شهری

در گفتگو با شبکه سیمای خراسان رضوی تشریح شد:

اقدامات آبفا برای رفع کمبود آب شرب شهر شاندیز

کد خبر : 55305

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی مهمترین عامل کمبود آب درشاندیز را رشد قارچ گونه و ساخت بدون مجوز باغ ویلاها در این شهر دانست.

به گزارش صبح مشهد، “حسین امامی” در گفتگو با برنامه گزارش ۵ سیمای خراسان رضوی گفت:هدررفت آب ، وجود اماکن گردشگری و ورود ۳۵۰ هزار نفر جمعیت شناور غیر بومی در پنجشنبه و جمعه و روزهای تعطیل به منطقه ، تامین آب مشترکان ساکن در این شهر را دچارمشکل کرده است.

وی خاطر نشان کرد: بخشی از آب شرب مورد نیاز مشترکان شهر شاندیز و واحدهای مسکن مهر توسط باغ ویلاهای غیرمجاز واز طریق اتصال انشعاب غیر مجاز به شبکه و خطوط انتقال برای آبیاری درختان و ذخیره دراستخر مصرف می شود در حالیکه بنا بر سیاست آبفا جمعیت مقیم در اولویت تامین آب آبفا خراسان رضوی قرار دارد نه جمعیتی که صرفا برای تفریح به این شهر وارد می شوند و یا دارای باغ ویلای غیرمجاز هستند.

وی خواستار ورود دستگاه قضایی و انتظامی و تلاش بیشترارگان های ذیربط برای برخورد با انشعابات غیر مجاز آب و جلوگیری از ساخت و سازهای غیر قانونی شد وبا اشاره به بازدید میدانی خود از منطقه ، از اقدام افراد سودجود در تفکیک زمین های کشاورزی و دیوار چینی اراضی محدوده چاه های شرب اظهار نگرانی کرد و افزود: با ساخت و سکونت افراد در این واحدها و حفر چاه های جذبی ، سلامت و کیفیت چاه های شرب هم مورد تهدید جدی قرار خواهد گرفت ، بنابراین پیش از شروع ، بایستی از احداث واحدهای غیر مجاز جلوگیری شود ، در غیر این صورت مالکان بعد از ساخت بنا خود را برای دریافت خدمات عمومی از جمله آب ذیحق دانسته و مشکلات ناشی از کمبود آب با وجود فعالیت های آبفا نیز تشدید خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش گزارشگر سیما استان در باره اقدامات و برنامه آبفا برای رفع کمبود آب پایدار مشترکان و افراد بومی شاندیز ، به سه طرح تامین آب شرب این شهر در قالب سه پروژه اشاره کرد که تاکنون دوهزار میلیارد ریال این زمینه هزینه شده و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبارهم برای امسال پیش بینی شده است.

وی از پیشرفت ۷۰درصدی این طرح خبر داد و اظهار داشت: با توجه به ضرورت اتصال این پروژه ها به تاسیسات فعلی و همچنین شرایط خاص توپوگرافی منطقه و استفاده از ایستگاه های متعدد پمپاژ برای انتقال آب از نقاط پایین دست به مخازن ، وقفه موقتی تامین آب در زمان اجرای عملیات اجتناب ناپذیر است لذا با هدف کاهش مشکلات ناشی از اجرای پروژه اطلاع رسانی گسترده از طریق شبکه های اجتماعی انجام می شود تا شهروندان در جریان کار قرار بگیرند.

به گفته وی درفاز نخست اتصال ، ضمن اطلاع رسانی و هماهنگی با مسئولان شهرستان ، نسبت به مدیریت مصرف و آبرسانی تانکری در مدت اجرای عملیات اقدام و ، نیاز آبی مشترکان برخی نقاط که با کمبود آب مواجه شده بودند تامین شد.

وی اعلام کرد: فاز دوم عملیات اتصال تاسیسات جدید به شبکه فعلی شهر شاندیز هم بزودی عملیاتی می شود و برای جبران بی آبی و کاهش احتمالی فشارآب در برخی مناطق و روستاهای انتهای خط ،
علاوه بر تکمیل ظرفیت مخازن موجود آبرسانی تانکری هم انجام خواهد شد.
“امامی” همچنین گفت: در ادامه طرح تامین آب شاندیز ، هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر در سال آینده صرف ساخت یک باب مخزن ذخیره به ظرفیت دو هزار مترمکعب و یک باب ایستگاه پمپاژ برای تامین آب شهرک های اطراف این شهر خواهد شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن