زندگی

ترفندهای رهایی زنان خانه‌دار از روزمرگی‌

کد خبر : 58916

ریشه اصلی شاد نبودن بعضی زنان میان سال و خانه‌دار چیست و آن ها چطور می‌توانند حال خوب را در زندگی تجربه کنند؟

نویسنده: دکتر الناز علوی | ‌ متخصص روان‌شناسی سلامت

دلایل شاد نبودن بعضی زنان در میان سالی

صبح مشهد- قبل از هر چیز باید بدانید که حس ناراحتی در دوران میان سالی فقط برای شما اتفاق نمی‌ افتد. مطالعات نشان می‌‌دهد که بیشتر افراد در دوره میان سالی با این بحران مواجه می‌شوند و تئوری‌های مختلفی در این باره مطرح شده است. در واقع میان سالی سنی است که ما ازدواج‌مان را انجام داده‌ایم، بچه‌ها را بزرگ کرده‌ایم، تحصیلات‌مان تمام شده، زندگی‌مان تقریبا شرایط پایدارتری پیدا کرده و دیگر چیزی برای تجربه و تلاش نداریم. از طرفی نگرانی درباره آینده فرزندان، زنان میان سال را ناراحت، غمگین و مضطرب می‌‌کند که باید این احساسات را مدیریت کرد.

توصیه‌هایی به زنان خانه‌دار برای تجربه زندگی شادتر

خانه‌داری یک شغل محسوب می‌شود و این‌که زنان خانه‌دار از چه زاویه‌ای به این شغل بنگرند، بر احساس و افکارشان بر خانه‌داری تاثیر می‌گذارد. اگرچه گاهی این شغل مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرد اما زنان خانه‌دار باید بدانند که انتخاب بزرگی انجام داده‌اند و از این بابت به خود ببالند. در ادامه چند توصیه به آن‌ها برای تجربه زندگی شادتر داریم.

۱ برنامه‌ریزی برای امور خانه| زنان خانه‌داری که به صورت تمام وقت مشغول آشپزی، بچه‌داری و … هستند و فرصت نمی‌کنند که حتی زمان اندکی را به امور شخصی و استراحت اختصاص دهند، توانایی مدیریت زمان و برنامه‌ریزی را ندارند. یکی از پیش‌نیازهای اصلی برای احساس آرامش و لذت‌بردن از خانه‌داری، برنامه‌ریزی برای انجام امور خانه است. چنین زنان خانه‌داری، بعد از مدتی که در این حجم از فشار مشغول کار هستند، شاکی شده و به غر زدن رومی‌آورند. بنابراین مدیریت زمان و برنامه‌ریزی برای انجام بهینه و سریع‌تر کارهای خانه، مهم است.

۲ داشتن روابط معنادار| بعضی زنان خانه‌دار بعد از متاهل‌شدن، ارتباطات اجتماعی‌شان را به مرور کم یا قطع کرده‌اند و منزوی شده‌اند. همه ما به دوست و دوستی نیاز داریم و هر چیزی در زندگی باید جای خودش را داشته باشد. اگر به عنوان یک زن خانه‌دار دچار چنین اشتباهی شدید، توصیه می‌شود با زنانی همسن یا زنانی که شرایطی مشابه خودتان را دارند، بیشتر همنشینی کنید و از تجربیات‌شان بیشتر کمک بگیرید. باید سعی کنید در این دوران روابط معناداری را برای خودتان شکل دهید.

۳ رسیدگی به خود و علایق‌تان| زنان خانه‌داری که به خودشان رسیدگی نمی‌کنند، حواس‌شان به علایق خودشان نیست، برای تفریحات‌شان برنامه‌ای ندارند و … به مرور احساس سرخوردگی خواهند کرد. همچنین منظور از این رسیدگی؛ می‌تواند حضور در یک دورهمی دوستانه، باشگاه ورزشی رفتن، خواندن یک کتاب، قدم زدن در پارک، ثبت نام در یک کلاس هنری یا … باشد. شما به عنوان یک زن خانه‌دار باید بدانید که همه چیز فقط کارهای خانه نیست بلکه اگر حال خوبی می‌خواهید، باید علایق تان‌را هم جدی بگیرید.

۴کنار گذاشتن انتظارات غیرواقع‌بینانه| شما باید یاد بگیرید که چگونه در این سن و سال انتظارات واقع بینانه داشته باشید. نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید و بپذیرید که همه در زندگی سختی‌هایی را متحمل می‌شوند و شما می‌توانید خیلی خوب با سختی‌ها کنار بیایید، به شرطی که انتظار ماورایی نداشته باشید. زنان‌ شاد به دنبال واقعی نگاه کردن به خود و نقاط ضعف و قوت‌شان هستند و نگاه آرمانی و اید‌ه‌آل‌گرایانه مطلق ندارند.

۵ شرکت در دوره‌های آموزشی| زنان خانه‌داری که به دنبال یادگیری و کسب آموزش‌های جدید برای خودشان نیستند، معمولا سرزنده و پویا هم نیستند. بنابراین اگر می خواهید یک زن خانه‌دار موفق باشید، سعی کنید زمان‌هایی را به مطالعه یا رفتن به کلاس‌های آموزشی در زمینه‌هایی که مورد علاقه‌تان است، اختصاص بدهید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن