اسلاید شودانش و فناوری

پژوهشگران مشهدی موفق به درمان «استئوآرتریت» مفصل انگشت دست شدند

کد خبر : 55130

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پژوهشگران توانمند این دانشگاه موفق به ساخت پروتز «دیسترکتور آهنربایی» برای درمان استئوآرتریت مفصل در انگشت شست دست شدند.

به گزارش صبح مشهد  و به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر علی مرادی روز یکشنبه با بیان اینکه دیسترکتورها (Distractor) ابزارهایی هستند که برای جداکردن صفحات مفصل، بدون جابجایی و پارگی رباط طراحی شده اند، افزود: این فاصله دهنده‌ها دارای مکانیزمی برای بست، پیچ و اهرم هستند که از آن‌ها معمولا در طول عمل جراحی مفاصل، فیزیوتراپی، توانبخشی بعد از جراحی مفصل و یا برای ایجاد کشش پایدار در مفصل استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: استئوآرتریت مفصل کارپومتاکارپال یک در انگشت شست دست (CMC۱) یک عارضه شایع است که همزمان با بالا رفتن سن و تحلیل غضروف انگشت شست به وجود آمده و باعث بروز درد شدید، تورم و کاهش قدرت و دامنه حرکات شده و در نتیجه باعث کاهش عملکردهای حرکتی و فعالیت روزانه فرد بیمار می‌شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ایجاد حواس پرتی در مفصل آسیب‌دیده یکی از روش‌های درمان این عارضه است که در این خصوص مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با همکاری آزمایشگاه رباتیک و آزمایشگاه تحقیقات استخوان مفاصل اقدام به ساخت دیستراکتور آهن ربایی نموده است.

پژوهشگران مشهدی موفق به درمان استئوآرتریت مفصل انگشت دست شدند

وی بیان کرد: این دیسترکتور آهنربایی که نمونه خارجی نیز ندارد، با ایجاد حواس پرتی مغناطیسی در درمان استئوآرتریت مفصل انگشت شست می‌تواند مؤثر واقع شود.

مرادی ادامه داد: با کمال تاسف به علت کوچکی انگشت شست، درمان اختصاصی مناسبی برای درمان آرتروز آن وجود نداشته و پروتزهایی که تاکنون ساخته شده‌اند، به علت ظریف بودن مفصل انگشت شست کارآیی لازم را نداشته و به راحتی بی ثبات شده یا در می‌روند.

فلوشیپ جراحی دست و میکروسرجری دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: با توجه به افزایش تعداد بیماران مبتلا به این عارضه، پیدا کردن راه حلی برای کاهش درد در مفصل مبتلا به آرتروز و افزایش دامنه حرکت این انگشت در اولویت ما قرار گرفت.

وی تصریح کرد: بدین منظور با استفاده از ایجاد نیروی دافعه ناشی از قرارگیری قطب‌های همنام ۲ آهن ربا در ۲ طرف مفصل در انگشت شست اقدام به ایجاد حواس پرتی و درمان این عارضه نمودیم که دافعه ایجاد شده با دور نگهداشتن ۲ مفصل از هم، باعث کاهش درد، کاهش التهابات و افزایش دامنه حرکت انگشت شست در بیماران می‌شود.

مرادی با توجه به اینکه این روش کاملا جدید است و در دنیا مشابه آن وجود ندارد، افزود: می‌توان در یک شرکت مستقل و یا به عنوان همکاری با شرکت های مادر، اقدام به تولید این محصول کرده و در صورتیکه این محصول مورد حمایت قرار گیرد و بتواند رشد کند، در آینده نزدیک برای کشور درآمدزا نیز خواهد شد.

پژوهشگران مشهدی موفق به درمان استئوآرتریت مفصل انگشت دست شدند

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن بیش از ۹ هزار دانشجو و افزون بر ۲۵ هزار نیروی بهداشتی و درمانی، اکنون به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده − 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن