زندگی

مخزن عشق چیست و چگونه‌ آن را پر نگه داریم؟

کد خبر : 59475

به ما گفته اند عشق چیز باشکوهی است و دنیا بر مدار عشق می‌گردد.هر آنچه در زندگی با عشق صورت نگرفته باشد در نهایت به پوچی میگراید .

فرزانه پیرو احمدی لنگرودی- کارشناس ارشد مشاوره خانواده

صبح مشهد- مخزن عشق هر آدمی همانگونه که قبلا گفته شد متفاوت است .اگر از کودکی خود بگوییم باید اینگونه بیان کرد که درون هر کودکی مخزن عاطفی است که باید با عشق پر شود ،وقتی کودکی احساس کند که واقعا دوستش دارند به طور عادی رشد خواهد کرد اما وقتی مخزن عشق خالی باشد کودک دچار مشکلات عاطفی و رفتاری خواهد شد .

ولی باید متذکر شد که نیاز عاطفی به عشق و محبت صرفا پدیده ای مربوط به دوران کودکی نیست این نیاز تا بزرگسالی و طی ازدواج ادامه دارد .وقتی فرد عاشق می‌شود این نیاز به طور موقت بر طرف می‌شود اما راه حلی سریع است که عمر محدودی دارد.

همانگونه که این مخزن عشق باید از همان دوران کودکی پر شود در زندگی زناشویی نیز نیاز به دریافت مهرو محبت از سوی همسر دارد که قلب زندگی را تشکیل می‌دهد. بارها شنیده ایم که میگویند زن و شوهر یک روح در دو بدن هستند،این بدان معنی نیست که افراد هویت خاص خود را از دست می‌دهند بلکه به این معنی است که به شیو ه ای عمیق و صمیمانه وارد زندگی یکدیگر می‌شوند.

در کانون وجود انسان این میل و آرزو هست که با انسان دیگری صمیمی شود و محبت او را دریافت کند ،و به همین خاطر است که افراد هدف از ازدواج را رفع این نیاز به مهرو صمیمیت می‌دانند. که درفرهنگهای متفاوت از جملاتی مانند :زن و شوهر به یک گوشت و پوست واحد بدل می‌شوند. یا یک روح هستیم در دو بدن .یا بدون هم نمی‌توانیم جایی برویم گفته شده .

که در واقع ما به آن در هم آمیختگی می‌گوئیم .که به تمایل افراد جهت وابستگی هیجانی به همدیگر اشاره دارد .این جمله که ما یک روح هستیم در دو بدن شاید از نظر افراد جامعه مورد تقویت قرار بگیرد و به عنوان یک ارزش به حساب آید .ولی باید گفت که نشانه در هم آمیختگی و از بین رفتن تمایز فرد با دیگران است ..این به طور کامل نشان دهنده پر بودن مخزن عشق نیست .این جمله را اشتباه معنی نکنید .

بارها شده از افراد میشنویم که عشقی بین ما نمانده ما خیلی همدیگر را دوست داشتیم اما دیگر اینطور نیست ما دیگر از کنار هم بودن لذت نمیبریم و سر مسائل کوچک هم به مشکل میخوریم .این بیانگر این است که بزرگسالان نیز مانند کودکان مخزن عشقی دارند که باید پر شود .

در وجود ادمها درجه ای وجود ندارد که نشانگر این باشد که مخزن عشق فرد خالی است .اما میتوان از رفتارهای فرد مثلا از بد رفتاریها ،بی توجهی ها،کلمات درشت و خشن و روحیه انتقادی آنها به این نتیجه رسید که مخزن عشق آنها خالی است .آیا اگر این مخزن عشق پر شود می توان ازدواج ها و زندگی‌ها را نجات داد؟که افراد بتوانند فضای عاطفی ای ایجاد کنند که بتوان درباره اختلافات بحث کرد و این کشمکش ها را حل کرد .؟

پس پر نگه داشتن مخزن عشق در زندگی خیلی مهم است .

ادامه دارد..

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 + نه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن