دانش و فناوری

کشت کاهو و گوجه‌فرنگی در فضا با بازتولید آب

کد خبر : 55585

آیا می‌شود در فضا سبزیجات به‌عمل آورد؟ اگر روزی انسان بتواند در ایستگاه‌های فضایی زندگی کند باز هم ناچار است از غذاهای مخصوص فضانوردان که فعلاً متداول است، استفاده کند یا می‌توان سبزیجات تازه را در فضا به‌عمل آورد؟

صبح مشهد- فضانوردان چینی در برنامه اکتشافی خود موفق به کشت سبزیجات شده‌اند و می‌گویند چیزهایی که کاشته‌اند جوانه زده، این اتفاق می‌تواند سرآغاز مسیر تازه‌ای در سفرهای فضایی و به‌خصوص حضور طولانی مدت محققان در ایستگاه‌های فضایی باشد. همان‌طور که می‌دانید انتقال آب و غذا از زمین به یک ایستگاه فضایی دشوار و پر هزینه است، اما اتفاقی که در ایستگاه فضایی تیانگونگ چین رقم خورده افق‌های تازه‌ای ایجاد کرده است که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

جوانه زدن کاهو در فضا

فضانوردان چینی ماموریت فضایی «شنزو ۱۶»، در قالب بخشی از برنامه‌های اکتشافی خود در اعماق فضا، موفق به کشت سبزیجات شده‌اند. آن‌ها می‌گویند کاهو، گوجه گیلاسی و دیگر بذرهای کاشته‌شده در ایستگاه فضایی تیانگونگ چین، اینک در حال جوانه زدن‌اند. «جینگ هایپنگ»، فرمانده ماموریت شنزو ۱۶، به همراه «ژو یانگژو» و «گوی هایچائو»، هفته گذشته در بامداد ۳۱ اکتبر پس از پایان اقامت ۵ ماهه خود در ایستگاه فضایی تیانگونگ چین، در منطقه فرود دانگ‌فنگ پا به خاک زمین گذاشتند. این فضانوردان با استفاده از دو مجموعه تجهیزات تخصصی، بخشی از زمان ماموریت خود را صرف پرورش سبزیجاتی از جمله کاهو و گوجه و پیازچه کرده بودند.

 اکتشاف‌های بزرگ در اعماق کیهان

جینگ هایپنگ و همکارانش با پایان ماموریت خود، کنترل ایستگاه فضایی تیانگونگ را به سرنشینان فضاپیمای شنزو۱۷ سپردند که به کمک موشک لانگ‌مارچ ‌۲‌اف از مرکز پرتاب ماهواره جیوچوان در شمال غربی چین از زمین به فضا فرستاده شدند. به گزارش اسپیس، مرکز تحقیقات و آموزش فضانوردان چین در عین حال آزمایشگاه‌هایی را نیز روی زمین راه‌اندازی کرده که به محققان امکان می‌دهد نتایج را با هم مقایسه و نحوه رشد گیاهان در فضا و روی زمین را با دقت بیشتری بررسی و تجزیه و تحلیل کنند. به گفته پژوهشگران، این بخشی از یک برنامه بلندمدت به منظور کمک به اکتشاف‌های آینده در اعماق فضاست.

کشت در مقیاس بزرگ با بازتولید آب

دانشمندان چینی می‌گویند که آزمایشگاه کشت سبزیجات آن‌ها، بخشی مهم و کلیدی از «سیستم کنترل محیطی و پشتیبانی حیات» (ای‌سی‌ال‌اس‌اس) است و ‌‌آن‌ها قرار است در آینده، روی کشت سریع و در مقیاس بزرگ تمرکز کنند. به گفته دانشمندان چینی، گیاهانی که با دستگاه کشت «ای‌سی‌ال‌اس‌اس» رشد کرده‌‌اند می‌توانند به روش فتوسنتز، دی‌اکسید کربن موجود در هوا را برای تولید اکسیژن جذب کنند و سپس از طریق ترادَمش، یعنی خروج آب به صورت بخار از سطح گیاه، آب را بازتولید و تصفیه کنند. به گزارش «ایندیپندنت»، چین در تلاش است تا پیش از سال ۲۰۳۰ دو فضانورد را به روی ماه فرود بیاورد.

سازمان فضایی چین همچنین در حال برنامه‌ریزی برای ساخت پایگاهی در ماه به نام ایستگاه تحقیقات بین‌المللی قمری (آی‌ال‌آر‌اس) در دهه آینده است. فرود فضاپیمای سرنشین‌دار بر روی مریخ اگرچه فعلا در دستور کار نیست، اما سیاره سرخ به‌عنوان مقصد آینده برای ماموریت‌های فضایی چینی مورد توجه سازمان فضایی چین قرار دارد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده + سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن