اقتصادی

معاون وزیر صمت در بیست و سومین نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو و صنایع وابسته اعلام کرد: 

علی رغم تحریم ها در منطقه تنها تولید کننده صنعت خودرو هستیم

کد خبر : 55740

معاون وزیر صمت گفت:تامین منابع نقدینگی از مهم ترین دغدغه تولیدکنندگان قطعات خودرو کشور است که برای تحقق آن برنامه های ویژه ای در دستور کار است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ستاد خبری بیست و سومین نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو و صنایع وابسته در مشهد ،بابک احمدی در حاشیه مراسم افتتاحیه این نمایشگاه ضمن اعلام‌این مطلب افزود: علی رغم تحریم ها این صنعت روی پای خویش ایستاده است و در منطقه تنها ترین تولید کننده صنعت خودرو هستیم و به این صنعت افتخار می کنیم.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تصریح کرد: تامین منابع نقدینگی از مهم ترین دغدغه تولیدکنندگان قطعات خودرو کشور است که برای تحقق آن برنامه های ویژه ای در دستور کار است و افزایش ظرفیت های تولید قطعات موجب ورود به بازارهای جدید و در نهایت منطقی شدن قیمت ها خواهد شد که برای تحقق آن نگاه ویژه ای به کمیت تولیدات نیز شده است.

احمدی با اشاره به اینکه ایران، تنها تولیدکننده خودرو در منطقه است، توضیح داد: برخی از نگاه های بی انصافانه و نامهربانه به این صنعت، موجب ایجاد برخی مشکلات شده است که شرایط برای تولیدکننده قطعات خودرو در وضعیت تحریم ها سخت تر کرده است.واقعیت‌ها و مزیت‌ها را باید بگوییم وبه مردم نیز امید بدهیم. در منطقه وکشورهای همسایه صنعتی به نام خودروسازی وجود ندارد. اما باید به تقویت خودرو و صنعت خودرو مان بپردازیم و بتوانیم گام‌های رشد و ارتقای صنعت خودرو را طی کنیم و در کنار ایرادهای که مطرح می شود و برخوردهای ناجوانمردانه ای که در این صنعت صورت می‌گیرد در فضای منطقی‌تر به صنعتی که در شرایط سخت تحریم روی پای خویش و خودش را حفظ کرده است و همچنان به تولید خودش ادامه می دهد ، افتخار کنیم.

احمدی در پاسخ به این پرسش که خودروهای داخلی مان در آینده به چه شکلی خواهد بود؟ گفت: بطور قطع سال‌های جدیدی است که رکورد تولید در داخل کشور را داریم و در همان سال‌ها نیز واردات خودرو را داشتیم وتولید خودروهای داخلی و واردات خودروهای خارجی تفاوت معناداری دارد و جای نگرانی وجودندارد. این امرحتماً به تنوع و رشد کیفیت کمک می‌کند و امکان ایجاد مقایسه قیمتی با خودروهای خارجی را در مسیری که مورد تایید وزارت سمت است را فراهم‌می سازد.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تاکید کرد: واردات خودرو به این معنا نیست که تولید داخل افول پیدا کند. بلکه سبب ارتقاء کیفیت خودروهای داخلی و مقایسه با خودرو های خارجی است و این باعث خواهد شد رقابتی در خودروسازان قرار بگیرد. این یک سیاست انتخاب شده کشوراست و تبدیل به قانون شده است و ظرفیت‌هایی وجود دارد که متناسب با منابع ارزی که دسترس می‌باشد، واردات خودرو صورت می‌گیرد اما این را هم باید در نظر بگیریم که تولیدات داخلی نیز به قطعات خارجی و مواد اولیه خارجی نیازمند است و باید متناسب با ظرفیت‌های ارز دسترس کشور صورت بگیرد.

وی در خصوص این نمایشگاه بیان داشت: طی سال های اخیر برگزاری نمایشگاه ها در شهرهای مختلف بارقه امید را ایجاد می کند که توزیع منابع اتفاق می افتد و به جز پایتخت شهرهای دیگر نیز از ظرفیت ها بهره می برند و امروز درمشهد ایجاد فضا و شرایطی را می بینیم که قطعه سازی ما آخرین دستاوردها و ظرفیت های خودش را به منصه ظهور بگذارند و عرضه کنند و از طرفی صنایع جانبی و غیرخودرویی می توانند از ظرفیت هایی که در صنعت خودرو وجوددارد برای توسعه خودشان استفاده کنند و این فضای مناسبی برای مصرف کننده است.

احمدی در خصوص بحث بدهی به قطعه سازان نیز گفت : در هر مجموعه زنجیره تامین ، همواره یک تعداد محصول تولید، تبدیل به فاکتور ، به مشتری تحویل ودر دوره منظمی پرداخت می شود و این روال است و همیشه میزان معقولی از بدهی وجوددارد . اما امروز از یک طرف ما محدودیت قیمت خودرو برای خودرو سازان راداریم و این واقعیتی است و از طرفی شبکه بانکی ما باید بتواند آن را پشتیبانی کند که به جهت مشکلاتی که در گذشته وجود داشته ،مطالبات انباشته شده است اما بدلیل مقیاس این صنعت که تیراژ آن بالاست این اعداد و ارقام بزرگ است واز طرفی ضعف حمایت های جدی از خودرو سازان سبب تلاطماتی می شود اما به اعتقاد من بحرانی را در حوزه مطالبات قطعه سازی وجودندارد.

معاون وزیر صمت اظهار داشت: به نظر من در کنار معایب باید واقعیت‌ها و مزیت‌ها را بگوییم به مردم نیز امید بدهیم در منطقه وکشورهای همسایه صنعتی به نام خودروساز وجود ندارد. اما باید به تقویت خودرو و صنعت خودرو مان بپردازیم و بتوانیم گام‌های رشد و ارتقای صنعت خودرو را طی بکنیم و در کنار ایرادهای که مطرح می شود و برخوردهای ناجوانمردانه در این صنعت صورت می‌گیرد در فضای منطقی‌تر به صنعتی که در  شرایط سخت تحریم روی پای خویش ایستاده است و خودش را حفظ کرده و همچنان به تولید خودش ادامه می دهد به این صنعت افتخار کنیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو − 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن