شهری

نمایشگاه آثار نقاشی‌خط «نوریه» در نگارخانۀ رضوی افتتاح شد

کد خبر : 37446

نمایشگاه «نوریه» با نمایش ۴۰ اثر نقاشی‌خط از استاد محسن توسلی، هنرمند مشهدی با محوریت حضرت صدیقۀ طاهره(س) در نگارخانۀ موزۀ مرکزی آستان قدس رضوی افتتاح شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از گنجینۀ رضوی، مسئول امور ترویج میراث فرهنگی رضوی در موزۀ آستان قدس با اعلام خبر افتتاح نمایشگاه تابلوهای نقاشی‌خط با عنوان «نوریه» اثر محسن توسلی، تصریح کرد: آثار به نمایش گذاشته شده عمدتاً شامل اسامی و القاب مبارک حضرت فاطمه (س) و اشعار مرتبط با این بانوی مطهر است. حجت حسنی افزود: تابلوهایی با مضامین «حنانه»، «صدیقه»، «جلیله»، «در او نور علی ممزوج با نور محمد شد»، «جمالی در تجلی آمد از پیراهن امکان»، «بتول آیینه شد آیینه اوصاف یزدان، چنان آیینه را در آیینه عالم چنین آمد»، «نور حق در ظلمت شب رفت در خاک ای دریغ»، به خط نستعلیق و با تکنیک نقاشی‌خط در معرض نمایش عموم قرار داده شده است.

حسنی خاطرنشان کرد: این نمایشگاه از تاریخ ۲۷ دی‌ماه هم‌زمان با شب شهادت حضرت زهرا(س) کار خود را آغاز کرد و تا پانزدهم بهمن مصادف با میلاد فرخندۀ ایشان ادامه خواهد داشت.
محسن توسلی در مصاحبه با خبرنگار گنجینۀ رضوی این نمایشگاه را دومین نمایشگاه خود در نگارخانۀ رضوی عنوان کرد و گفت: تکنیک کارها در این نمایشگاه متفاوت است. برخی کارها در حوزۀ خوشنویسی کلاسیک انجام شده و برخی سبک‌های مختلفی از نقاشی‌خط و با ابعاد مختلف است.
نستعلیق ها مرکب و گواش و اکرلیک است. نقاشی خطها رنگ روغن تریکب مواد و ورق طلا است.

همچنین این هنرمند مشهدی یکی از آثار نقاشی‌خط خود مزین به عبارت «یا فاطمه زهرا»را به ابعاد ۵/۱ * ۲ متر با تکنیک رنگ و روغن به موزۀ رضوی اهدا کرد. وی با بیان اینکه این اثر متفاوت با دیگر آثار نمایشی در نمایشگاه است، آن را یکی از ۱۲۰ اثر مجموعۀ «شجرۀ طیبه» یا فرزندان فاطمه(س) خواند و گفت: چند سالی است که پروژۀ شجرۀ طیبه را آغاز کرده‌ام و تا کنون حدود ۲۰ اثر آن آماده شده است. وی افزود: آثار این مجموعه از پیامبر اکرم(ص) آغاز شده و به ویژه به حضرت زهرا(س) پرداخته شده و به زمان معاصر می‌رسد. او اضافه کرد: این آثار در ابعاد بزرگ‌تر و عموماً ۱٫۵ در ۲ متر است و با تکنیک خاص‌تر و رنگ و لعاب بهتری اجرا شده است و اتمام آن‌ها حدود ۱۰ سال زمان می‌برد و تابلوی اهدایی یکی از این آثار است.

گفتنی است، محسن توسلی متولد سال ۱۳۴۷ در شهر مقدس مشهد است و تاکنون تعداد ۳۰ نمایشگاه به صورت انفرادی و بالغ بر ۸۰ نمایشگاه گروهی برگزار کرده است. احراز رتبه برتر در تعدادی از جشنواره های ملی و داوری چندین جشنواره خوشنویسیِ استانی از جمله موارد کارنامۀ هنری اوست.
لازم به ذکر است علاقه‌مندان به آثار هنری از تاریخ ۲۷ دی تا ۱۵ بهمن‌ماه با مراجعه به نگارخانۀ رضوی موزۀ مرکزی آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر در طول ساعت‌های ۸ تا ۱۷ می‌توانند از این آثار بازدید کنند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده − 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن