اجتماعیاخبار مهماستانیاقتصادی

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در نشست خبری با اصحاب رسانه: شعار سال فرصت مناسب برای خدمت به جامعه کارگری/ بیشترین افزایش سهم اشتغال مربوط به خدمات است

کد خبر : 15919

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: شعار سال فرصت بسیار مناسبی را برای خدمت به جامعه کارگری فراهم می کند. زمانی که کالای تولید شده به فروش می‌رسد، اگر منابع مالی حاصل از فروش آن به بنگاه اقتصادی بازگردد، می‌تواند به امنیت شغلی کارگران، حفظ اشتغال و رفع مسائل اقتصادی کارگران کمک کند.
به گزارش صبح مشهد، محمد سنجری امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در خصوص برنامه کاری این اداره کل در سال جاری و به ویژه تبیین و تشریح برنامه ها در هفته کار و کارگر اظهار کرد: جامعه کارگری نقش اساسی در تحقق شعار سال داشته و با توجه به شعار سال گذشته، اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال آن، توجه به مساله اشتغال بود.
وی ادامه داد: به عقیده من انتخاب شعار سال طی یک بررسی و آسیب‌شناسی و براساس چالش‌ها و مشکلات موجود در جامعه صورت می‌گیرد؛ بیشتر چالش ها و مشکلات موجود در جامعه، در حوزه اقتصادی بوده که در راستای توجه به مسائل اقتصادی، دولت در سنوات گذشته در جهت رفع موانع و مشکلات کار و تولید، برنامه‌های متنوعی را به اجرا در آورده است که خروجی آن انتفاع جامعه کارگری ماست.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در این سال های اخیر رشد اقتصادی بالای ۴ درصد در کشور، کاهش نرخ تورم، رفع موانع و مشکلات تولید به ویژه پیگیری قانون بهبود فضای کسب و کار و کاهش سود تسهیلات بانکی از ۲۱ به ۱۸ درصد در کشور را شاهد بوده‌ایم. از طرف دیگر راه‌اندازی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با محوریت اتاق بازرگانی در کشور و استان ها یکی دیگر از اتفاقاتی بوده که طی دو سال گذشته رخ داده است. همچنین راه اندازی طرح رونق تولید برای تامین سرمایه در گردش بنگاه های اقتصادی یکی دیگر از اتفاقات خوب در این سال‌ها بوده است.

سنجری با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات بنگاه‎های اقتصادی به فروش نرساندن کالای خود است، عنوان کرد: تمام این اقداماتی که صورت گرفته، می‌تواند در نهایت منجر به حل مشکلات اقتصادی کارگران و کمک به حفظ اشتغال در بنگاه های اقتصادی شده و از سوی دیگر به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید کمک خواهد کرد. یکی از مشکلاتی که بنگاه‌های اقتصادی با آن مواجه هستند، فروش کالاست. کالای یک بنگاه اقتصادی، خروجی یک فرایند در بنگاه اقتصادی اعم از سرمایه، توان کارشناسی، تخصصی، نیروی انسانی و کارگران است.
وی افزود: در صورت به فروش نرسیدن کالای بنگاه اقتصادی، آن بنگاه با مسائل مالی و سرمایه در گردش و همچنین تامین چرخه اقتصادی خود با مشکل مواجه می شود. به عقیده ما، شعار سال فرصت بسیار مناسبی را برای خدمت به جامعه کارگری فراهم می کند. زمانی که کالای تولید شده به فروش می‌رسد، اگر منابع مالی حاصل از فروش آن به بنگاه اقتصادی بازگردد، می‌تواند به امنیت شغلی کارگران، حفظ اشتغال و رفع مسائل اقتصادی کارگران کمک کند.
مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی تصریح کرد: زمانی که بنگاه اقتصادی توسعه یابد و مشکل برای فروش کالای خود نداشته باشد، می‌توان ظرفیت‌های خالی اشتغال را در بنگاه های اقتصادی تکمیل کرد و از ظرفیت‌های خالی حداکثر بهره را برد و در نهایت به ایجاد فرصت‌های شغلی کمک و بستری را برای اشتغال جدید فراهم می‌شود. بر این اساس برای کمک به جامعه کارگری در تشکل‌های خود، تصمیم گرفته شد که کمیته‌ای با محوریت تشکل‌های کارگری تشکیل شود.
وی در خصوص برنامه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در هفته کار و کارگر تصریح کرد: این برنامه‌ها شامل برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و… بوده و برنامه محوری ما، برگزاری جشنواره امتنان و تجلیل از کارگران، واحدها و گروه‌های کارگری نمونه استان در ۹ اردیبهشت ماه است. در شهرستان‌ها نیز برنامه‌هایی برای تجلیل از کارگران نمونه با حضور مسئولان شهرستانی برگزار خواهد شد.
سنجری با اشاره به میزان رسیدگی به اختلافات کارگری و کارفرمایی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت حاکم جامعه و طیف گسترده‌ای که با آن سرو کار داریم، خدمات ما متعدد و متنوع است. وظیفه ما در حوزه روابط کار و براساس قانون کار در این حوزه صیانت از نیروی کار و تنظیم روابط کار است. یکی از رسالت‌های ما رسیدگی به اختلافات کارگری و کارفرمایی بوده که حدود ۱۳ هزار و ۸۲۵ مورد شکایت در هیات های حل اختلاف رسیدگی شده که اصل و اساس در رسیدگی  به شکایات توافق و سازش بوده و از این میزان حدود ۲۷ درصد شکایات مطرح شده در مرجع حل اختلاف به صورت سازشی حل شده است.
مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی عنوان کرد: در راستای ترویج فرهنگ کارمزدی به جای وقت‌مزدی به عنوان یک چالش اصلی، به دنبال ارتقای بهره‌وری در

بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی هستیم و  باید به سمت اینکه نظام حقوق کارمزدی را  جایگزین وقت مزدی کنیم، برویم که در نهایت منجر به افزایش منافع مالی و ارتقای بهره‌وری می‌شود. از طرف دیگر ما در زمینه نظارت بر عملکرد شرکت‌های خدماتی که طرف قرارداد بنگاه ‌های اقتصادی و دستگاه‌های دولتی هستند، وظیفه نظارتی داریم.
وی افزود: ۱۶۳ شرکت خدماتی در سال گذشته در کمیته طرح صلاحیت شرکت خدماتی مطرح شده و تایید ادامه فعالیت دریافت کرده اند و برای کاهش مشکلات ناشی از اختلافات کارگری،  دوره‌های آموزشی در جهت توانمندسازی مدیران شرکت‌های خدماتی برگزار می شود و تاکنون ۳۷۲ نفر از مدیران شرکت های خدماتی در دوره های آموزشی شرکت کرده اند.
مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه حوزه تخصصی بعدی ما بحث بازرسی کار است، اظهار کرد: رسالت صیانت از  نیروی کارگر از بنگاه اقتصادی در دو بعد رعایت شرایط کار و قرار دادکار و حقوق و مزایا بوده که یک رکن اصلی ما در یک بنگاه اقتصادی الزام کارفرمایان به رعایت ضوابط و ایمنی و بهداشت کار است. ما در جهت انجام این وظیفه، ۲۴ هزار و ۹۱۳ مورد بازرسی از کارگاه‌های اقتصادی در سطح استان در سال گذشته صورت پذیرفته و در جهت صیانت از نیروی کار و موارد بهداشتی ۱۲۶۲ مورد کمیته حفاظت از فنی و بهداشت کار در سطح استان فعال است و بر رعایت ضوابط در درون کارگاه نظارت می‌کنند.
سنجری گفت: همواره بحث ارتقای سطح آگاهی و دانش کارگران به مباحث ایمنی و رعایت نکات ایمنی مهم است و در این راستا ۱۸۴ هزار و ۵۵۶ نفر ساعت آموزش در مرکز تحقیقات و تعلیمات و حفاظت بهداشت کار برای توانمندسازی کارگران شاغل در بنگاه‌های اقتصادی در استان برگزار شده است. در سال گذشته ما ۸۹۹ حادثه ناشی از کار در بنگاه اقتصادی رخ داشته ایم که کاهش ۱۳ درصدی حوادث ناشی از کار نسبت به سال ۹۵ را داشته ایم.
وی در خصوص مشاغل سخت و زیان آور خاطرنشان کرد: بخشی از مشاغلی که در بنگاه اقتصادی سخت و زیان آور است؛ براساس قانون، کارگری که در بنگاه اقتصادی ۲۰ سال متوالی کار می‌کند، می تواند از مزایای بازنشستگی پیش از موعد استفاده کند. در سال گذشته حدود ۶۳۹۲ درخواست توسط کارگران در کمیته مشاغل سخت و زیان‌آور مطرح و رسیدگی شده و حدود ۴۹۳۱ مورد از این درخواست ها مورد تایید قرار گرفته است.
مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه بیمه بیکاری، یک حمایت اجتماعی است، تصریح کرد: براساس قانون بیمه به صورت ماهانه توسط کارفرما پرداخت می‌شود که ۳ درصد از آن به حساب صندوق بیمه بیکاری واریز می‌شود؛ به این دلیل که یک حمایت اجتماعی است. مدت پرداخت بیمه بیکاری متفاوت است و  براساس قاعده مربوط به این بیمه، کارگر می تواند از ۶ تا ۵۰ ماه از بیمه بیکاری متناسب با شرایط سوابق بیمه استفاده کند.
سنجری اضافه کرد: در سال گذشته در سال ۹۶، ۱۶ هزار و ۱۲۱ نفر از مقرری بیمه بیکاری در استان استفاده می‌کنند  که حدود ۵۵ درصد از میزان افراد، جوانان بالای ۳۵ سال سن و با سابقه بیمه کمتر از ۲ سال هستند. بنابراین ما در سال گذشته بنابر دو برنامه خود، افراد بدون مهارت که مقرری بیمه را دریافت می‌کنند، باید مهارت آموزش  فنی و حرفه‌ای را فرا بگیرند و در نهایت می‌تواند منابع بیمه بیکاری به تولید بازگردد. همچنین زمینه اشتغال به کار این افراد فراهم می‌شود که تاکنون حدود  ۲۶۱۳ نفر از مقرری بگیران بیمه به کار بازگشته اند.
وی با بیان اینکه یکی از خلاهای اصلی اشتغال جوانان فقدان مهارت است، تصریح کرد: برای پر کردن این خلا طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار به عنوان یک برنامه توسط دولت تدوین و ابلاغ شد. طرح کارورزی فارغ التحصیلان بین ۴ تا ۶ ماه بوده که در دوره کارورزی دولت بین ۲۷۰ تا ۳۱۰ هزار تومان کمک هزینه کارورزی پرداخت می‌کند.
مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی عنوان کرد: در سال ۹۶ حدود ۱۲۳ هزار و ۹۰۰ نفر به جمعیت شاغل استان افزوده شد و نرخ مشارکت استان از ۴۲٫۱ درصد در سال ۹۵ به ۴۴٫۱ درصد رسیده است. از طرفی نرخ بیکاری استان از ۱۳٫۲ در سال ۹۵ به ۱۱٫۴ درصد در  سال ۹۶ کاهش پیدا کرد. نرخ مشارکت اقتصادی کشور یک درصد ولی در استان ۲ درصد رشد داشته است.
سنجری اضافه کرد: سهم اشتغال ما در بخش کشاورزی در سال ۹۵ حدود ۲۳٫۶ درصد و در سال ۹۶ به ۲۱٫۱ درصد کاهش پیدا کرده است. در حوزه خدمات سهم اشتغال در سال ۹۵، ۴۵٫۶ درصد و در سال ۹۶ به ۴۷٫۸ درصد افزایش یافته و همچنین در سهم اشتغال در حوزه صنعت نیز در سال ۹۵، ۳۰٫۸ و در سال ۹۶ به ۳۱٫۱ درصد افزایش پیدا کرده است.
وی اظهار کرد: طبق تبصره ۱۸ بودجه سال ۹۶ ، منابع و اعتبار استان برای تسهیلات اشتغال فراگیر ۱۸۰۰ میلیارد و ۴۸۶ میلیون تومان بوده و فرایند ثبت نام از طریق سامانه کارا انجام می‌ شد. این فرایند در بهمن ماه آغاز شده و تاکنون

نیز دستگاه‌های اجرایی و کمیته فنی در سطح شهرستان‌ها در مرحله بررسی طرح ها و تایید و ارجاع به بانک‌ هاست. تاکنون ۲۴۹ طرح به مبلغ ۸۵ میلیارد تومان و با پیش‌بینی اشتغال ۲۳۰۰ نفر به بانک‌های عامل معرفی شده است.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی عنوان کرد: اعتبار استان برای اشتغال روستایی در گام اول ۲۱۳ میلیارد تومان در استان بوده که در این راستا ۱۸۱ طرح به مبلغ ۳۸ میلیارد تومان به بانک‌های عامل معرفی شده که مهلت ارایه طرح‌ها تا خردادماه است.

سنجری در خصوص اعتبارات تسهیلات مشاغل خانگی گفت: در سطح استان ۴۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار مشاغل خانگی بوده که به صورت قرض‌الحسنه لاعطا شده است و تاکنون ۷۹ درصد تسهیلات مشاغل خانگی جذب شده و طرح‌ها در سقف اعتبارات مصوب به بانک‌ها معرفی شده است. مابقی این اعتبارات نیز در دو ماه باقی مانده از سال جذب خواهد شد؛ میزان اعطای اعتبارات برای طرح های خوداشتغالی ۲۰ میلیون تومان بوده و در بحث پشتیبان‌های مشاغل خانگی می‌توان تا سقف ۷۵ میلیون از منابع اعتبارات استفاده کرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن