شهری

بیش از ۸۰۰۰ هکتار ظرفیت پخش سیلاب در دشت مشهد

کد خبر : 58887

دشت مشهد ظرفیت بیش از ۸۰۰۰ هکتار را برای اجرای پروژه پخش سیلاب دارد .

به گزارش صبح مشهد، رییس اداره منابع طبیعی وابخیزداری شهرستان مشهد با اعلام این خبر گفت، دشت تشنه مشهد که سالیانه حدود بیش از ۱۱۰۰ میلیون مترمکعب آب را از سفره های زیرزمینی خود با برداشت برای مصارف خانگی ، صنعتی و کشاورزی از دست می دهد
هم اکنون با چالش بزرگی بعنوان پدیده فرونشست مواجه گردیده است .

حسن محمدزاده افزود، حوزه آبخیز دشت مشهد در وسعتی معادل ۹۸۲۲ کیلومتر و برخوردار از ۳ میلیون نفر جمعیت ثابت و ۴ میلیون متغیر ( زائر و مسافر ) همواره در تنگنای جدی تامین آب شرب و کشاورزی و صنعتی بدلیل عدم تغذیه آبخوانها دست بگریبان است .

محمدزاده افزودبعنوان نمونه ،پروژه آبخوانداری جمعاب در طول سالهای (۷۱ تا ۸۵ ) بیش از ۱۷ میلیون مترمکعب سیلاب را به سفره زیرزمینی دشت مشهد تزریق کرده است .

محمدزاده ضمن تاکید بر اجرای پروژه های کلان پخش سیلاب در دشت مشهد بر اثربخشی سازه های اجرا شده آبخیزداری اشاره کرد و گفت، در صورت اجرای باقیمانده عملیات آبخیزداری مورد مطالعه در سطح شهرستان مشهد بیش از ۳۵ میلیون مترمکعب آب سطحی در حوزه های آبخیز مشهد مهار شده و بیش از ۶۰۰ هزار مکعب رسوب گیری در سه حوزه آبخیز سدهای طرق ، کارده و اراک اجرا شده است .

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مشهد متذکر شد، وجود بیش از ۶۰۰۰ حلقه چاه عمیق با برداشت ۹۰۰ میلیون متر مکعب ، ۹۰۰ رشته قنات با برداشت ۱۰۰میلیون مترمکعب و ۴۰۰ دهنه چشمه با ۱۰۰ میلیون متر مکعب مجموعا سالیانه بالغ بر ۱۱۰۰ میلیون متر مکعب از سفره های زیرزمینی برداشت می گردد .

وی اظهارداشت چنانچه فکری اساسی برای اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری در این دشت تشنه صورت نگیرد با توجه به ناترازی ورودی وخروجی آب با مشکلات عدیده در آینده نه چندان دور مواجه خواهیم شد .

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 + 10 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن