پایتخت فرهنگ اسلامی

روزانه ۴۰۰ هزار تشرف به حرم رضوی ثبت می‌شود

کد خبر : 54577

مدیر عالی حرم مطهر رضوی گفت: روزانه افزون بر ۴۰۰ هزار تشرف به حرم مطهر رضوی انجام می‌شود و در مناسبتهای خاص از جمله دهه پایانی صفر این تعداد افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، مصطفی فیضی روز دوشنبه در نشست هم اندیشی دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی با موضوع خدمت رسانی به زائران دهه آخر صفر افزود: امسال شرایط سفر زائران برای پیاده‌روی اربعین بسیار بهتر بود، چرا که همه دستگاه‌ها و همه مجموعه‌ها پای کار آمدند و این حماسه بزرگ به بهترین شکل رقم خورد.

وی اظهار داشت: در موکب های اختصاص یافته در ایام دهه پایانی صفر با توجه به تاکید تولیت آستان قدس رضوی خدمات فرهنگی ارائه می‌شود و کار بسیار خوبی که در حوزه فرهنگی انجام شده ایجاد فرهنگ میزبانی است.

به گفته وی، در این ایام مجاوران منازل خود را در اختیار زائران قرار می‌دهند که این کار بسیار ارزشمندی است. این فرهنگ نیز رو به افزایش است و این موضوع تا حدودی مشکل اسکان را حل می‌کند.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی با بیان اینکه اوج فعالیت‌های حرم مطهر از شب رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) تا شام غریبان امام رضا(ع) انجام می‌شود، افزود: در ۶ شب آخر ماه صفر تعداد برنامه‌های فرهنگی حرم رضوی افزایش یافته و این برنامه‌ها در سه بخش قبل از نماز مغرب، برنامه اذان مغرب و اقامه نماز جماعت و بعد از نماز تا پاسی از شب ادامه خواهد داشت.

فیضی گفت: در شب رحلت پیامبر اکرم(ص) زائران حریم ملکوتی حضرت رضا(ع) در رواق امام خمینی(ره) میهمان یک رویداد قرآنی خواهند شد. ویژه برنامه خطبه خوانی شب شهادت امام رضا(ع) شامگاه جمعه بیست و چهارم شهریور در صحن پیامبر اعظم(ص) برگزار می شود و در شام غریبان امام رضا(ع) هم خادمان بارگاه ملکوتی رضوی بعد از نماز مغرب و عشاء از خیابان نواب صفوی به سمت حرم مطهر و صحن انقلاب حرکت خواهند کرد.

برپایی ایستگاههای استقبال از زائر در مشهد

فرماندار مشهد نیز اظهار داشت: هشت ایستگاه استقبال از زائر در ورودی‌های شهر مشهد برپاشده است. همه زائران اعم از سواره و پیاده به محض ورود به مشهد مورد استقبال قرار می‌گیرند.

محسن داوری افزود: تدارک فضا برای اسکان، سرویس رایگان ایاب و ذهاب به حرم مطهر رضوی، استقرار پایگاه‌های نظارتی و واحد سیار بازرسی در چهار مسیر اصلی حرم، استقرار ایستگاه‌های راهنمای زائر و سلامت، افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی و برپایی ایستگاه‌های صلواتی در اطراف حرم از دیگر اقدامات در نظر گرفته شده ویژه این ایام است.

به گزارش ایرنا، اوج عزاداریها و سوگواریهای حسینی در خراسان بزرگ و بسیاری از خطه‌های دیگر کشور در دهه آخر ماه صفر است که در آن هیاتهای عزاداری و دسته‌های زنجیرزنی از سراسر کشور به مشهد الرضا آمده و آیین های سوگواری را در کنار حرم امام علی بن موسی الرضا (ع) به جای می‌آورند.

دهه آخر ماه صفر با اربعین حسینی آغاز می شود. در این دهه ۲۸ ماه صفر رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) قرار دارد و سرانجام با شهادت امام رضا (ع) در روز ۳۰ صفر به پایان می‌رسد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − 17 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن