دانش و فناوریزندگی

تربیت نیروی ماهر نیازمند فرهنگسازی صحیح و حرمت بخشیدن به رشته های فنی است

کد خبر : 22095

رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی وحرفه ای گفت: براساس چشم انداز سال ۱۴۰۴ باید ۶۰ درصد فارغ التحصیلان کشور در بخش فنی و مهارت آموخته باشند که در حال حاضر تنها ۳۸ درصد را شامل می شود، رسیدن به این هدف نیازمند فرهنگسازی صحیح و حرمت بخشیدن به رشته های فنی است.
به گزارش صبح مشهد، حمید مستشاری روز چهارشنبه در نشست خبری که با موضوع «مهارت آموزی در جهت پیشگیری از بیکاری و معضلات ناشی از آن» در سالن اجتماعات این مجمع برگزار شد، اظهار کرد: انتظار ما از اصحاب رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی این است که بتوانند نیاز ضروری به آموزش های فنی و حرفه ای را در جامعه مطالبه کنند.
وی با بیان اینکه مسئولان به طور معمول بر اهمیت و ضرورت آموزش های فنی و مهارت آموزی تاکید می کنند ما در عمل اقدامی انجام نمی شود، افزود: اصحاب رسانه جهت این مطالبه نیاز به شناخت و آگاهی کافی دارند که از چند طریق می توانند به آن دست پیدا کنند، نخست با ارتباط و پرسش از مجمع و دوم با پیگیری از مدیران و مسئولان دولتی این مهم محقق می شود.
رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی وحرفه ای ادامه داد: از جمله اقداماتی که تاکنون در خصوص فعالیت های مجمع انجام شده نخست می توان به ثبت استانی آن اشاره کرد که با توجه به برگزاری جلسات مشترک با معاونین وزارت آموزش و پرورش، آموزش عالی و فناوری کار و رفاه قرار شد، ثبت ملی مجمع نیز انجام شود که این اقدام نیز انجام و در حال تکمیل است.
وی نقش آموزش و پرورش را در سیستم آموزش های فنی و حرفه ای ارتقا و تقویت هنرستان ها دانست و اضافه کرد: بخش دانشگاه نیز باید به تربیت معلم و سازمان فنی و حرفه ای به تربیت نیروی ماهر بپردازند.
مستشاری با اشاره به سیستم برنامه ریزی آموزشی کشور تصریح کرد: سازمان برنامه ریزی کشور از سال ۱۳۲۷ تاسیس شد و تا به امروز تمامی برنامه ریزان آن از افراد باسواد، وطن پرست و خبره بودند که به خوبی توانستند برنامه های بلندمدت و کوتاه مدت را در این حوزه ارائه کنند اما متاسفانه در مقام اجرا این برنامه ها مغفول ماند.
وی ادامه داد: براساس چشم انداز سال ۱۴۰۴ باید ۶۰ درصد فارغ التحصیلان کشور در بخش فنی و ۴۰ درصد در بخش تئوریک باشند که متاسفانه پس از ۱۴ سال و با توجه به آمار وزارت خانه علوم تعداد فارغ التحصیلان فنی ما ۳۸ و نیم درصد و در خراسان رضوی ۴۲ درصد است؛ این آمار نشان می دهد که ما هشت درصد نیز در جهت تحقق برنامه های این چشم انداز پیشرفت نکردیم.
رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی وحرفه ای ادامه داد: به تازگی مدیران و مسئولان کشور به این فکر افتادند که باید بحث آموزش های فنی و حرفه ای را به صورت جدی تر پیگیری کنند و مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات خود فرمودند تولید باید رونق پیدا کند، اما این رونق بدون فرد مهارت دیده و هنرمند میسر نیست.
وی با بیان اینکه شش سال تا پایان چشم انداز ۱۴۰۴ باقی مانده است، گفت: در جلساتی که مجمع با مدیران آموزش و پرورش استان و هنرستان ها داشت ابتدا شرایط استاندارد این آموزشگاه ها بر اساس قانون بررسی شد؛ زیرا طبق قانون برای هر کلاس باید ۱۵ نفر هنرجو و برای هر ۱۵ هنرجو یک استاد کار و برای هر سه کلاس یک مهندس علمی وجود داشته باشد.
مستشاری با اشاره به نبود استاد کار جهت استفاده در کلاس های آموزشی هنرستان ها خاطر نشان کرد: در حال حاضر با وجود دو هزارو ۶۰۰ دانشگاه و چهار میلیون دانشجو ما تنها از نظر علمی و مقالات سرآمد دنیا هستیم اما در بخش فنی و مهارتی رزومه خوبی نداریم.
وی گفت: در حال حاضر هنرستان های ما با چهار مشکل نبود تجهیزات کافی، فضای نامناسب، نداشتن استادکار و از همه مهمتر نبود فرهنگ کار روبرو هستند.
رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای بیان کرد: متاسفانه هدایت تحصیلی آموزش و پرورش ما نیز به شیوه درستی انجام نمی شود و دانش آموزان را براساس معدل بین رشته های تحصیلی توزیع می کند، به این صورت که معدل های بالا به رشته های ریاضی، تجربی و انسانی می روند و معدل های زیر ۱۶ به هنرستان ها فرستاده می شوند.
وی با طرح این پرسش که چگونه دانش آموزان ما طی ۱۶ سال تحصیل در سیستم آموزش رسمی مهارت لازم را کسب نمی کنند اما در دوره های چهارماهه سازمان فنی و حرفه ای یک تخصص را می آموزند؛ ابراز کرد: مجمع برای ارتقا سطح آموزشی هنرستان ها طی تفاهم نامه ای با سازمان نوسازی و تجهیز مدارس خراسان رضوی اقدام به مناسب سازی و تکمیل تجهیزات مورد نیاز هنرستان ها کرده است چرا که دغدغه ما رسیدن به ۶۰ درصد نیروی مهارتی در کشور است.
مستشاری با بیان اینکه ما در حال حاضر ۱۵ هزار استاد کار در کشور کم داریم، گفت: فرهنگسازی و حرمت بخشیدن به رشته های فنی رای رسیدن به اهداف آموزشی و مقابله با بیکاری ضروری است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − 7 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن