استانیاقتصادیزندگی

مدیر موسسه صنعتی گوشت مشهد: کشتارگاه صنعتی مشهد نقشی در قیمت گوشت ندارد/ بهسازی کشتارگاه صنعتی مشهد به منظور افزایش کیفیت و بهداشت گوشت

کد خبر : 17292

مدیر موسسه صنعتی گوشت مشهد اظهار داشت: باید واکاوی قیمت گوشت در بازار را قبل و بعد از ذبح در کشتارگاه انجام داد.
به گزارش صبح مشهد، اسماعیل نورمحمدی در گفتگو با روابط عمومی سازمان همیاری شهرداری های خراسان رضوی ضمن اشاره به ماموریتی که حدود ۲۵ سال قبل با تاسیس کشتارگاه صنعتی مشهد به این مجموعه واگذار شده است، اظهار کرد: با توجه زیارتی بودن مشهد مقدس و اهمیت تامین گوشت بهداشتی در حجم مصرفی زائران و مجاوران علی بن موسی الرضا(ع) و شرایط نامطلوب بهداشتی کشتارگاه قدیم مشهد در منطقه محمد آباد مسئولان استانی در اواسط دهه ۶۰ تصمیم به انتقال این مجموعه به مکانی مناسب گرفتند.
وی افزود: بر این اساس عملیات اجرایی تاسیس کشتارگاه صنعتی مشهد از سال ۱۳۶۵ آغاز و در سال ۱۳۷۲ به بهره برداری رسیدکه بدلیل عدم قبول مسئولیت توسط سازمان جهاد کشاورزی و شهرداری این ماموریت به سازمان همیاری شهرداری های خراسان رضوی واگذار شد.
مدیر موسسه ادامه داد: این کشتارگاه به ماشین آلات و تجهیزات مدرن صنعت ذبح و استحصال دام بلوک شرق مجهز بوده و تاکنون به صورت زنده و پویا اقدام به خدمات رسانی به فعالان حوزه دام های سبک و سنگین برای عرضه گوشت و آلایش خوراکی به صورت بهداشتی نموده است.
وی با اشاره به تامین ۸۰ درصد گوشت شهر مشهد توسط این کشتارگاه صنعتی، بیان کرد: این موسسه با ظرفیت ۴۰۰۰ راس دام سبک و ۵۰۰ راس دام سنگین و تولید حدود ۱۳۰ تن گوشت قرمز، علاوه بر تامین گوشت بهداشتی استان و به نوعی شرق کشور، ارائه خدمات به استانهای دیگر به ویژه تهران را نیز در دستور کار خود دارد.
نورمحمدی با اشاره به شرایط ذاتی و محیطی صنعت کشتارگاهی و همچنین گذشت حدود ۲۵ سال از بهره برداری کشتارگاه صنعتی مشهد، بیان کرد: با توجه به اهمیت موضوع سلامت و تامین گوشت بهداشتی و با کیفیت برای جمعیت مجاوران و زائران شهر مقدس مشهد، بروز آوری ماشین آلات و تجهیزات، بهینه سازی سالن های ذبح و بسته بندی موسسه را در چند ماهه اخیر در دستور کار قرار داده ایم که تا کنون اقدامات خوبی نیز صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: با همکاری و تعامل خوب با سازمان دامپزشکی و بهداشت استان، با بکار گیری ۱۶ دامپزشک و تکنیسین، نظارت های بهداشتی و کنترل از هنگام ورود دام تا ذبح، استحصال، پیش سرد، بسته بندی و آماده سازی برای بارگیری در خودروهای توزیع کننده را مورد توجه قرار می دهیم و در صورت وجود هرگونه اشکال و نقص در محصولات با نظارت دستگاه های نظارتی آن کالا معدوم می شود.
مدیر موسسه صنعتی گوشت مشهد، تصریح کرد: با چنین شرایطی که اعتماد عمومی بالایی به این مجموعه کشتارگاهی در طول مدت فعالیتش ایجاد شده است، ما نیز تلاش کردیم به کمک نهادهای نظارتی و تخصصی این حوزه گام های موثری را با ساماندهی امور کشتارگاه آغاز تا بهتر از گذشته به ارائه خدمات به مجاوران و زائران بپردازیم.
ارتقاء سلامت گوشت با راه اندازی واحد بسته بندی کشتارگاه مشهد
وی ضمن اشاره به اهمیت راه اندازی واحد بسته بندی موسسه صنعتی گوشت مشهد، ادامه داد: این واحد با تایید سازمان دامپزشکی و بهداشتو هزینه حدود ۶ میلیارد ریال در تمامی بخش ها از جمله سالن قطعه بندی، تجهیزات و دستگاه ها به همراه تیم جدید فنی، استاندارد سازی و بروزرسانی شده است.
نورمحمدی گفت: در حدود یک ماهی که از بهره برداری واحدبسته بندی کشتارگاه مشهد می گذرد، نیاز واحد هایی مانند آستان قدس رضوی، ایران خودرو، هایپرمارکت ها، هتل ها و … را به نحو مطلوبی، تامین نموده و به این ترتیب بار دیگر افتخار خدمت به زائران عزیز امام رضا(ع) نصیب کارکنان موسسه صنعتی مشهد شده است.
وی ادامه داد: محصولات استحصالی این مجموعه صنعتی شامل گوشت و آلایش های خوراکی با نام موسسه صنعتی گوشت مشهد و علامت تجاری مارلیک به صورت بهداشتی و بسته بندی شده در تمامی فروشگاه های عرضه محصولات پروتئینی و قصابی های مجاز ارائه می شود که شهروندان می توانند با اطمینان نسبت به خرید و مصرف آن اقدام نمایند.

افزایش کیفیت گوشت با نوسازی و بهسازی خطوط ذبح گوسفندی و گاوی
مدیر موسسه صنعتی گوشت مشهد بیان کرد: سالن کشتارگوسفندی موسسه به مساحت ۹۳۹۵ متر مربع در بخش عمرانی با همت پرسنل کشتارگاه و استفاده از توان متخصصان مجموعه بازسازی، بهسازی و نوسازی شده و علاوه بر بروز رسانی تمامی تجهیزات، پرسنل این بخش نیز مجهز به ابزار استاندارد و بهداشتی شده اند.
وی افزود: این اقدامات عمرانی انصافا رضایت کشتارکنندگان، صاحبان دام و توزیع کنندگان دربرداشته و در کیفیت لاشه، گوشت، پوست و دیگر استحصالات تاثیرات بسزایی داشته است.
نورمحمدی ادامه داد: علاوه بر این اقدامات، بهسازی واحد های تبدیل ضایعات، بسته بندی، سردخانه بالای صفر، غذا خوری پرسنل و … با هزینه ای معادل ۳۵ میلیارد ریال انجام شده است، و همچنین عملیات عمرانی بهسازی خط۲ گوسفندی کشتارگاه نیز در حال اجراست که به زودی جهت ارائه خدمات آماده بهره برداری خواهد شد.
وی با تقدیر از حمایت، همراهی و نظارت سازمان همیاری و تمامی دستگاه های نظارتی مرتبط با فعالیتهای موسسه صنعتی گوشت مشهد، تاکید کرد: با عملیات عمرانی، تخصصی و مجهز کردن موسسه صنعتی گوشت مشهد به ابزار و تجهیزات روز دنیا، کشتارگاه مشهد حداقل برای ۲۰ سال آینده می تواند به مردم و زائران خدمات رسانی کند.
خودکنترلی در کشتارگاه مشهد با راه اندازی واحد کنترل کیفیت
مدیرموسسه صنعتی گوشت مشهد عنوان کرد: تلاش کردیم با ایجاد واحد کنترل کیفیت در کشتارگاه صنعتی مشهد، فعالیتها و اقدامات روزمره توسط آن واحد پایش و ایرادات احتمالی در لحظه به بخش های مختلف تذکر تا قبل از اخطار نهادهای نظارتی، آنها را اصلاح کنیم.
وی با اشاره به تردد روزانه دو هزار نفر اعم از پرسنل، مراجعان، پیمانکاران و … به کشتارگاه مشهد، افزود: با توجه به حساسیت ویژه بهداشتی، جهت نظارت در مجموعه بزرگ کشتارگاه صنعتی مشهد از تیم های حفاظت فیزیکی، دوربین های نظارتی برای نقاط حساس و همچنین تجهیز پرسنل موسسه و پیمانکاری به لباسهایی با رنگ های متمایز استفاده شده است و برای کلیه مراجعه کنندگان دائم، کارت ویژه تردد صادر خواهد شد.
نورمحمدی، کشتارگاه صنعتی مشهد را با ۱۸ هکتار فضای سبز، سبزترین کشتارگاه کشور عنوان کرد و ادامه داد: تلاش شده است با غرس درختان مثمر و غیر مثمر در کشتارگاه و ایجاد سیستم های تصفیه آب، علاوه بر کنترل آلایندگی های زیست محیطی احتمالی، فضای شاد و مفرحی را برای پرسنل زحمتکش این مجموعه کارگری که شغلی بسیار سخت و طاقت فرسا دارند، فراهم کنیم.
کشتارگاه صنعتی مشهد عامل گرانی گوشت نیست
وی با تاکید بر اینکه گرانی گوشت را باید، قبل از ورود دام و بعد از خروج لاشه از کشتارگاه واکاوی کرد، اظهار داشت: موسسه صنعتی گوشت مشهد به عنوان یک واحد خدماتی که خدمات متعددی را از جمله کنترل های دامپزشکی و بهداشتی دام قبل، حین و بعد از کشتار، ذبح اسلامی مدرن با حضور ناظر شرعی از دفتر نمایندگی ولی فقیه، خونگیری، شستشوی لاشه، استحصال آلایشهای خوراکی و غیرخوراکی، قطعه بندی، بسته بندی، عملیات پیش سرد برای پیشگیری از امراض مشترک دام و انسان مانند بیماری کشنده تب کریمه کنگو، ضد عفونی خودروهای حمل گوشت و … را به کشتارکنندگان، توزیع کنندگان، صاحبان دام و مراجعان ارائه می دهد، نقش چندانی در قیمت تمام شده گوشت ندارد.
مدیرموسسه صنعتی گوشت مشهد ادامه داد: تمامی این خدمات پر زحمت که توسط تعداد قابل توجهی از نیروهای کشتارگاه در بخش های مختلف صورت میگیرد، صرفا در جهت تامین سلامت و ارائه محصولی کاملا بهداشتی و سالم به شهروندان انجام می شود و تنها در هر کیلو گوشت سنگین حدود ۶۰۰ تومان و در هر کیلو گوشت گوسفندی حدود هزار تومان برای کشتارکننده هزینه حق العمل کاری در بر دارد.
وی با بیان اینکه این هزینه اندک که در قبال ذبح و آماده سازی گوشت بهداشتی و تضمین سلامت جانی مصرف کنندگان دریافت می شود، مبلغ چندانی در مقابل قیمت تمام شده این کالا نیست، خاطر نشان کرد: قطعا در شرایط ذبح خارج از کشتارگاه نیز باید کشتار کننده هزینه هایی بیش از این را صرف نماید که علاوه بر آلودگی های زیست محیطی و اجتماعی این عمل، تضمینی نیز بر سلامت گوشت تولیدی از این روش غیربهداشتی وجود نخواهد داشت.
نورمحمدی در ادامه بیان کرد: برای کنترل نوسانات قیمت گوشت و دام باید سیاست های ویژه ای را اتخاذ کرد که اصلی ترین آن جلوگیری از خروج دام زنده از استان، واردات دام به جای گوشت به کشور و حذف واسطه ها و دلالان فروش دام و لاشه و استحصالات است که با تلاش در این حوزه می توان این کالای اساسی را بر سر سفره تمامی اقشار جامعه با هر نوع قدرت معیشتی آورد.

مدیر کشتارگاه صنعتی مشهد با اشاره به اقدامات اندک انجام شده در حوزه فرآوری استحصالات خوراکی و غیرخوارکی دام های سبک و سنگین در این واحد خدماتی، عنوان کرد: دام های مختلف از جمله، گاو، گوسفند، شتر و شترمرغ، نعمات پر خیر و برکتی از سوی خداوند متعال هستند که به طور متوسط حدود ۱۴۰ محصول از آنها قابل استحصال است.
وی افزود: تلاش داریم پس از پایان برنامه های نوسازی و بهسازی بخش های مختلف کشتارگاه صنعتی مشهد در حوزه فرآوری محصولات مختلف دام نیز وارد شویم تا علاوه بر استفاده بهینه از این نعمات به عنوان سرمایه های خدادادی در جهت درآمدزایی پایدار و اشتغال زایی برای جوانان بومی استان گام برداریم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن