دانش و فناوری

رد پای مصرف ماهی در سلامت پیری

کد خبر : 49066

بر اساس نتایج مطالعه اخیر منتشر شده در مجله پزشکی آکادمی عصب‌شناسی آمریکا کسانی که در دوران میان‌سالی غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا سه مصرف می‌کنند، در مقایسه با آن‌هایی که این کار را نمی‌کنند، توانایی تفکر بالاتری دارند. اسیدهای چرب امگا سه ممکن است منجر به ساختار بهتر مغز شود.

به نقل از ارث، دکتر کلودیا ساتیزابال، از نویسندگان این مطالعه و از مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو، اظهار کرد: بهبود رژیم‌ غذایی یکی از راه‌های ارتقاء سلامت مغز است. اگر مردم بتوانند انعطاف‌پذیری شناختی خود را بهبود بخشند و با برخی تغییرات ساده در رژیم غذایی خود از زوال عقل جلوگیری کنند، این موضوع می‌تواند تاثیر زیادی بر سلامت عمومی آنان داشته باشد.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد حتی مصرف اندک امگا سه ممکن است برای حفظ عملکرد مغز کافی باشد. مطابق با دستورالعمل‌های رژیم‌ غذایی انجمن قلب آمریکا مصرف حداقل ۲ وعده ماهی در هفته برای بهبود سلامت قلب‌ و عروق میزان استاندارد این مصرف است.

محققان این تحقیق را روی ۲۱۸۳ شرکت‌کننده با میانگین سنی ۴۶ سال انجام دادند. کارشناسان سطوح اسیدهای چرب امگا سه را اندازه‌گیری کردند؛ اسکن‌های مغزی انجام دادند و مهارت‌های تفکر را آزمایش کردند. شرکت‌کنندگان هیچ سابقه سکته مغزی نداشتند و زوال عقل در آن‌ها تشخیص داده نشده بود.

اسیدهای چرب امگا سه در چندین نوع ماهی، غذاهای غنی‌ شده و مکمل‌ها یافت می‌شود.

به گفته محققان سطح ایده‌آل اسیدهای چرب امگا سه به میزان هشت درصد کل اسیدهای چرب است.

نویسندگان این مطالعه دریافتند کسانی که دارای سطوح متوسط بالاتر امگا سه هستند، در بخشی از مغز که برای حافظه ضروری است، بهتر عمل کردند.

دکتر ساتیزابال گفت: این نتایج باید با تحقیقات بیشتری تایید شود اما هیجان‌انگیز است که سطوح امگا سه می‌تواند در بهبود انعطاف‌پذیری شناختی حتی در افراد میان‌سال نقش داشته باشد.

منبع ترجمه: ایسنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن