دانش و فناوری

ساخت اولین دستگاه شوک قلبی خودکار در پارک علم و فناوری خراسان

کد خبر : 40213

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان عضو پارک علم و فناوری خراسان گفت: دستگاه شوک قلبی خودکار توسط یک شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری خراسان طراحی، ساخته و برای اولین بار در کشور موفق به اخذ تاییدیه اداره کل تجهیزات پزشکی شد.

به گزارش صبح مشهد، محمد آهنیان  اظهار کرد: شرکت تجهیزات پیشرفته درمان توس در سال ۹۶ با هدف ساخت و تولید تجهیزات پزشکی با تکنولوژی بالا تاسیس شد. اولین اهداف شرکت ساخت دستگاه شوک قلبی خودکار بود.

وی افزود: در سال ۹۷ وارد پارک علم و ‌فناوری خراسان شدیم. دستگاه شوک قلبی خودکار توسط شرکت تجهیزات پیشرفته درمان توس در پارک علم و فناوری خراسان طراحی و ساخته شد. سپس در پایان سال ۹۹ توانستیم پروانه تولید این دستگاه را از اداره کل تجهیزات پزشکی و همچنین تاییدیه وزارت بهداشت را دریافت نمایم.

وی با بیان اینکه «در راس مرگ‌ها، سکته قلبی با ۱۹ درصد بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است واین در حالیست که ۸۰ درصد بیماری‌های قلبی و عروقی با حذف عوامل خطر، قابل پیشگیری هستند»، عنوان کرد: در هنگام ایست قلبی تنها راه نجات بیمار استفاده از دستگاه شوک قلبی در مدت کمتر از ۵ دقیقه بعد از مبتلا شدن به ایست قلبی است. امکان رساندن سریع بیمار به مراکز درمانی تحت این شرایط در شهرهای بزرگ و یا مراکز دورافتاده غیر ممکن است و اهمیت استفاده از این دستگاه بیشتر خود را نشان می‌دهد.

آهنیان تاکید کرد: دستگاه شوک قلبی خودکار یک وسیله قابل حمل است و یک شوک الکتریکی را از خلال قفسه سینه به قلب وارد می‌کند. این شوک می‌تواند سبب متوقف کردن ریتم غیرطبیعی شده و در هنگام ایست ناگهانی قلبی، اجازه از سرگیری ریتم طبیعی را به قلب بدهد.

وی ادامه داد: از مهمترین مزایای این دستگاه توانایی تشخیص بسیار دقیق آریتمی‌های قلبی و اعمال شوک با دقت ژول بسیار بالا است که آن را نسبت به نمونه‌های خارجی آن متمایز کرده است. این دستگاه برای اولین بار در ایران توسط متخصصان داخلی تولید می‌شود. در کشورهای اروپایی و پیشرفته دنیا این دستگاه را در اماکن عمومی و پرازدحام که بیش از ۲۰۰ نفر تردد دارند، نصب می‌کنند و ما نیز با این هدف دستگاه شوک قلبی خودکار طراحی و ساخته‌ایم.

مدیرعامل شرکت تجهیزات پیشرفته درمان توس گفت: تیم طراحی ما شامل متخصصان مهندسی پزشکی، الکترونیک، کامپیوتر، مکانیک، طراحی صنعتی، متخصصان قلب، طب اورژانس، چند نفر از اعضاء هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه فردوسی و نخبگان است.

آهنیان درخصوص حمایت‌های پارک علم‌ و فناوری خراسان، گفت: پارک با در اختیار گذاشتن فضای مناسب برای ساخت و تولید این دستگاه کمک شایانی به ما کرد. همچنین در معرفی‌ این دستگاه اقدامات چشمگیری از جانب دکتر قنبری، رئیس پارک خراسان، در حال انجام است. برای این دستگاه بالغ بر یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: با توجه به هزینه سنگینی که برای ساخت این دستگاه متحمل شدیم امید داریم بتوانیم به‌زودی دستگاه خود را وارد بازار کنیم. دستگاه ما مطابق با استاندارد کشورهای اروپایی است و می‌توانیم روی صادرات این دستگاه نیز حساب کنیم.

منبع: ایسنا

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده − دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن