اسلاید شوشهری

گزارشی از تشدید وضعیت ترافیکی و برنامه ها برای کنترل آن

اجرای طرح ترافیک مشهد در انتظار تصمیم شورای همتا

کد خبر : 60423

معضل ترافیک همچنان در شهر بیداد می کند؛ موضوعی که به ویژه با بازگشایی مدارس نمود پررنگ تری پیدا کرده است. با وجود این، هنوز عملکرد اجرایی خاصی برای ایجاد محدودیت های ترافیکی صورت نگرفته است.

صبح مشهد- آن طور که مسئولان شهرداری مشهد عنوان می کنند، طرح ترافیکی زوج و فرد بازنگری و به لحاظ فنی تصویب شده اما هنوز اجرای آن از سوی شورای همتا (هماهنگی ترافیک استان) ابلاغ نشده است؛ موضوعی که با توجه به سهم ۶۴ درصدی منابع متحرک در آلودگی هوا نیازمند سرعت تصمیم گیری مسئولان ذی ربط در این حوزه است.

انجام ۶۰ درصد سفرهای شهری با خودروی شخصی
پوریا محمدیان یزدی، معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد درباره برنامه های مدیریت شهری برای مدیریت ترافیک با توجه به نقش آن در تشدید آلودگی هوا به «خراسان رضوی» می گوید: از آخر مهرماه که پدیده وارونگی رخ می دهد، نقش ترافیک موثر می شود، از این رو، برنامه ای برای تعداد ناوگان اتوبوسرانی مشهد داریم که سهم حمل و نقل عمومی را افزایش بدهیم. در این بازه بحث معاینه فنی خودرو خیلی برجسته می شود و ما از طریق دوربین ها پلاک خودروها را رصد و از سامانه متمرکزی استعلام می کنیم که آیا خودرو معاینه فنی دارد یا خیر، آن گاه اطلاعات آن را در اختیار پلیس می گذاریم.

درخصوص تردد موتورسیکلت های دودزا نیز پلیس راهور باید اقدام کند. وی ادامه می دهد: در بحث اتوبوسرانی، معاینه فنی ناوگان اتوبوسرانی سنگین و تعمیرات اتوبوس ها را داریم. بحث معاینه فنی تاکسی هم مطرح است که تیم نظارت تاکسیرانی، معاینه فنی تاکسی ها را بیشتر کنترل می کند و تسهیلاتی را برای معاینه فنی تاکسی ها در نظر می گیریم چراکه تردد آن ها بیشتر است. محمدیان یزدی خاطرنشان می کند: زیرساختی در مشهد ایجاد شده است که اگر برخورد با موتورسیکلت های دودزا تشدید شود، امکان توسعه معاینه فنی موتورسیکلت ها را هم داریم. وی در اشاره به برنامه های دیگر بیان می کند: ما با زمان بندی و فازبندی چراغ ها تا حدودی می توانیم در توزیع و بازتوزیع ترافیک معابر سطح شهر اثرگذار باشیم که ۲۴ ساعته در مرکز کنترل ترافیک صورت می گیرد.

محمدیان یزدی با اشاره به این که ۶۰۰ دوربین در سطح شهر مشهد وجود دارد، می افزاید:سفرهای روزانه در شهر مشهد ۷ میلیون است از این میزان روزی یک میلیون سفر با اتوبوس انجام می شود، ۳۰۰ هزار سفر هم با خط یک و ۲ قطار شهری است، حدود ۱٫۵ میلیون سفر هم با تاکسی و تاکسی های اینترنتی و امثالهم انجام می شود. بنابراین حدود ۴۰ درصد سفرهای شهر مشهد با ناوگان عمومی اتفاق می افتد. بقیه این ها با خودروی شخصی و موتورسیکلت انجام می شود. به عبارتی ۶۰ درصد سفرها با خودروی شخصی و موتور صورت می گیرد که برنامه داریم این سفرها را به سمت حمل و نقل عمومی ببریم.

افزایش ۲۵ درصدی ترددهای شهری با بازگشایی مدارس
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد درباره اجرای طرح های ترافیکی نیز می گوید: ما در مشهد در محدوده اطراف حرم رینگی داریم که روی آن دوربین نصب است؛ یعنی شهرداری مشهد برای اجرای طرح ترافیک زیرساخت هایش مهیاست اما برای اجرای طرح، باید شورای ترافیک استان تصمیم گیری کند. وی با اشاره به ماده ۱۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی می گوید: براین اساس طرح اجرای ترافیک مثلا باید توسط محیط زیست که متولی آلودگی هواست در شورای ترافیک استان مطرح شود و در آن جا تصمیم بگیرند این طرح اجرا شود. محمدیان یزدی ضمن اشاره به این که ما متولی تصمیم گیری نیستیم اما اگر به ما ابلاغ کنند، اجرا می کنیم، درباره میزان افزایش ترافیک در مهرماه می گوید: با بازگشایی مدارس تقریبا ۲۵ درصد به سفرهای شهر مشهد اضافه می شود.

طرح زوج و فرد، بازنگری و به لحاظ فنی تصویب شده است
علی سمیعی، مدیرعامل سازمان مدیریت و شبکه مهندسی حمل و نقل شهرداری مشهد نیز با اشاره به مصوبه ای در سال ۱۳۹۶ بیان می کند: برای محدودیت های ترافیکی در هسته مرکزی شهر طرحی را با محوریت استانداری تحت عنوان زوج و فرد جلو بردیم، این موضوع فعلا معلق مانده است که نیاز به هماهنگی های خاصی در اطراف حرم مطهر دارد که طرح بتواند اجرا شود. وی خاطرنشان می کند: طرح به واسطه کرونا برداشته شد و بعد از آن نیاز به بازنگری داشت که این بازنگری هم انجام شد و کلیاتش مورد تصویب قرار گرفت. منتها یک سری موارد خاصی دارد که منتظر هستیم مجوز آن صادر شود تا در دستور کار قرار دهیم. کلیات موضوع به لحاظ فنی تصویب شده است و شورای همتا باید به ما ابلاغ کنند و منتظر ابلاغ آن هستیم.

وی ضمن اشاره به افزایش سرانه مالکیت خودرو و ضریب سفرها و تاثیر آن در افزایش ترافیک خاطرنشان می کند:ما به صورت تصادفی چند محور را انتخاب می کنیم که در تمام محورها بدون اغراق بالغ بر ۷۰ درصد تمام خودروها تک سرنشین هستند و حتی بعضی ها ۸۰ درصد است.

۶۴ درصد آلایندگی های سطح شهر مربوط به منابع متحرک است
سمیعی با اشاره به این که تصادفات دربزرگراه ها منجر به ترافیک می شود، می گوید: دنبال بحث های لجستیکی برای پاسخ دهی به این موضوعات هستیم که با همکاری پلیس موضوع را جلو می بریم تا تیم های لجستیکی را در بزرگراه ها مستقر کنیم. بحث های اصلاح های هندسی دارد شروع می شود که فکر می کنم تا آخر آذرماه نزدیک ۱۰ تا ۱۵ کارگاه در سطح شهر فعال خواهد بود. در شبکه معابر مشهد یک سری گره های ترافیکی داریم که نزدیک ۲۰ نقطه را امسال شروع به اصلاح هندسی می کنیم.

وی درباره میزان آلودگی های ایجاد شده توسط خودروهای شخصی و ترافیک می افزاید: منابع متحرک شامل تمام ناوگان های خودرویی، ۶۴ درصد آلایندگی را در سطح شهر به خود اختصاص داده اند که چیزی حدود ۱۶۰ هزار تن می شود. از این میزان ۵۸ درصد مربوط به خودروهای شخصی، ۱۵ درصد مربوط به موتورسیکلت ها، ۱۱ درصد مربوط به وانت ها و ۹ درصد مربوط به کامیون هاست. سهم خودروهای شخصی در آلودگی هوا حدود ۳۵ درصد است.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن