان این است که دغدغه‌ها و سختی‌های این امور را به عینیت درک و لمس می‌کنند و بالطبع ممکن است روحیه قدرشناسی در آنان ایجاد شود. همچنین کار کردن مردان در خانه برای بسیاری از زنان به عنوان نشانه عشق و حس قدردانی همسرشان تعریف می‌شود. زنانی که تمام وظایف خانه بر دوش آن‌هاست، احساس می‌کنند که مورد سوءاستفاده واقع شده‌اند و اغلب از ازدواج خود احساس نارضایتی می‌کنند.

آثار ‌تربیتی این کار روی فرزندان
با توجه به این که نداشتن روحیه خرد جمعی و نداشتن توانایی انجام فعالیت‌های گروهی به عنوان یکی از نقاط ضعف بسیاری از افراد در جوامع امروزی قلمداد می‌شود، شایسته است که این مسئله به عنوان یکی از مهارت ‌های اساسی در برنامه فرزندپروری لحاظ شود. در این بین، مشارکت زن و شوهر در امور مختلف زندگی، ضمن بهبود رابطه خودشان باعث الگوبرداری فرزندان و تقویت روحیه همدلی، مسئولیت‌ پذیری و همکاری در آنان می‌شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه + 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن