اقتصادیستون اصلی

نقش موثر نخستین خط آهن بین ایران و افغانستان در توسعه روابط کشورهای منطقه

استاندار خراسان رضوی گفت: راه آهن خواف – هرات به عنوان نخستین خط آهن بین ایران و افغانستان، نقش موثری در توسعه روابط بویژه مناسبات اقتصادی کشورهای منطقه دارد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از علیرضا رشیدیان روز چهارشنبه در حاشیه آیین آغاز ریل گذاری راه آهن خواف – هرات در مرز دو کشور که با حضور وزیر راه وشهرسازی و مقامات کشور افغانستان برگزار شد، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این مسیر ریلی در راستای توسعه شبکه ارتباطی و گسترش مبادلات تجاری و ترانزیت ریلی کالا و مسافر به طول ۲۱۳ کیلومتر بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان از چند سال قبل اجرایی شده است.

وی عنوان کرد: بخشی از این پروژه که در خاک جمهوری اسلامی ایران است به انجام رسیده که علاوه بر توسعه و پیشرفت منطقه بویژه افغانستان در تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای عضو اکو و نیز ارتقای ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و ترکیه و اروپا تاثیر بسزایی دارد.
وی گسترش شبکه ریلی کشور، کمک به توسعه و پیشرفت شهر خواف و محدوده مرزی ایران و افغانستان، ایجاد شبکه ریلی مواصلاتی بین ایران و افغانستان و امکان صادرات و واردات بین دو کشور از طریق شبکه ریلی و اتصال افغانستان به آبهای آزاد را از دیگر مزیت های این طرح عنوان کرد.
وی اظهار کرد: بر اساس طراحی انجام شده این پروژه در آینده از هرات تا میمند –شیرغان و شیرخان ادامه یافته و در ادامه به شبکه ریلی کشورهای تاجیکستان ، ازبکستان و ترکمنستان متصل می شود.
وی ادامه داد: راه آهن خواف – هرات نخستین خط آهن بین دو کشور است که در چهار قطعه عملیاتی شده و قطعه های یک و ۲ آن از شهرستان خواف تا مرز شم تیغ و قطعات سه و چهار از مرز شم تیغ تا شهر هرات در افغانستان ادامه می یابد.
وی افزود: خط آهن خواف – هرات هم اکنون به مرز شم تیغ رسیده و با شروع ریل گذاری خط آهن بقیه مسیر از شمتیغ به غوریان و سپس هرات منتهی می شود.
وی عنوان کرد: قطعه چهارم این پروژه در تعهد افغانستان است که کار برای ساخت آن شروع شده است.
وی با بیان اینکه تکمیل این پروژه از جمله طرح های نیمه تمام مورد تاکید در سفر استانی رئیس جمهوری در شهریور سال ۹۳ بوده است، گفت: با همه تنگناها، دولت تلاش کرد اعتبارات مورد نیاز این طرح را تامین کند و تا امروز بخش قابل توجهی از پروژه به انجام رسیده است.
وی اظهار کرد: راه آهن خواف – هرات در بخش ایران از محدوده راه آهن سنگان در نزدیکی ایستگاه خواف شروع و در امتداد شمال غربی به جنوب شرقی ادامه می یابد و در محدوده جاده تایباد – خواف پس از عبور از جاده معدن سنگان به صورت زیرگذر در مجاورت نوار مرزی قرار گرفته و به مرز شمتیغ می رسد.
رشیدیان با بیان اینکه هم اکنون ریل گذاری قطعه سوم این مسیر آغاز شده است، افزود: طول کل این مسیر ریلی ۶۸۶ کیلومتر با ۶ ایستگاه طراحی شده و بر اساس برنامه ریزی ها برای سال نخست راه اندازی این مسیر ظرفیت جابه جایی مسافر تا ۲۰۰ هزار نفر و بار چهار میلیون تن پیش بینی شده که در سال های بعد این ظرفیت افزایش خواهد یافت.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن