مصاحبه‌ها

مساله غدیر از مسائل مهم جهان اسلام است

کد خبر : 60845

حجت‌الاسلام مرتضی همتی فر معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی مجمع نکو داشت غدیر بیان کرد: غدیر به عنوان یکی از مهم‌ترین مناسبت‌های اسلامی و از مسائل مهم جهان اسلام است، چرا که زمینه ساز تداوم رسالت، وتحقق بخش اهداف پیامبر در زمینه معنوی و اجتماعی جامعه خواهد بود.

به گزارش صبح مشهد، وی افزود: روز غدیر روزی بود که پیامبر مسلمانان را در مسیر مکه در سرزمینی بنام غدیرجمع کردند و رسما ولایت حضرت علی ع را ضامن تداوم و بقای اسلام معرفی کردند. با تحقق این اعلان قرآن این روز را روز مهمی قلمداد کرده و این روز را در ذیل آیه ۳ سوره مائده با خصوصیاتی مثل کمال دین و اتمام نعمت معرفی کرده ؛ و همچنین در همین سوره آیه ۶۷ می فرماید یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته ای پیامبر ابلاغ کن آنچه بر تو نازل شده است.

به همین دلیل با حجت الاسلام مرتضی همتی فرمعاون فرهنگی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی پیرامون غدیر خم به گفت‌وگو پرداختیم.

۱٫ معنای غدیر چیست و چرا عید غدیر خم به این نام خوانده شده است؟
– غدیر به معنای آبگیر و محلی است که در آن آب جمع می‌شود. عید غدیر خم به این نام خوانده شده است زیرا در این مکان، پیامبر اسلام (ص) در روز ۱۸ ذی‌الحجه، حضرت علی (ع) را به عنوان جانشین و ولی خود معرفی کردند.

۲٫ فرهنگ و آموزه‌های غدیر چیست؟
– فرهنگ غدیر شامل آموزه‌های ولایت، رهبری الهی، و اهمیت پیروی از ولی فقیه و رهبران دینی است. این آموزه‌ها به ترویج عدالت، محبت و همبستگی در جامعه کمک می‌کند.

۳٫ عظمت و فضیلت عید غدیر از دیدگاه پیامبر و اهل بیت چیست؟
– پیامبر اسلام (ص) در سخنرانی خود در غدیر خم، عظمت این روز را به عنوان روز تکمیل دین و اتمام نعمت الهی معرفی کردند. اهل بیت (ع) نیز بر اهمیت این روز تأکید کرده و آن را به عنوان روز تعیین ولی و رهبر جامعه اسلامی دانسته‌اند.

۴٫ چه مدارکی وجود دارد که حدیث غدیر را اثبات می‌کند؟
– حدیث غدیر در منابع معتبر اسلامی از جمله کتاب‌های حدیثی شیعه و سنی ثبت شده است. از جمله این منابع می‌توان به کتاب‌های «صحیح بخاری»، «صحیح مسلم»، و «الغدیر» علامه امینی اشاره کرد که به نقل این حدیث پرداخته‌اند.

۵٫ پیام غدیر برای امروز چیست؟
– پیام غدیر برای امروز تأکید بر اهمیت رهبری الهی و پیروی از ولی فقیه است. همچنین، این پیام به ما یادآوری می‌کند که در شرایط کنونی باید به وحدت و همبستگی در جامعه توجه کنیم و از آموزه‌های غدیر برای مقابله با چالش‌های اجتماعی و فرهنگی استفاده کنیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 + 6 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن